am
door amyw Feb 11, 2016 om 07:40
Winkels & webshops

Geen 2e keer garantie tijdens garantietermijn van bril

Ik heb vorig jaar maart een bril gekocht bij specsavers. Na een paar weken had ik het idee dat pootje loszat en ben ik terug gegaan naar de winkel. Niets aan de hand hoorde zo werd er gezegd. Uiteindelijk brak in mei het pootje af. Terug gegaan en heb een nieuw montuur gekregen.
Van de week zat ik weer op de bank en hoorde wederom een klik naast mijn oor. Ja hoor weer pootje kapot. Weer het linkerpootje en defect is weer hetzelfde..
Ik ben gisteren terug gegaan en kreeg te horen dat zij mij al eens nieuwe bril hadden gegeven in de garantietermijn en dat ik dus nu nergens meer recht op had. Ik kon zelf a 169 euro het montuur kopen en dan zouden ze de glazen overzetten.
Daar was ik het natuurlijk niet mee eens en ik heb  uiteindelijk weten te bedwingen dat ik 32 euro kon betalen. (Kosten reparatie pootje voor het nieuwe montuur)
Ik heb uiteindelijk betaald omdat ik erg slechte ogen heb en naast mijn lenzen toch echt een bril moet hebben maar het zit me toch niet lekker. Aangezien het defect nu al 2 keer op precies dezelfde manier optreed. Linkerpootje tijdens het dragen terwijl er niets gebeurd kapot gaat geeft blijk van een productiefout. En zou dus voor rekening van verkoper/fabrikant moeten komen en niet voor consument.

13477 17 Rapporteer

marita567
door marita567 - Feb 11, 2016 om 07:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo amyw ,

Lees deze informatie eens door met betrekking op garantie ,

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

uwjurist
door uwjurist - Feb 11, 2016 om 09:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt bij een gebrekkig product recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Maar de bewijslast daarvoor ligt na een half jaar bij u. En dat maakt het vaak lastig.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dan na die eerste keer precies hetzelfde montuur gekregen van hetzelfde merk? En wonderlijk dat ze de eerste keer het pootje niet hebben gerepareerd, maar dat u een nieuw montuur kreeg.

am
door amyw Feb 11, 2016 om 13:46
Antwoorden / 1 Vragen

De bril breekt zodanig dat hij niet gerepareerd kan worden. Dus enige optie is ander montuur.

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2016 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt € 32 moeten betalen voor reparatie van het pootje bij de tweede bril. Dat had dan toch ook de eerste keer gerepareerd kunnen worden?

am
door amyw Feb 12, 2016 om 14:22
Antwoorden / 1 Vragen

Nee ook de tweede keer heb ik een nieuw montuur gekregen. Omdat het gewoon niet te repareren is.
Maar omdat ik feitelijk een reparatie moest  van een pootje werd zo het bedrag bepaald.

rots92
door rots92 - Feb 12, 2016 om 12:18
157 Antwoorden / 3 Vragen

Was nou maar niet naar Specsavers gegaan.

an
door anthonette Feb 12, 2016 om 12:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

heeeeeeeel goed

te
door tesm Feb 12, 2016 om 16:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

haha,geweldig!!!!!

door 1953 Feb 15, 2016 om 02:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ik niet gek om bij (de brillenjood) Specsavers te gaan meten en kopen.

Gr
door Grunn1 Feb 15, 2016 om 10:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

wat heeftdit antwoord met de vraag te maken?

marijke77
door marijke77 - Feb 12, 2016 om 12:33
158 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij hadden ze u gewoon de reparatie moeten vergoeden.

clio23
door clio23 - Feb 12, 2016 om 12:41
48 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap ook niet dat er mensen zijn die bij dit soort zaken kopen, het is algemeen bekend dat het opmeten voor 90% fout gaat en dat er geen garantie wordt gegeven. Ga naar een goede opticien, je betaalt dan wel iets meer maar er wordt garantie gegeven zolang je je montuur hebt en ze hebben echte opticiens in dienst zodat je weet dat je de goede glazen krijgt. Ik heb zelf een hele zure huid waardoor elk montuur, zelfs titanium, wordt aangetast en elke bril moet wel 4 of 5 keer voorzien worden van nieuwe pootjes, wordt nooit moeilijk over gedaan.

mu
door mursia - Feb 12, 2016 om 12:46
6 Antwoorden / 1 Vragen

Specsavers is niet echt service gericht en is alleen maar gericht op brillen verkopen en dan zo duur mogelijk.
Ik kocht daar twee brillen en toen werd er gezegd dat ik gelijk het bedrag van aankoop direct moest betalen , waarop ik zei dat ik dan de bestelling annuleert en ergens anders mijn bril gaat kopen.
Specsavers is ook erg argressief met verkopen en loopt echt de boel op te jagen.
Mijn volgende bril wordt daar zeker niet meer gekocht ....

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 12, 2016 om 12:52
641 Antwoorden / 77 Vragen

Garantie geldt voor fabrieksfouten. Als het pootje verkeerd ontworpen is en daardoor te snel kapot gaat, zal Specsavers voor een goede oplossing moeten zorgen; andere model dus. Maar dat is duur, want mogelijk moeten er dan ook nieuwe glazen in. Ze hebben echter het montuur vervangen door hetzelfde model, dus mogelijk met dezelfde ontwerpfout. De goedkoopste oplossing want de glazen passen en inkoopprijs montuur is maar een paar euro.

Het zou te gek voor woorden zijn als Specsavers een gammel montuur verkoopt waarvan ze vooraf weten dat het kapot gaat en ze, na één maal vervangen, geen verplichtingen meer hebben. Uiteraard geen garantie als het montuur door eigen schuld kapot gegaan is.

ma
door marleenvanh - Feb 12, 2016 om 12:52
451 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mij niet juist. Dat type montuur is duidelijk gewoon ondeugdelijk. Tenzij u een 'afwijkende hoofdvorm' heeft, hetgeen dan door die o zo goed opgeleide medewerkers van oom Tom gezien had moeten zijn!
U heeft recht op een goed passend montuur en men zou juist extra zijn/haar best moeten doen omdat u al eerder last had van hetzelfde euvel. En inderdaad daarna niet meer naar die arrogante lui van Specsavers. Gewoon naar de Pearl of Hans Anders!

ka
door kasperarie Feb 12, 2016 om 13:02
16 Antwoorden / 4 Vragen

Hans anders is niets beter dan de rest,heb zelf problemen gehad met hans anders, ze willen altijd dat je een gedeelte bij betaald,zodat het hun geen geld kost.

ma
door marleenvanh Feb 12, 2016 om 14:45
451 Antwoorden / 1 Vragen

Maar die zijn echt goedkoop en hebben niet de poeha van Specsavers! Onze ervaringen met HA zijn in elk geval heel goed. En dat het hen (hun is een bezittelijk voornaamwoord ...) geen geld mag kosten. Wanneer het echt niet binnen de garantie valt dan niet nee, HA is, hoewel de artikelen echt laag geprijsd zijn, geen filantropische instelling. Wanneer je kijkt wat je voor het zelfde bij een kleine opticien betaalt (en dan moet je ook maar afwachten of je service krijgt....) IK ga liever naar een zo goedkoop mogelijke keten. In mijn geval dus de Pearl (mijn man brilt) want die heeft als enige nog vormvaste contactlenzen voor een redelijke prijs.

door 1953 Feb 15, 2016 om 02:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Betwijfel de gediplomeerdheid van de medewerkers van Specsavers, althans mogelijk hun diploma via Airmiles of D.E.-punten verkregen hebbend?!

Bo
door Bonte Specht - Feb 12, 2016 om 13:17
45 Antwoorden / Vragen

Behoorlijk schandalig! Ga voortaan naar een echte opticien.

Ik weet het duurder, maar je krijgt garantie en service.
Misschien is het een idee om de fabrikant/ontwerper van de bril zelf aan te schrijven. En geen nee accepteren. Ze leveren een ondeugdelijk product. Twee keer op hetzelfde punt kapot, wil mijn inziens zeggen dat er een productie fout in zit.
Specsavers hebben waarschijnlijk nooit gehoord van klant is koning?

di
door diversion - Feb 12, 2016 om 14:09
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb (tot nu toe) alleen maar goede ervaringen met Specsavers gemaakt. Een paar maanden geleden heb ik mijn bril per ongeluk laten vallen tijdens het lopen en ben er toen ook nog een keer met mijn voet op gaan staan, zodat een glas behoorlijk bekrast was. Ik dacht toen dat zoiets wel rekening man zou worden, maar tot mijn verbazing kreeg ik gewoon gratis een compleet nieuwe bril met nieuwe glazen. En bij mij is ook een keer een pootje afgebroken en toen kreeg ik ook gewoon een nieuw montuur. Maar zoals iemand anders al aangeeft is het bij twee dezelfde defecten binnen nog geen jaar tijd de vraag of het aan het montuur of aan het gebruik ligt. En die verhalen over "ga toch naar een echte opticien": Heb ik ooit een keer gedaan, maar toen ik hoorde dat mijn bril toen een keer of drie duurder uitviel ben ik snel weer vertrokken. We hebben niet allemaal van die diepe zakken of dure aanvullende verzekeringen. Ook herken ik me niet in verhalen over het bedrag van aankoop direct moeten betalen (alleen een aanbetaling) of agressieve verkoopmethodes. Integendeel, ik ben altijd vriendelijk geholpen. En voor de goede orde: Ik heb geen aandelen in dit bedrijf maar ben gewoon een tevreden klant.

kriekra
door kriekra - Feb 12, 2016 om 14:10
204 Antwoorden / 64 Vragen

Volgens de website van Specsavers geven ze een jaar garantie op brillen. Wanneer binnen het jaar uw bril stuk gaat, en er wordt een vervangende bril geleverd, lijkt het mij redelijk dat op het moment dat u de vervangende bril krijgt, een nieuwe garantietermijn ingaat van een jaar. Dat ze hier nu onderuit willen komen is kwalijk. Misschien helpt het nog wel om uw klacht te melden op klacht.nl.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 12, 2016 om 14:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat klinkt misschien redelijk maar wettelijk gezien blijft de garantie gelden vanaf de 1e aankoopdatum. Stel uw dvd speler met 2 jaar garantie gaat na anderhalf jaar stuk en u krijgt een nieuwe, dan heeft u daar nog 6 maanden garantie op.  Idem dus bij een bril.

am
door amyw Feb 12, 2016 om 14:32
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Ik ga iig nog een mail sturen naar specsavers zelf.
Ik moet zeggen de medewerkster die mij hielp heeft echt haar best gedaan. Dus daar totaal geen klachten over.

Ik begrijp dat hier heel veel hele rijke mensen zijn die naar de duurste opticiens kunnen maar dat geld heb ik niet. Verder geeft ook dat geen garantie want ik ken ook genoeg verhalen van mensen die 900 euro moesten betalen waarbij de glazen
alsnog verkeerd waren gezet in de bril.

Ik heb ook.bjj mezelf te raden gegaan of het aan gebruik kan liggen maar ik doe erg voorzichtig met deze bril sinds het eerste defect.
Ik draag al 22 jaar een bril en er zijn er 2 gesneuveld en dat was echt door ongelukken. (Val van paard en tegen de deur aangelopen en bril op verkeerde manier geraakt)

ma
door marleenvanh Feb 12, 2016 om 14:46
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zo DIEWILIK al is het natuurlijk, op de keper beschouwd vreemd. Want die nieuwe hoeft het dan maar 183 dagen uit te houden.....

djbierdrager
door djbierdrager - Feb 12, 2016 om 15:14
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben al jaren bij Hans Anders en ruim een jaar geleden een nieuwe merk bril gekocht en deze is inmiddels zonder problemen 4 x vervangen .Dus Specsavers mag dan wel duur doen en slechte reclame maken over de rug van anderen , maar nu schepen ze je af met je hebt er al eengehad.

ro
door ronny530 - Feb 12, 2016 om 17:11
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Als een bril binnen de garantietermijn vervangen wordt betekent dat niet dat er een nieuwe termijn gaat lopen. Er is geen sprake van een nieuwe aankoop maar vervanging van de aangekochte bril. Specsavers houdt zich aan de garantievoorwaarden van in dit geval 1 jaar na aankoop, u heeft met 32 euro bijbetalen voor een nieuw montuur een zeer goede coulance gekregen want u had/heeft nergens recht op.

am
door amyw Feb 14, 2016 om 08:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit dus ook nog binnen het jaar na orginele aankoop. Dat was nl maart 2015 het is nu feb 2016.

ra
door rachelle_1 - Feb 12, 2016 om 23:33
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik wil even reageren ik had voor 2 jaar terug een bril bij Hans Anders gekocht
geregeld ging het rechtervleugeltje eraf na de 3 keer kreeg ik een heel nieuw montuur de glazen zijn over gezet waar ik bij was
heb geen problemen meer gehad.
DAAR VIND IK DAT HANS ANDERS DE WARME DOUCHE VERDIEND

door 1953 Feb 15, 2016 om 02:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Daar moet u, betwijfel het of het een warme douche waardig is, bij AvroTros RADAR zijn voor uw nominatie.

johanna66
door johanna66 - Feb 13, 2016 om 11:10
48 Antwoorden / 6 Vragen

Beantwoording clio23.
Dat een beetje meer is al gauw 800 euro wat je kwijt bent bij een vrij gevestigde opticien. Veel mensen hebben dit geld niet en stappen dus naar een opticien van een keten. Niks mis mee.
Ik heb hele goede ervaringen met Hans Anders en hun garantie en klachtenbehandeling is prima.

door 1953 - Feb 15, 2016 om 02:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Specsavers trachtte u met een 'Jantje van Leiden' zich af te maken, helaas u blijft twee jaar wettelijke garantie houden. Specsavers heeft u een ondeugdelijk product verschaft.

Service staat niet bepaald in het vaandel van Specsavers, zoiets zou bij elk ander opticiën onder de service van de zaak vallen. Bij Specsavers kwam u van een kouwe kermis thuis.

Ik geef u gelijk in uw stelling dat er kosteloos herstel dan wel een gelijkwardig product u moet worden aangeboden o.g.v. garantieaanspraak.

Licht ook uw klacht in bij Consuwijzer.