ma
door maria57 Feb 25, 2017 om 10:34
Winkels & webshops

Ik erger mij aan harde muziek in alle winkels. Jullie ook?

Overal waar ik kom, kledingwinkels, supermarkten, staat de radio aan en niet zo'n klein beetje maar knoerdhard, soms kan je elkaar niet eens verstaan. Ik erger me hier aan en ik kan zo niet rustig winkelen. Het soort muziek is ook verschrikkelijk. Er wordt ook niet rekening gehouden met mensen met autisme, mensen die overprikkeld raken, zoals ik. Ik ren vaak gillend de winkel weer uit. Zijn er meer mensen die zich hieraan ergeren.
Bij verschillende winkels heb ik hier wat van gezegt en dan krijg ik als antwoord dat het centraal is geregeld. Soms kunnen ze zelf het volume wel zachter zetten maar vaak ook niet.
Ik wil dat muziek in winkels uitgebannen wordt. Wie is het met mij eens.
Bovendien is dit ook superslecht voor ieders gehoor. Ik zou graag zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt door kassa.

11445 54 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 25, 2017 om 10:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, geen last van. Op een enkele kledingwinkel na dat die zich richt op jonge mensen, maar daar loop ik dan weer met een grote boog omheen. Niet dat ik er gehoorschade van ga krijgen. En een achtergrondmuziekje is echt niet zo erg hoor en ja, ook ik hoor af en toe wel eens een liedje die ik niet zo mooi vind.

Maareuh... gillende de winkel uitrennen? Als u er echt zoveel last van heeft, ga eens met een decibelmeter naar binnen toe. U mag 8 uur lang 85db om uw oren geslingert krijgen. Benieuwd of het echt zo erg is in de winkels waar u komt.

edrick3
door edrick3 - Feb 25, 2017 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik zou graag zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt door kassa.
Dan moet je niet op dit forum zijn.
Klik onderaan deze pagina onder Service op 'Contact'.

emcede
door emcede - Feb 25, 2017 om 10:47
959 Antwoorden / 4 Vragen

Knoerdhard? Nee, nog nooit last van gehad. Overdreven verhaal.

marita5
door marita5 - Feb 25, 2017 om 10:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Maria57 ,

Ik wil dat muziek in winkels uitgebannen wordt.

Ik wil zoveel , lukt mij ook niet .

Lees ook eens hier , klik op de rode regel .

https://duckduckgo.com/?q=waarom+is+de+muziek+in+de+winkels+zo+hard+&ia=web

Ik heb eens een filiaalhouder van zo’n herriewinkel er eens op aangesproken en die zei dat het meer mensen naar binnen lokt. Staat er geen muziek aan dat kwam de winkel nogal saai over en werd er daardoor minder verkocht.

Ik loop de winkels met harde muziek voorbij, gelukkig kan ik ook nog terecht in rustiger winkels zonder die klereherrie!

Bron: startpagina.nl

ma
door maria57 Feb 25, 2017 om 10:58
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat verhaal heb ik ook wel eens gehoord dat het meer mensen trekt en dat mensen meer gaan kopen. Nou dan hebben ze aan mij geen goeie. Wellicht zijn we dan toch een uitzondering. Maar ik vind dat ze wel rekening mogen houden met mensen die overprikkeld raken.

marita5
door marita5 Feb 25, 2017 om 11:09
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Maar als u de winkel uit rent , bent u iig goedkoper uit als ik ;-))

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2017 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In de winkels waar ik kom, is helemaal geen muziek.

marita5
door marita5 Feb 25, 2017 om 12:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik verdraag ook geen harde muziek / ook geen fel licht , je kunt er wel mee leren omgaan , ik fixeer me niet op de harde muziek anders hoor ik het nog harder . ik kan ook niet in een winkel zeggen het licht is te fel , moeten ze dan in de donker zitten ? leren er mee omgaan en aanpassen is een betere oplossing .

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2017 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overdrijven is ook een vak. Muziek op de achtergrond is écht niet 'knoerdhard. Ga eens naar een festival, dan weet je wat 'knoerdhard' is. Alleen in kledingwinkels voor jongeren staat muziek ietsje harder, maar daar kom je waarschijnlijk niet eens.

Dus nee, ik erger me er helemaal niet aan. Sterker nog: ik hoor het meestal niet eens (en nee, ik ben niet slechthorend).

ma
door maria57 Feb 25, 2017 om 10:56
0 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal zeker nooit naar een festival gaan. Daar is het helemaal niet te harde. Misschien is knoerdhard wat overdreven. Maar gister heb ik dat wel zo ervaren in een aantal kledingwinkels. Maar het is geen achtergrond muziek. Het is te hard.

ne
door neodutchio Feb 25, 2017 om 11:22
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En u begon uw verhaal dat u er overal last van heeft. Nu is het alleen nog in een paar kledingwinkels die u gister bezocht heeft. Storm in een heel klein glas water?

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 13:05
33 Antwoorden / Vragen

Domme opmerking Carola, mensen die last hebben van achtergrondmuziek gaan niet naar zulke festivals.

Wat ik hier lees, de meeste opmerkers hebben geen inlevingsvermogen en vinden mensen die echt last hebben van achtergrondmuziek aandachttrekkers en zeurders.

Kunnen zich niet indenken wat het is om b.v. te moeten leven met de ziekte van meniere/ tinittus.

Cookies
door Cookies Feb 27, 2017 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Domme reactie, korenbloem want je begrijpt dus helemaal niet wat ik er mee bedoel.

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 14:11
33 Antwoorden / Vragen

Haaaaa, ja joh vindt mij maar dommmmmmm. Jij begrijpt het juist niet!!!

ge
door gewicht Feb 27, 2017 om 19:05
170 Antwoorden / 1 Vragen

Korenbloem2000,  ook ik leef al tientallen jaren met oorsuizen of tinittus de hele dag door. Juist een achtergrond muziek werd toen door de huisarts aanbevolen als afleiding. Het heeft mij heel goed geholpen en nog steeds. (terzijde, gehoorapparaat daar heb je niets aan dat geeft pas een pokkeherrie)
Harde muziek in een winkel, daar ga ik niet eens naar binnen, ik kan toch overal mijn geld uitgeven.
Met welk recht zou muziek ,hard of niet, in winkels verboden moeten worden ?  Je bepaald toch zelf of je een winkel binnengaat.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 25, 2017 om 10:52
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Heb er nooit iets van gezegd maar ik kan ook niet tegen te harde muziek.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2017 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik erger mij aan mensen die gillend de winkel uitrennen. En ook aan mensen die er altijd een aandoening bijslepen.

Kan hier onderzoek naar gedaan worden?:-))

mamamama
door mamamama Feb 27, 2017 om 16:20
67 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger, ik lees uw reakties al jaren. Heb respect voor uw veelzijdige antwoorden op allerlei rubrieken. Maar wat mij opvalt is, dat uw antwoorden de laatste tijd kort en veelal humeurig overkomen. Soms zelfs bij het arrogante af, daar stoor ik me erg aan. De een rent voor harde muziek de winkel uit de ander heeft het verkeerde merk medicijn de derde vindt dat zijn garantie niet goed wordt nageleefd. Zo heeft iedereen wel wat. Maar daar is een forum voor en ik weet dat er veel onbenullige schrijffouten gemaakt worden, dat er veel zeurderige mensen bij zitten. Maar je zit in een forum om ook daarmee te moeten dealen op humane en respectvolle wijze! Sorry, dit moest ik even aan u kwijt met alle respect. vriendelijk groetend.

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 16:49
33 Antwoorden / Vragen

Respect, Mamamama!

marita5
door marita5 - Feb 25, 2017 om 11:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Maria57 ,

 Er wordt ook niet rekening gehouden met mensen met autisme, mensen die overprikkeld raken, zoals ik.

Lees hier enkele tips , hoe u er leert mee om te gaan , klik op de rode regel .

http://www.autismecoach.nl/blog/48/5-dingen-die-je-moet-weten-over-overprikkeling.html

fa
door familyman - Feb 25, 2017 om 11:08
888 Antwoorden / 1 Vragen

Winkels waar de muziek, zoals in trendy shops voor jongeren, vaak harderr staat loop ik voorbij, maar dat terzijde.
Maar dan heb ik een vraag aan Maria57, U wilt de muziek uitbannen, U vindt de muziek niet mooi. Dus U Wilt in uw ééntje bepalen wat er wel en niet mag en wat wel of niet mooi is qua muziek ......... En als ik, of mijn buurman of mijn oom en of tante UW muziek nu eens niet mooi vinden? Dat onderzoek kunt u gevoelijk vergeten. Ik weet een plaats waar u geen last heeft van muziek, in welke vorm dan ook, in een hutje op de heide. U kunt natuurlijk ook uw verzoekmuziek vóór u het centrum of de winkel aan de dj opgeven ...........

Ge
door Genee - Feb 25, 2017 om 11:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben er wel voor al is het alleen maar om de Buma/stemra die miljoenen inkomsten ervan af te pakken.

redfloor
door redfloor Feb 26, 2017 om 23:32
166 Antwoorden / 21 Vragen

? Maar dat geld gaat terecht naar de componisten van die nummers. Ik zie het probleem niet...

Ge
door Genee Feb 27, 2017 om 07:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@redfloor
U betaalt mee aan die achtergrondmuziek of je het nu mooi vindt of niet, de winkelier rekent dat door in zijn prijzen,

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2017 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tip: koop earphones en luister naar je eigen muziek.

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 25, 2017 om 11:34
355 Antwoorden / Vragen

Beste Maria,

De wereld is helaas niet ingericht om rekening met hen te houden die snel overprikkeld raken. Het is daarom aan hen (en dus ook u) om zich aan te passen aan de wereld. Natuurlijk zou het fantastisch zijn als er rust om ons heen zou zijn. Althans, zo vinden u en ik dat. Want als muziek wordt verbannen uit de winkels, zijn er zonder twijfel veel mensen die zich daardoor benadeeld zouden voelen. Die groep is, vermoed ik, een stuk groter dan de groep die zich goed voelt bij stilte. De extraverte mens is koning in deze maatschappij, de introvert is onderdaan.

Wat in mijn ervaring kan helpen is om niet langer te zoeken naar de oorzaak van geluiden, wat alleen maar leidt tot oordelen en frustratie, maar u er simpelweg bij neer te leggen dat er geluid is. Dit maakt het ook makkelijker om de 'soep' van omgevingsgeluiden te reduceren tot één geluid wat dient te worden weggefilterd.
Het vermijden van luidruchtige winkels is natuurlijk een voor de hand liggende oplossing en gelukkig hebben de meeste 'stenen' winkels tegenwoordig ook een webshop, waar u in alle rust kunt winkelen.

Sterkte en succes!

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 12:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat heeft het je goed voelen bij stilte of juist bij muziek met extravert of introvert te maken?

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 25, 2017 om 12:12
355 Antwoorden / Vragen

http://www.idee-pmc.nl/zijn/introvert_extravert.html

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 12:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Leuk zo'n link. Nogmaals, wat heeft de voorkeur voor muziek of juist stilte met extravert of introvert te maken?

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 25, 2017 om 12:27
355 Antwoorden / Vragen

http://www.idee-pmc.nl/zijn/introvert_extravert.html

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, je roept dus maar gewoon iets onzinnigs wat je verder niet kunt onderbouwen. Jammer, maar geeft verder niet hoor.

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 25, 2017 om 16:00
355 Antwoorden / Vragen

http://www.idee-pmc.nl/zijn/introvert_extravert.html

costnix
door costnix Feb 25, 2017 om 18:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@awyeah28:
"Meneer de Groot, de plaat blijft hangen!"

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 25, 2017 om 18:37
355 Antwoorden / Vragen

@Costnix: :-))

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt echt niets zinnigs te melden hè @awyeah28, komt wel wat sneu over het herhalen van je niet relevante linkje.

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 25, 2017 om 21:36
355 Antwoorden / Vragen

http://www.idee-pmc.nl/zijn/introvert_extravert.html

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 22:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

http://www.leokannerhuis.nl/autisme/wat-autisme

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 25, 2017 om 23:06
355 Antwoorden / Vragen

@Diumenge: Wat knap van u. Aangezien u blijft weigeren de link te lezen zal ik u maar uit het spreekwoordelijke lijden verlossen. U vraagt wat het introvert danwel extravert zijn te maken heeft met het zich goed voelen bij stilte of juist bij muziek. Dat is echter niet de juiste vraagstelling. Het gaat hier om de verwerking van prikkels, zoals uit de tekst waar de link naar verwijst duidelijk wordt. Muziek in winkels is een prikkel die verwerkt moet worden en dat kost voor introverte mensen per definitie meer energie dan voor extraverte mensen. Dit maakt dat de introverten afhankelijk zijn voor hun gemoedstoestand van de medewerking van extraverten. En zie daar mijn opmerking: In deze wereld is de extravert koning en de introvert onderdaan. Dat heeft dus niets te maken met het zich goed voelen bij muziek of stilte, immers kunnen ook introverten enorm genieten van de juiste muziek op het juiste volume onder de juiste omstandigheden. Ik zal mijn factuur voor het voorkauwen van deze informatie via Kassa naar u toesturen en wens u verder een prettige voortzetting van uw activiteiten.

diumenge
door diumenge Feb 25, 2017 om 23:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik had de informatie van link gelezen. Gaf geen antwoord. Maar fijn om te kunnen constateren dat je toch kan communiceren. Oke ik moest me even tot het linkjes niveau verlagen, maar wat werkt, dat werkt. Had je nou direct een antwoord gegeven, dan had ik had dat meer kunnen waarderen. Ook al is het antwoord slechts jouw mening die dient ter onderbouwing van de verder onjuiste stelling. Weltrusten.

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 26, 2017 om 12:23
355 Antwoorden / Vragen

Uw waardering zegt mij niets, evenals uw hooghartigheid. Dat u zich niet in mijn stelling kunt vinden is natuurlijk prima. Als u de discussie voort wilt zetten stel ik voor dat u argumenten aanvoert.

diumenge
door diumenge Feb 26, 2017 om 12:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor, ik heb geen interesse in een discussie met iemand die op een normale vraag in eerste instantie niet meer kan doen dan antwoorden d.m.v. het plaatsen van vier maal hetzelfde linkje. Dát slaat een discussie enigzins dood.

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 26, 2017 om 15:38
355 Antwoorden / Vragen

Uitstekend.

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 14:13
33 Antwoorden / Vragen

Kan mij helemaal vinden in jouw uitleg, AWYeah28!

dokun
door dokun Feb 27, 2017 om 15:34
152 Antwoorden / 0 Vragen

Het begint hier steeds meer een kinder (Lees: Trollen) speelplaats te worden. Al die bejaarden die niets anders te doen hebben...

Mensen als je helemaal niets zinnigs te melden hebt en alleen maar andere mensen die reageren wilt afbreken, ga hier dan weg! Hier kom je om andere mensen te HELPEN!!

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 16:50
33 Antwoorden / Vragen

Zou zeggen, Dokun, het staat u vrij om te vertrekken.....

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 27, 2017 om 19:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Dokun, heb je weer verlof?

me
door mein33 - Feb 25, 2017 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik wil dat muziek in winkels uitgebannen wordt. Wie is het met mij eens.

@maria57,

Ik ben het helemaal met u eens v.w.b. het uitbannen van muziek in winkels en openbare ruimtes.

Door alleen maar uw klacht te plaatsen op een openbaar consumentenforum zult u niets verder komen.
U zult zelf in het strijdtoneel moeten treden om uw probleem, zoal mogelijk, opgelost te krijgen.
Ik stel voor, dat u een "aktiegroep" in het leven roept die dit soort van omgevingsvervuiling gaat aanpakken en niet gaat zitten wachten tot iemand anders dit voor u gaat regelen, want dan kunt u wachten tot Pasen en Pinksteren op dezelfde data vallen.
Zodra u met uw aktiegroep in het openbaar treed, ben ik de eerste die zich bij u aansluit.

Succes,  mein33

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2017 om 11:51
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kom net uit enkele winkels (ben niet doof) maar of ik "hoor" het niet of het is echt achtergrondmuziek. Noch bij AH, C&A, Primera noch bij de populaire TV-slager (haha): ik had, als je al over overlast kan praten, alleen maar hinder van het gekakel van de mensenmassa dan van de muziek. Met "gekakel" bedoel ik de mensen die per telefoon aan het thuisfront mededeelden: ik sta nu bij de vlees vitrine: wat zal ik kopen. "Nee joh, oh, dat is goed enz. " en dat soort gemekker. Oh ja, de jeans shop die ga ik wel voorbij: die hoor je op afstand en dat is geen muziek waar ik voor naar een festival zou gaan. ☺

hansje klein
door hansje klein - Feb 25, 2017 om 11:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Achtergrond van de achtergrondmuziek ... autisme ontbreekt in ieder eisenpakket.

Er staat hier echter niet zómaar en toevallig een radiomuziekje aan, maar marketeers hebben (vaak per winkelketen) een aan de doelgroep aangepast achtergrondmuziekjes bewust samengesteld, zoals het in sommige ketenwinkels ook altijd hetzelfde ruikt d.m.v. een bewuste bijmenging van een uitgekiende 'winkelgeur', de verlichting héél bewust is 'gecomponeerd' en/of de temperatuur aan de gewenste sfeer wordt vastgelegd.

Het kan gebeuren, dat u (soms) dus niet tot de aangepeilde doelgroep hoort, maar óók, dat u het geluid, de geur, het licht of de temperatuur wat extremer of tenminste ànders waarneemt. De werknemers hebben hier óók een taak om hun eigen werkomgeving acceptabel te maken en een tool om overdadigheden te kunnen dempen. Ik erger me wèl aan de jaarlijkse kerstliedjes die overal rondtingelen tot zèlfs in de openbare ruimtes toe en betwijfel of dit überhaupt enig koopeffect kan uitlokken. Mogelijk betreft het een algemene sfeercreëring zonder effecten voor een bepaalde winkelketen.

CONCLUSIE: Deze 'oorverdovende' winkelketens gaan mijden of uw sensibiliteit met de huisarts bespreken, die mogelijk tot dezelfde conclusie zal komen. Ik vond de opmerking m.b.t. internet-winkelen óók een goede oplossing. Kopen tijdens het luisteren van de eigen favoriete muziek in een aangename geluidssterkte, huisgeur, lichtsterkte en/of warmte.

U heeft dus helemaal gelijk, dat er met autisme/overgevoeligheden momenteel géén rekening gehouden wordt ... de enige oplossing is om binnen de betroffen groep, gezamenlijk méér aandacht hiervoor te gaan vragen. Uw bijdrage hoort hier óók bij. Mijn bijdrage is: een filmpje met uitleg

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 25, 2017 om 11:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Er wordt ook niet rekening gehouden met mensen met autisme, mensen die overprikkeld raken, zoals ik
Gelukkig houden ze dus met de meerderheid rekening en niet met mensen die er niet tegen kunnen, kortom 17.000.000 tegen een paar.
Het soort muziek is ook verschrikkelijk
Tijd om uw muziekale voorkeuren los te laten en uw smaak te verbreden.
Bovendien is dit ook superslecht voor ieders gehoor.
Totale onzin, een mens kan echt wel wat hebben.

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2017 om 12:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Goh is mij nooit opgevallen, zijn die winkels er dan?

fr
door frans56 - Feb 26, 2017 om 07:41
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hier ben ik het zeer mee eens.  Heb er ooit ook wel een wat van gezegd in een winkel, maar kreeg als reactie:  "Achtergrondmuzien is toch leuker om te winkelen"   Waarop ik antwoordde:  Inderdaad ik ben het met U eens, maar verteld U dan eens waarom u hier dat dan niet opzet??
Waarop de bedrijfsleider verbaasd antwoordde: En wat is dit dan wat U nu hoort.   Hij was het niet met mij eens toen ik hem vertelde dat hetgeen hij opgezet had geen muziek was op de achtergrond, maar herrie op de voorgrond, en hij werd helemaal boos toen ik hem vertelde dat als hij die niet als herrie zag, beter zijn gehoor kon laten nakijken ik plaats van klanten wegjagen.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 26, 2017 om 20:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar wat u herrie vindt, vindt een ander geweldig. Beetje overdreven om over futiliteiten te klagen.
Soms moet je gewoon een beetje meebuigen en je iets flexibeler opstelling.

lo
door lovewinnie - Feb 26, 2017 om 08:09
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen last van. Mijn zoontje met autisme en prikkelverwerking stoornis wel en draagt dan gehoorbescherming maar meestal blijft hij lekker thuis.
Vind het muziekje wel sfeer geven en echt niet te hard maar juist achtergrond muziek.
En smaken kwa muziek verschillen en ze kunnen nooit iedereen het naar hun zin maken. Klassiek, pop, R&b, rock of bijv Nederland heb alles wel gehoort. Prima toch. Ik ben niet blij dus alles moet anders mentaliteit vind ik eigenlijk erger.

costnix
door costnix - Feb 26, 2017 om 12:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De audicien verkoopt uitstekend oordoppen.
Verder kom ik nooit in een winkel waar herrie uitkomt.

simon55
door simon55 - Feb 27, 2017 om 12:47
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Knoerhard of loeihard dit is toch wel zo n overdreven verhaal,er is n oplossing voor U. Doe de boodschappen lekker onnline kun je thuis naar je eigen herrie luisteren........en ik heb 253 847 nummers muziek op m n computer staan misschien ( maar dat valt te betwisten ) zit er iets tussen dat U wel mooi vindt,dan maak ik n CD voor U

ko
door korenbloem2000 - Feb 27, 2017 om 12:56
33 Antwoorden / Vragen

Dat te luide muziek wordt gehoord, is toch niet in supermarkten? Vroeger kwam ik met mijn kids wel eens bij Cool cat, daar was het i.d.d. te luid.
Maar schadelijk voor het gehoor?
Zal best wel zo zijn voor mensen met b.v. ziekte van miniere en tinittus.
Ik heb zelf soms last van miniere en ben hooggevoelig.
Kom één keer p.w. in een supermarkt en word al dol van de drukte, dan nog de "achtergrond" muziek er bij, doet mij vluchten uit de winkel.

Achtergrondmuziek in wat voor zaak dan ook, zou verboden moeten worden!

Cookies
door Cookies Feb 27, 2017 om 13:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Ik heb zelf soms last van miniere..... Ten 1e heb je die ziekte of je hebt hem niet. Soms kan dus niet. Ten 2e weet je blijkbaar niet eens hoe je de ziekte die je 'soms' hebt, schrijft. Ten 3e is slechthorendheid 1 van de symptomen, dus je kan van achtergrondmuziek nauwelijks wat horen.

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 14:21
33 Antwoorden / Vragen

Nou jaaaa, Carola, zal het ff uitleggen, want je bent gewoon te dom!
Ik lijd aan de ziekte van meniere, maar heb er niet dagelijks last van.
Gelukkig speelt het zo nu en dan op voor een paar minuten, net erg genoeg om te moeten gaan liggen, net niet erg genoeg om te gaan kotsen.
Heb het één keer wel erger gehad, een week niet kunnen opstaan. Toen gaf een antibraakmiddel iets verlichting.
En ja, het kan samen gaan met slechthorendheid, maar ik hoor niet zo slecht dat ik geen achtergrondgeluiden hoor!

Ochhhhh heden, had de leestekens vergeten:  ménière! Hahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

vr1944
door vr1944 Feb 28, 2017 om 12:08
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als Meniere patient heb ik geen geen last van muziek en ander rumoer in mijn buurt. Voordeel is dat je de pieptonen in je oren even niet hoort.Meniere verwoest geleidelijk je gehoor.Bij mij heeft dat geleid tot het niet meer kunnen horen met een oor en -50DB met het andere oor.

muis1972
door muis1972 - Feb 27, 2017 om 12:57
24 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Maria,

Persoonlijk vind ik de (harde) muziek in sommige winkels/winkelcentra ook niet fijn, maar om het dan maar te verbieden gaat mij te ver. Er zijn veel mensen die het wel fijn vinden. Ik doe nu, wanneer er een band/artiest optreed, op een andere dag de boodschappen of zorg dat ik zelf zo snel mogelijk weer weg ben. Verder shop ik kleding en schoenen (wat vaak langer duurt) online. Rustig in mijn eigen omgeving. Misschien is online boodschappen doen voor u ook een oplossing?

EM
door EMX325 - Feb 27, 2017 om 12:59
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben er helemaal mee eens. Muziek in de winkels moet uitgebannen worden.

koekeloer
door koekeloer - Feb 27, 2017 om 13:06
562 Antwoorden / 18 Vragen

overal waar u komt ? klink wel wat overdrven hoor

pk49
door pk49 - Feb 27, 2017 om 13:06
243 Antwoorden / 2 Vragen

in sommige kledingwinkels is de muziek behoorlijk irritant, maar daarmee denken ze jeugd aan te trekken. Gelukkig zijn er ook winkels waar het rustig en muziekloos is. Toch ook irritant: ik woon in het zuiden en je ontsnapt niet aan carnaval, overal waar je winkelt wordt je ermee om de oren geslagen. En niet de gewone carnasvalsmuziek maar de "boem-dreun" domme soort met teksten waar je je kinderen niet aan open wilt stellen Zelfs bij Appie ontsnap je er niet aan. Zal blij zijn als het over is.

nvolg001
door nvolg001 - Feb 27, 2017 om 13:13
15 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Maria57,

Vadertje Cats had al een volkswijsheid:
Een mens lijdt dikwijls 't meest
    Door 't lijden dat hij vreest
    Dat misschien ooit op komt dagen.
    Zo heeft hij meer te dragen
    Dan God te dragen geeft.
Hoe meer je je er op concentreert, hoe lastiger het wordt.

simon55
door simon55 - Feb 27, 2017 om 13:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En..........wat ook uitgebannen moet worden zijn die klepperende kassa medewerkers

diumenge
door diumenge Mar 4, 2017 om 13:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedoel je Brecht?

hi
door hipppo - Feb 27, 2017 om 13:56
303 Antwoorden / 2 Vragen

Muziek die je opgedrongen wordt is hinderlijk. Meestal gaat het om een genre dat aangeduid wordt met muzak, hetgeen genoeg zegt over de kwaliteit. Ooit overkwam mij in een platenwinkel (sic!) dat de muziek zo hard stond dat ik de plaat van mijn keuze niet ongestoord kon beluisteren.
Wat mij soms echt stoort is de muziek in restaurants die, afhankelijk van waar je zit, een normale conversatie onmogelijk maakt. En wat echt afgeschaft zou moeten worden is de muzikale blubber die je te horen krijgt als je aan de telefoon even in de wacht gezet wordt.

vr1944
door vr1944 - Feb 27, 2017 om 13:58
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt niets te willen.Lekker aan laten voor de gezelligheid.

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 14:24
33 Antwoorden / Vragen

U heeft duidelijk geen inlevingsvermogen!

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 14:30
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie het al voor me, een stille wereld .......... ik moet er niet aan denken.

ko
door korenbloem2000 Feb 27, 2017 om 16:52
33 Antwoorden / Vragen

Een stille wereld: heerlijk!

vr1944
door vr1944 Feb 27, 2017 om 17:22
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Voor een stille wereld moet je vooral niet in de stad zijn ,maar in de vrije natuur of een kerkhof etc . Niemand verplicht je om een winkel met muziek te betreden.

jo
door jorisw - Feb 27, 2017 om 14:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, laten we overal een begraafplaats van maken. Ik erger me ook aan kleur en zo. Doet pijn aan mijn ogen. Graag alleen nog grijstinten in het openbare leven.

Mariannealbert
door Mariannealbert Feb 27, 2017 om 19:19
1 Antwoorden / Vragen

Dit slaat kant nog wal

ma
door manwijf Mar 1, 2017 om 09:55
574 Antwoorden / 1 Vragen

Mag het ook 'raakt' zijn?

Cookies
door Cookies Mar 1, 2017 om 10:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En mag het ook 'noch' zijn?

fp
door fpo - Feb 27, 2017 om 14:57
87 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad staat in sommige winkels de "muziek" veel te hard aan. Niet iedereen is daar van gediend, beslis niet! Jongeren zoeken die harde "muziek" vaak wel op, maar ook weer niet alle jongeren. Gelukkig! Er is inderdaad al genoeg gehoorschade actief in deze maatschappij, waar mensen telkens maar harder moeten gaan schreeuwen om gehoord te worden.
Muziek zou klanten trekken. Klopt, het kan zeker klanten trekken. Maar waarom moet het soms zo hard zijn? Waarom niet zachtjes op de achtergrond? Dat is m.i. de hamvraag: waarom - dus wat is de precieze reden hiervan - moet die muziek dan zo keihard aan staan? Waarom geen rekening houden met mensen die (over)gevoelig zijn voor lawaai? Harde muziek is geen muziek meer, het is lawaai geworden en dat is geen prettige beleving voor je lijf. Voor korte duur kan je wel eens lekker los gaan, maar om lange tijd in herrie te moeten verkeren is zeker geen lolletje!
Zo ook op festivals en bioscopen. Zelfs in de schouwburg kom ik keiharde mziek tegen. Zodra men muziek gaat maken, worden de volumeknoppen volledig open gedraaid en alles tril in z'n voegen, inclusief de trommelvliezen. Honderden mensen verliezen elk jaar hun gehoor voor een groot deel door deze idiotie. Daarom vraag ik het me ook af: wanneer stopt deze waanzin en kunnen we eindelijk eens overstappen op zachte muziek, zodat zachte energieën een werkelijk heilzaam effect op onze lichamen kan gaan krijgen?

ba
door batav - Feb 27, 2017 om 15:20
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik erger er mij ook regelmatig aan. Niet aan die rustige en niet te harde muziek maar wel aan die luide "schreeuwmuziek" in sommige winkels. En als je het niet mooi vindt dan denken ze dat je niet goed bent.  Overal moet tegenwoordig lawaai zijn. En niemand zal toch speciaal om die herrie die men laat horen naar een bepaalde winkel gaan. En ook ik heb tinnitus, maar dat maakt voor dat lawaai geen verschil. Dat valt juist meer op wanneer het helemaal stil is. Maar overal die opgedrongen harde muziek hoeft dus voor mij beslist niet.

dokun
door dokun - Feb 27, 2017 om 15:28
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het juist erg prettig dat er muziek in winkels te horen is. Niet altijd mijn smaak maar toch wel gezellig...

ja
door jank - Feb 27, 2017 om 15:41
168 Antwoorden / 8 Vragen

Dit is toch niet serieus hé?
Waar ik mij wel aan erger is aan suggestieve vraagstelling.

li
door linsero - Feb 27, 2017 om 15:55
4 Antwoorden / Vragen

Ga gewoon online shoppen

Yv
door Yvonne_909 - Feb 27, 2017 om 16:05
42 Antwoorden / 2 Vragen

Van mij mag al dat zgn. muzieklawaai overal waar je komt ook wel afgeschaft worden.
Het is mij ook al langer opgevallen dat er idd. overal waar je komt muziek aan moet staan, alsof mensen bang zijn voor de stilte.
Ik koop echt niet meer omdat er een of ander leuk muziekje aan staat, ik koop wat ik nodig ben en meer niet.
Ik weet dat dit soort trucjes met sfeer etc. kooplust verhogend schijnt te werken.
Op mij werkt het wsl. averechts en zal ik er eerder minder dan meer gaan kopen omdat ik al die prikkels absoluut niet fijn vind.
Blijkbaar is het grootste deel inwoners van Nederland inmiddels ongevoelig gemaakt voor de vele prikkels om hun heen, alleen hebben ze dat zelf niet meer door en zijn zij zich er ook vast niet van bewust wat voor effect dat allemaal op hun gestel heeft.
We hebben wel eens in een restsurant gegeten waarbij de muziek zo luid stond dat je niet normaal met elkaar kon praten. Gevraagd of het wat zachter kon, dat kon voor 15 minuten, daarna vond iemand in de keuken of bediening het weer noodzakelijk om de muziek weer net zo hard te zetten. De gezelligheid was er toen voor ons wel af en we zijn er ook niet meer wezen eten terwijl wij er eerder met regelmaat kwamen.
Het valt mij wel op dat hier erg veel reacties staan die overlopen van intolerantie en onbegrip voor mensen die wel last hebben van dit soort dingen.
Opmerkingen als "Ga eens naar een festival" of "ga in een hutje op de hei wonen" slaan kant nog wal. Denk je nou echt dat wanneer ik de "muziek" in een winkel niet prettig vind, ik wel naar een festival zou gaan? En als jij dat hutje op de hei voor mij kunt regelen zal ik daar liever nog vandaag dan morgen naartoe verhuizen. Graag.

ge
door geensaus - Feb 27, 2017 om 16:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het helemaal met je eens, overal hoor je gejengel, geblèr, gebonk. Het is overdreven veel en hard. Ik verbaas me over de vele reacties van mensen die die "muziek" wel willen horen en het zelfs gezellig vinden. In mijn persoonlijke omgeving ken ik juist veel mensen die al dat lawaai irritant vinden. Kijk eens op de site zondermuziek.nl, daar vind je lotgenoten.
Aanbevelingen als eigen muziek in je oren, oordoppen in vind ik heel flauw, alsof je niet goed wijs bent dat je de voorkeur geeft aan een normale omgeving zonder dit soort geluiden en alsof het normaal is dat muziek je aan alle kanten wordt opgedrongen.

diumenge
door diumenge - Feb 27, 2017 om 17:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En ik erger mij aan nieuwsbrief items, dát zou verboden moeten worden.

ja
door jacky2006 - Feb 27, 2017 om 17:17
10 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal reageer ik zelden op topics, maar hier wilde ik wel even graag op reageren. Het valt me op dat sommigen mensen die hier reageren, de ts afschilderen als 'zeur'. En er word gezegd dat ze overdrijft, maar wie zegt dat dat zo is.
De ts zegt autisme te hebben en dan kunnen geluiden heel hard binnenkomen. Dan is het lullig om te zeggen dat deze persoon zich aanstelt.

Ik merk dat ik sommige winkels de muziek inderdaad best hard staat, maar dat is dan echt in jongerenwinkels. Mij maakt dat niet uit, want daar ga ik toch niet naar binnen omdat ze toch mijn maat en smaak kleding niet hebben. In de supermarkt stoort het mij niet. In sommige winkels vind ik wel dat ze echt muzak draaien en dat is soms irritant, maar dat staat dan niet zo hard dat ik iemand niet kan verstaan.

Wel merk ik dat in sommige cafes in restaurant de muziek soms best hard staat, zo hard dat je elkaar niet kunt verstaan. Vaak vraag ik dan netjes of het wat zachter kan en meestal gebeurt dat dan wel. Zeker als ik daar met een groep zit, omdat ze anders weten dat ze een hele groep wegjagen. Doen ze dat niet, dan ga ik gewoon ergens anders heen, daar ben ik heel makkelijk in.

Cookies
door Cookies Feb 27, 2017 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS schrijft helemaal niet autisme te hebben, dat noemt zij als voorbeeld.

Ge
door Genee Mar 1, 2017 om 10:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag van TS nog maar eens goed lezen carola83.

ja
door jacky2006 Mar 4, 2017 om 12:04
10 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat toch duidelijk in haar tekst:

Er wordt ook niet rekening gehouden met mensen met autisme, mensen die overprikkeld raken, zoals ik.

Los daarvan, ze raakt snel overprikkeld en ik neem aan dat dat hetzelfde is. Dat is namelijk een van de kenmerken die bij autisme hoort. Prikkels, zoals geluiden die harder binnenkomen, waardoor je overprikkeld kan raken.

Vraagje aan Carola:
Vind jij deze vrouw een zeur?

Cookies
door Cookies - Feb 27, 2017 om 17:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mocht je in de toekomst onverhoopt doof worden, hoor ik graag even of je een stille wereld nog steeds zo heerlijk vindt.

DOOR KORENBLOEM2000 27 FEB. 2017 OM 16:52
16 ANTWOORDEN / VRAGEN

Een stille wereld: heerlijk!

il
door iljaha - Feb 27, 2017 om 17:50
179 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik de muziek te hard vind staan, vraag ik of de muziek alsjeblieft zachter kan. Vaak krijg ik een antwoord en (echt waar) dat kan ik dan niet verstaan omdat de muziek zo hard staat. Als ik dat aangeef gaat zo'n verkoopmedewerk(st)er snel op zoek naar de volumeknop. Slechts 1 x gehad dat de muziek niet zachter kon, die is mij als klant dus kwijt. En soms betrap ik mij erop dat ik hardop aan het meezingen ben (doordat andere klanten mij aanstaren).

we
door wendelien - Feb 27, 2017 om 17:58
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou het ook heel fijn vinden als er minder/geen muziek was in winkels. Ik voel me snel overprikkeld door muziek, die vaak veel te hard staat waardoor je elkaar al snel niet meer goed kunt verstaan. Samen met de enorm felle verlichting in winkels heb ik er veel last van (epilepsie). Ik steun je hier dus in .
Ook in Sportscholen staat overal muziek aan terwijl de sporters vaak zelf een Ipod bij zich hebben. In Zutphen is 1 sportschool zonder muziek (overigens wel de allerbeste sportschool/medisch fit /fysiotherapie). Als je bij zo'n sportschool vragen stelt over waarom er  altijd muziek opstaat word je aangekeken alsof je een of andere gek bent !

ho
door honza23 - Feb 27, 2017 om 18:28
259 Antwoorden / 3 Vragen

Ga naar de Aldi of Lidl: goede kleding en geen muziek :)

tolsma1945
door tolsma1945 - Feb 27, 2017 om 18:44
229 Antwoorden / 6 Vragen

Voor winkels speciaal voor jongeren,prima,maar in de supermarkt,mag het van mij verdwijnen,of gewoon als achtergrond,ok,maar wel een tandje zachter,en graag dan easy listing muziek,dus geen gegil,van die gildames,die zijn knap irritant.Mijn mening dus.

Mariannealbert
door Mariannealbert - Feb 27, 2017 om 19:12
1 Antwoorden / Vragen

Echt geen overfreven iets. Ik ben niet autistisch,   Maar erger me idd rot aan die vreselijke muziek. Ga met mn dochter van 16 niet graag "haar" winkels in. Gevolg dat we dus regelmatig internet bestellingen doen. Niet best voor de echte winkels maar helaas

vr1944
door vr1944 - Feb 27, 2017 om 19:44
1210 Antwoorden / 5 Vragen

rRuim 40 antwoorden op deze oproep.Helaas komt niemand op het idee te melden ,dat in merendeel van de winkels (supermarkten ,Blokker, IKEA Action en C&A etc.) geen muziek aanstaat , mede omdat daar een behoorlijk  BUMA prijskaartje aanhangt .

nietechtblond
door nietechtblond Feb 28, 2017 om 10:06
11 Antwoorden / 0 Vragen

Nou bij ons in Echt bij de Action en C&A staat gewoon muziek aan, net als bij het merendeel van de supermarkten. In welke plaats heb jij ontdekt dat dat niet zo is? Ik wil er graag wat extra voor rijden als ik dan rustig mijn spullen kan uitzoeken!
(En het erge is dat ik inderdaad ook nog mag mee betalen voor de buma-rechten én er last van mag hebben dat er zoveel lawaai is!)

vr1944
door vr1944 Feb 28, 2017 om 11:19
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat voor de lawaai is ,is voor een ander muziek.De door jouw genoemde hanteren landelijke prijzen ,dus meebetalen is onzin. Oordoppen gebruiken is een goeie optie als je er last van hebt

fa
door familyman - Feb 27, 2017 om 19:57
888 Antwoorden / 1 Vragen

De oplossing: Voor mensen die zich aan alle soorten muziek storen, internet shoppen. Voor mensen die van top 40 enz houden: het jongeren winkelcentrum, voor de klassiek liefhebbers, het klassieke muziek winkelcentrum, en zo voor alle soorten muziek en db's een apart winkelcentrum. Klein probleem: er zijn te weinig klanten voor een dregelijk idee. We kunnen ook een stil winkelcentrum maken waard dus totaal niet gesproken wordt, met bij de in en uitgang een afhaal en terugbrengpunt voor de headsetjes met een aantal muzieksoorten. Ik weet waar dit is: in Utopia. Maar in de praktijk? Onwerkbaar!

nietechtblond
door nietechtblond - Feb 28, 2017 om 10:01
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet precies wat je bedoelt! Ook ik wordt stapelgek van harde muziek (weliswaar niet op festivalsterkte, maar zeker veel luider dan waarbij mijn hersenen nog normaal kunnen denken). Ook ik heb vaak gevraagd of de muziek zachter kon en kreeg dan mn de reactie dat het centraal geregeld wordt óf "de muziek hoor ik niet meer". Dan vraag ik het me helemaal af: waarom staat hij dan aan? Voor het "genot" van degene die zich er niet bewust van is of voor de irritatie van degenen die er bovengemiddeld last van hebben?
Gelukkig kan ik bij bv de Lidl en Aldi nog gewoon boodschappen doen, maar bij bv AH en Nettorama lukt het me gewoon niet zonder oordoppen in.
Let wel: ik heb geen moeite met zachte, rustige achtergrondmuziek, maar word van de moderne manier om hiermee om te gaan (redelijk luid én vaak schreeuwerige muziek) enorm afgeleid en doodmoe.
Voor mij hoeft de muziek niet helemaal weg maar wel liefst gereduceerd te worden tot een rustig en onopvallend "behangetje", het mag de sfeer wel mede bepalen, maar niet verzieken voor de mensen die er echt last van hebben.

TP
door TPeeters - Feb 28, 2017 om 11:45
31 Antwoorden / Vragen

Nog niet meegemaakt dat de muziek echt zo luid staat dat je elkaar niet meer kan verstaan. Ik vind die muziek in winkels dus wel aangenaam, vooral omdat het een gezellige sfeer schept.

ma
door manwijf - Mar 1, 2017 om 10:26
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf bijna de hele dag de radio aan staan. Gewoon gezellig. Maar ik kan heel goed begrijpen, dat dat niet voor iedereen altijd prettig is. Soms is stilte ook heerlijk. Maar het is niet meer van deze tijd lijkt het. Veel mensen zijn bang geworden van stilte. Het zal je maar aan het denken zetten...

Heb er zelf niet veel erg in in winkels, maar zou het morgen weg zijn, is het mij ook prima. Winkel heel veel, kan ik wel zeggen en schreeuwerige zaken hebben ook mijn voorkeur niet. Zeker aan het eind van de dag, gaat dat enorm tegenstaan.

Een ding is ieder geval zeker, geluid vermoeid enorm. En niet alleen dat. Het maakt ook agressief. Toen ik nog radiotelefoniste was, mochten wij om die reden nooit langer dan 2,5 uur achtereen met een koptelefoon op zitten. Je concentreren met veel harde geluiden op de achtergrond is verre van ideaal.

simon55
door simon55 - Mar 1, 2017 om 11:13
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En dan te bedenken dat ouders hun kroost meenemen en de hele winkel bij elkaar blerren,daar wordt je pas doodziek van

ma
door manwijf Mar 1, 2017 om 17:29
574 Antwoorden / 1 Vragen

Openbare gelegenheden moeten sowieso verboden terrein zijn voor al die onaangepaste k-koters.

boppe1943
door boppe1943 - Mar 1, 2017 om 11:22
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het is bewezen dat mensen meer kopen als de muziek hard staat. Er zullen, zoals u, ook wel mensen weglopen, maar dat weegt niet op tegen de aankopen van mensen die de harde muziek juist heerlijk vinden. Smaken verschillen. Een advies: ga 's morgens vroeg winkelen; dan valt het met die decibellen reuze mee. Op koopavonden en op zaterdag gaat het volume voluit. En kunt u niet in de ochtenduren winkelen? Gebruik dan desnoods oordoppen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 4, 2017 om 13:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mag het nu gesloten worden, alle meningen zijn nu wel gegeven.