ko
door koalafruit Jul 28, 2016 om 22:01
Winkels & webshops

Ikea onveilig traphekje en nachtlampje

Een tijdje terug hebben we twee traphekjes Patrull en een nachtlampje Patrull bij de IKEA via de website besteld en thuis laten bezorgen, omdat de IKEA voor ons erg moeilijk te bereiken te bereiken is. We hebben (bewust) geen auto en rijbewijs. Om bij de ikea te komen, moeten we met de trein, overstappen op een andere trein, overstappen op een buurtbus en dan nog een een klein kwartiertje over een industrieterrein lopen. Dat vind ik in mijn eentje al gedoe, laat staan met twee kleine kinderen. (0 en net 3 jaar.) En na het bezoek, moeten we dezelfde weg weer terug ook.

Nu blijkt dat de gekochte artikelen niet deugen. Ze zijn onveilig. De traphekjes kunnen zomaar open klappen, omdat het sluitmechanisme niet goed werkt. En van het nachtlampje kan het kapje er af worden getrokken en het kind geëlektrocuteerd. Twee kapitale fouten van Ikea. Zeer terecht zijn beide producten terug geroepen. Blijkbaar wil ikea achteraf toch niet bekend staan als het bedrijf dat dreumesen van de trap laat vallen of 220 volt door peuters jaagt.

Alleen we moeten zelf met de onveilige traphekjes naar de winkel komen. Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat dit voor ons echt onmogelijk is, maar ikea reageert alleen met een standaard riedeltje: "Sorry meneer. Er is niks voor geregeld. We gaan er niks voor regelen. U kunt de hekjes over een jaar ook nog inleveren." Tja, over een jaar hebben we nog steeds geen auto, dus zitten we nog steeds met die onveilige traphekjes.

Wij zitten nu met een schadepost van zo'n 100 euro. (Twee hekjes, lampje en bezorgkosten. Die laatste zitten erbij, omdat we voor nieuwe, veilige traphekjes ook weer bezorgkosten moeten betalen. Dat is dus ook schade.) Ik heb al aangeboden om een foto of video te sturen, waarop ik de hekjes en het lampje vernietig, zodat ze het geld kunnen overmaken. Maar dat past ook niet binnen het beleid. Wat is dan wel het beleid van die meubelboer? Geld pakken en de kinderen van hun klanten laten sterven?

19036 27 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2016 om 22:06
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje vreemde situatie, u besteld iets via de website lijkt mij dan dat u ze dan ook moet kunnen terugsturen. De daaraan verbonden kosten zouden dan ook voor Ikea moeten zijn. Maar dat is mijn mening.
En er is niemand uit uw omgeving die ze eventueel kan terugbrengen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2016 om 22:16
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt ook mij een vreemde situatie. Zo uit uw schrijven te lezen is er dus voor beide artikelen een terugroep actie geweest. Volgens mij moet u het wel degelijk terug kunnen sturen, het is immers via de Ikea website besteld. Hebben ze daar geen klachtenformulier wat u kan invullen? Of anders dit alles op http://www.klachtenkompas.nl zetten. Misschien helpt dat?

ko
door koalafruit - Jul 28, 2016 om 22:22
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reacties.

Ik heb meerdere malen contact gehad met ikea over deze kwestie, maar telkens hetzelfde riedeltje. Ook het klachtenformulier geprobeerd. Nog teruggebeld door een medewerker, maar het blijft hetzelfde verhaal.

Ik zal klachtenkompas eens proberen. Al geloof ik dat het bedrijf daar mag bepalen of de zaak opgelost is of niet...

hansje klein
door hansje klein Jul 28, 2016 om 23:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Sommige bedrijven laten Klachtenkompas.nl helemaal links liggen, anderen reageren omdat ze zich vrijwillig hebben verplicht mee te werken en weten dat de Consumentenbond meekijkt. Kijk eerst even of Ikea daar deelnemer is........! Ik vind ook dat Klacht.nl een klacht waard is.

eclipse
door eclipse Nov 14, 2016 om 16:13
1561 Antwoorden / 370 Vragen

U kiest bewust voor het openbaar vervoer, dus dan moet U daar ook de gemakken en ongemakken voor lief nemen, en niet komen dat Ikea Uw kinderen wilt vermoorden, wat een onzin.

Hoe kan je een bestelling retourneren?

Als je de bestelling al hebt ontvangen, kan je deze binnen 14 dagen terugsturen. Meld hiervoor je retour aan via het retourformulier. Je krijgt alleen de originele bezorgkosten van het geretourneerde artikel terug. De retourzending betaal je zelf.

Ook na een periode van 14 dagen kan je de producten nog terugbrengen bij elk woonwarenhuis, tot 365 dagen na de bezorging. Neem behalve de producten in of met de originele verpakking, ook de e-mail met de orderbevestiging, de betaalbevestiging en/of vrachtbrief van het product mee. Je krijgt dan een tegoedpas ter waarde van je aankoop terug.

Meer informatie over retourneren vind je in de retourvoorwaarden.

KLIK     <--

ha
door halex - Jul 28, 2016 om 22:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kent u niet iemand in uw omgeving die wel een auto heeft en u kan helpen? U kunt wel naar Ikea blijven wijzen, maar als u echt een oplossing wil zou ik het over een andere boeg gooien.

ko
door koalafruit - Jul 28, 2016 om 22:45
33 Antwoorden / 3 Vragen

Bij even zoeken op internet over de Patrull terugroepacties, kwam ik ook nog deze tegen:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/-falende-branddeken-niet-uit-schappen-nederlandse-ikea-gehaald~a3522888/

Ikea neemt de veiligheid van ons en onze kinderen blijkbaar heel serieus... Maar de winst van het bedrijf nog serieuzer.

Daar sta je dan met je falende branddeken, bij je brandende geëlectrocuteerde kind, dat net door het hekje van de trap is gevallen. Het woord wat voor ikea in mij opkomt is 'gewetenloos'.

ko
door koalafruit - Jul 28, 2016 om 22:51
33 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Halex,

Ik krijg het gevoel dat je nu naar mij wijst, als ik niet binnen een uurtje na het plaatsen van mijn bericht, zwicht voor de weigerachtige houding van Ikea. Zij brengen ondeugdelijke veiligheidsproducten voor kinderen op de markt. Ik vind het ook vervelend dat ik in de ikea-veiligheids-leugens ben getrapt, maar dat is toch niet mijn schuld?

We hebben bewust geen rijbewijs en auto en we kennen ook niet veel mensen daarmee. Als je kosteloos voor ons van Nijmegen naar Duiven wilt rijden, graag! PM maar even voor een afspraak!

ha
door halex Jul 28, 2016 om 23:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

.

jpm
door jpm Aug 8, 2016 om 12:17
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou zeggen dat op zijn minst de regels van het thuiskopen op internet moeten gelden. Maar dit antwoord is dus al gegeven en elk ander antwoord, dat wijst op uw verantwoordelijkheid, wijs ik af. U heeft uw verantwoordelijkheid namelijk al genomen, die van u naar uw kind(eren) toe. Nu IKEA nog.

da
door datzoekikop - Jul 28, 2016 om 22:59
251 Antwoorden / Vragen

Ik zou het oplossen door een vriend, collega, familielid te zoeken die u even helpt om naar de zaak te brengen, probleem opgelost, pakweg 30 km is toch geen idioot grote afstand. U hoeft natuurlijk niet de kinderen mee te nemen, er kan iemand alleen gaan of de kinderen even bij een vriendelijke oppas, die u mogelijk toch al heeft. Dat u (bewust) geen auto/rijbewijs wilt/heeft, is uw wens/idee. Het is m.i. niet helemaal billijk om het "onmogelijk" te noemen om iets terug te brengen en de schuld daarvan bij de zaak te leggen. Er zijn zeker vele honderd duizenden, zoniet miljoenen mensen die ook geen "eigen vervoer" hebben. Daarom vind ik persoonlijk de kreet "geld pakken en de kinderen van hun klanten laten sterven" nogal bombastisch. Daarnaast bepaald de zaak hoe de retour procedure is en niet de klant. Succes.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 28, 2016 om 23:01
11510 Antwoorden / 15 Vragen

hallo Koalafruit ,

Plaats ook een klacht op FB en Twitter , klik op de rode regels.

https://www.facebook.com/IKEANederland/

https://twitter.com/Ikeahelpt

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 28, 2016 om 23:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sorry hoor maar uw reactie slaat nergens op.
Daar sta je dan met je falende branddeken, bij je brandende geëlectrocuteerde kind, dat net door het hekje van de trap is gevallen.
Er bestaat een kleine kans dat er iets mee kan gebeuren  daarnaast hebben we in Nederland 230volt.  Gaat het nog heftiger worden.
Dit heeft niets meer met het terugsturen te maken eerder met zielig doen.
Alle andere kopers van een traphekje hebben ook kinderen, die drop je ff bij de buren of opa en oma. Dan kunt u alleen reizen. Of laat uw man het deksel van de lamp met secondenlijm vastzetten  en een creatieve oplossing voor het slot bedenken, zo kan je ook een probleem oplossen.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 12:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Onbestaanbaar dat je hier 5 keer voor bent geplust. Als je met secondelijm aan de gang gaat en andere 'creatieve' oplossingen gaat bedenken, kun je je recht op garantie wel vaarwel zeggen als er later nog meer blijkt te mankeren aan het product.  Van mij een dikke min. (-5)

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 12:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster.
Leer lezen!  Voor TS is teruggaan naar Ikea niet te doen,  het kapje kan van het lampje af, niet meer als we secondenlijn tussen zit.
Zo ook de sluiting, deze kan mogelijk niet goed sluiten, daar zijn echt prima oplossingen voor die je zelf kunt toepassen, dit dus omdat ze niet naar Ikea terug kan.
En welke garantie wil je nog claimen als het hekje en de lamp uit de handel zijn genomen??? Als je het dan ongewijzigd blijft gebruiken is je recht op garantie of een claim NUL.
Je had immers de kans de spullen te retourneren.
Met je - 5 ben ik  blij, het zegt namelijk alles over jou!
Gelukkig zijn andere experts wel van mening dat mijn bijdrage iets toevoegde.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 18:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nou voegde geweldig veel toe. Niks!

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 19:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dan wordt het voor jou tijd om dit forum te verlaten want je gedraagt je als een verwend kind dat zijn zin niet krijgt.
Zoveel voeg jezelf namelijk ook niet toe.

Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 20:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maak jij dat uit of ik dit forum verlaat? Dacht het niet!

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 30, 2016 om 00:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, ik maak dat niet uit het is een gratis advies.

costnix
door costnix Jul 30, 2016 om 18:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik: Wilt wel respect tonen naar de forumleden!!!!!!

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 31, 2016 om 00:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Costnix, in een ander topic heb ik openlijk mijn excuses aan @zoekster aangeboden en die heeft ze geaccepteerd.
Je opmerking is geheel terecht.
Diewilik

sonjaatje
door sonjaatje Aug 11, 2016 om 20:03
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ze heeft verzendkosten betaald voor een deugdelijk product, dus lijkt het mij ook logisch dat je een ondeugdelijk product op dezelfde wijze retour moet kunnen sturen. Faal van Ikea in deze.

tijger1
door tijger1 Aug 11, 2016 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sonjaatje: Het is al lang opgelost hoor.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Jul 28, 2016 om 23:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Heeft u niet wettelijk een recht op een deugdelijk product? Dat heeft u nog steeds niet? Schriftelijke een herinnering om alsnog deugdelijke producten te sturen met de mogelijkheid voor Ikea tot 10 dgen na datum te regeren, anders volgt de onuitwijkelijke ontbinding van de koopopdracht..... zo efficiënt werkt men klaarblijkelijk ook bij Ikea. Kijk ook eens rond op Consuwijzer.nl.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 00:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Allemaal niet nodig, Ikea ontbindt zelf de koop als je de zaken retour brengt. Je krijgt gewoon je geld terug.
TS heeft helaas geen vervoer maar ik weet zeker dat haar spullen terug mogen worden gestuurd, alleen ontbreekt op dit moment nog een protocol voor mensen die het terug willen sturen ipv brengen.
Diewilik

hansje klein
door hansje klein Jul 29, 2016 om 09:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dan moet Ikea erover nadenken hoe ze die 'brandhout-spullen' wil laten afhalen of anders door de koper ter plekke bij de Gemeente kan laten ontzorgen. Dit is ècht een principiële klacht op Klacht.nl en/of Klachtenkompas.nl waard. Ik hoop, dat de vraagsteller ons op de hoogt blijft houden, want hier zoekt Ikea echt de randjes op.

ko
door koalafruit Jul 29, 2016 om 10:27
33 Antwoorden / 3 Vragen

En op klacht.nl  was de klacht binnen een paar uur opgelost... Het gaat mij inderdaad om het principe. Maar met wat tromgeroffel werd ikea opeens serieus.

Op klachtenkompas is ikea niet actief.

Dank voor het meedenken.

da
door datzoekikop Jul 29, 2016 om 14:04
251 Antwoorden / Vragen

De term: "wat tromgeroffel" en uw (in mijn visie) behoorlijk bombastische manier van schrijven ligt nogal uit elkaar.

di
door digioma - Jul 28, 2016 om 23:16
646 Antwoorden / 29 Vragen

Beetje tegenstrijdig en erg dramatisch....
U verwijt Ikea dat ze de kinderen van hun klanten laten sterven en 220 volt door de peuters jaagt... als dat zo zou zijn zou Ikea geen terugroep-aktie opstarten maar stilzwijgend deze artikelen uit het assortiment verwijderen.
U schrijft over wij... ik neem aan u en uw partner... dan hoef je toch niet met vier personen (waarbij een peuter en een baby) die hele beschreven reis te maken om eventueel de spullen terug te brengen. Een persoon blijft thuis bij de kinderen en de ander zal op pad moeten.
U heeft een jaar de tijd om de spullen terug te brengen... en helemaal geen bekenden die een auto hebben en mogelijk een keeertje naar Ikea gaan?
Uw laatste zin is echt belachelijk... er sterven elke dag heel veel kinderen, maar niet door traphekjes of lampjes.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 28, 2016 om 23:16
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Koalafruit .

Lees deze informatie eens door , scroll naar beneden ( hoe zit het met die 365 dagen ) klik op de rode regel .

http://www.ikea.com/ms/nl_NL/webwinkel/algemenevoorwaarden.html

ko
door koalafruit - Jul 28, 2016 om 23:23
33 Antwoorden / 3 Vragen

Nogmaals voor allen: we hebben die dingen online besteld en thuis laten bezorgen. Juist omdat we geen auto hebben. Juist omdat de Ikea voor ons zo lastig te bereiken is.

Als dan een product niet deugt, vind ik dat Ikea ook een fatsoenlijke oplossing dient aan te bieden voor mensen zoals ons. Wij zouden ons niet in allerlei bochten hoeven moeten wringen, omdat zij onbetrouwbare veiligheidsproducten voor kinderen op de markt hebben gebracht.

En ja, als een kind door een traphekje kan vallen en geëlectrocuteerd kan worden door een nachtlampje (plus die niet werkende branddeken), vind ik dat een dramatisch slechte score voor de Ikea veiligheidsproducten. Ze mogen blij zijn dat er geen echte doden zijn gevallen.

Als je iets laat thuisbezorgen door Ikea en dat gaat stuk, komt Ikea het ook aan huis maken. Juist omdat je het thuis hebt laten bezorgen. Waarom dan niet hun onveilige rommel ophalen.

Ik vind alle reacties die erop neer komen dat ik het zelf maar moet op lossen, en maar iemand moet vragen om op en neer van Nijmegen naar Duiven te rijden, die dan daar ook nog eens moet wachten tot het zaakje is afgehandeld veel te kort door de bocht. Ik leef niet in een wereld waar iedereen maar een auto heeft.

Bovendien is die opmerkimg nu drie keer gemaakt door iemand. Na één keer snapte ik ook wel dat dit een mogelijkheid was. Sterker nog: dat had ik van te voren ook al bedacht. Maar voor die mogelijkheid moet ik naar een buur of een collega die ik eens per week zie, om dat te vragen. Of die een middag wil opofferen voor een reeks productiefouten van Ikea. Dat vind ik zelf overvragen.

Dus nogmaals: als iemand zich aanbiedt: graag! Stuur maar een PM! Als je jezelf niet aanbiedt, dan heeft het niet zo'n zin om de vierde, vijfde, zesde te zijn met weer dezelfde opmerking. Dat draagt niet zoveel bij aan het gesprek.

da
door datzoekikop Jul 28, 2016 om 23:38
251 Antwoorden / Vragen

En ja, als een kind door een traphekje     ....... kan.......  vallen en geëlectrocuteerd kan worden door een nachtlampje (plus die niet werkende branddeken), vind ik dat een dramatisch slechte score voor de Ikea veiligheidsproducten. Ze mogen blij zijn dat er geen echte doden zijn gevallen.

Uw bombastische manier van schrijven vind ik behoorlijk overtrokken. Het is niet oké, dus wordt het terug geroepen, simpel toch.

Ik vind alle reacties die erop neer komen dat ik het zelf maar moet op lossen, en maar iemand moet vragen om op en neer van Nijmegen naar Duiven te rijden, ( ...... het is globaal 30 km ......) die dan daar ook nog eens moet wachten tot het zaakje is afgehandeld veel te kort door de bocht. Ik leef niet in een wereld waar iedereen maar een auto heeft. (....... U heeft kennelijk een wel heel erg klein wereldje, zo ik het lees, maar dat terzijde ....... )

Maar voor die mogelijkheid moet ik naar een buur of een collega die ik eens per week zie, om dat te vragen. ( ........... het lijkt erop dat u in een achteraf gelegen hutje op de grote stille heide woont ........) Of die een middag wil opofferen voor een reeks productiefouten van Ikea. Dat vind ik zelf overvragen. ( .......... Maar heeft u kennelijk tot op heden niet gedaan ......)

Stuur maar een PM! (....... een PM kan hier niet ......)

ko
door koalafruit - Jul 28, 2016 om 23:37
33 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk, ik ben een emotioneel mens. Ik reageer soms wat groots. Maar dat ontslaat Ikea nog niet van de plicht om deugdelijke producten te markt te brengen.

Ook als ik vanuit die emotie iets zeg over Ikea, geeft dat reageerders nog niet het recht om mij af te katten, te beledigen of te kleineren.

Enfin, ik heb uit de reacties gefilterd wat ik wilde weten. Opties gehoord. Suggesties tot mij genomen. Ideeën overgenomen. En de gemene, vervelende of betweterige reacties leg ik naast me neer.

Dank aan de constructieve meedenkers!

da
door datzoekikop Jul 28, 2016 om 23:41
251 Antwoorden / Vragen

Mijn partner stond er alleen voor met twee moeilijke, lees gehandicapte kinderen voor, geen rijbewijs dus geen auto, alles ov of kloipen of fiets, de kinderen zijn nu groot en het is nooit misgegaan.

Maar waar die gemene, vervelende enz. opmerkingen staan, ik zie ze niet, wel de realiteit. Fijne avond verder.

ha
door halex Jul 28, 2016 om 23:52
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, u hebt het alleenrecht op kleineren, beledigen en valselijk beschuldigen. Ik wens u veel sterkte met de rest van uw leven.

ha
door halex - Jul 28, 2016 om 23:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Koalafruit
Zozo, kom je ff de schooljuffrouw uithangen? Ik geef alleen aan dat als het je echt om je kinderen en de oplossing te doen is, dat je die beter zelf kunt vinden. Maar u maakt er liever een principezaak van. Kennelijk neemt u uw principes serieuzer dan uw zorg over de veiligheid van uw kinderen. Is uw goed recht (alhoewel...?). Maar ga dan niet zo hoog van de toren blazen naar iemand die probeert een praktische oplossing aan te dragen.

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 11:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Je oplossing was anders niet de juiste, zelfs niet praktisch. Nu komt IKEA het gewoon ophalen, zoals het hoort.

ha
door halex Jul 29, 2016 om 17:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Was juist en praktisch. Maar als je maar hard geroept jankt, komt IKEA kennelijk wel in aktie. Bang voor wat negatieve aandacht. Helaas draait de normale consument wel op voor de kosten.

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 18:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet wat je onder een normale consument verstaat, maar als ik een artikel bestel op een website en het is niet wat het zou moeten zijn (non-conform) dan ga ik echt geen cent betalen aan het terugsturen van het artikel. Dan houd ik lang vol en schuim ik alle fora af die ik kan vinden, net zolang totdat ze toegeven.

ha
door halex Jul 29, 2016 om 19:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, een preventieve terugroepaktie is ook al non-conformiteit. Je wordt wel een stuk slimmer zo op een forum als dit.

aurora1
door aurora1 - Jul 29, 2016 om 00:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zet uw klacht eens bij Klacht.nl, daar lijkt Ikea actief te zijn.
Net zo principieel als u geen auto rijdt/heeft/geen rijbewijs heeft is het natuurlijk zaak om volgens datzelfde principe niet collega's, buren etc. wél de auto voor u te laten gebruiken (en zeker niet zonder kosten voor u).
U hoeft natuurlijk anders ook helemaal niet met 2 kleintjes en het spul naar Ikea, maar de kinderen kan vast wel even op gepast worden en er is vast ook wel een partner. .
Ik ben het met u eens dat Ikea dat anders zou kunnen doen met een terugroepactie, en misschien komt wel een oplossing via Klacht.nl, tegelijk vind ik dat u nogal overdrijft en dramatisch doet. Ook andere bedrijven hebben weleens om een of andere reden een terugroepactie waarbij doorgaans het product bij de winkel ingeleverd moet worden.
Voor zover ik het lees heeft u niet echt een vraag in deze rubriek Vraag & Beantwoord, maar lijkt het er meer op dat u ergens wilt mopperen en vervolgens bent u niet te spreken over de reacties. Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen hoe hij/zij reageert, dat is niet aan u, en misschien roept u wel de door u niet gewenste reacties op.
Kijk eens hier: http://www.klacht.nl/ikea/

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2016 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af hoe u dat dan nu doet zonder dat traphekje? Want dat kunt u toch niet gebruiken. Kinderen vastbinden?

r.kemperman
door r.kemperman Jul 29, 2016 om 10:13
423 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger
staat in laatste alinea TS
even lezen

costnix
door costnix Jul 30, 2016 om 19:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader maakte zelf het huis veilig voor ons. DAar was geen IKEA voor nodig.

di
door digioma - Jul 29, 2016 om 10:15
646 Antwoorden / 29 Vragen

TS doet het voorkomen alsof Ikea die zaken allemaal snel en zonder enige kennis van zaken in elkaar laat zetten met alleen met geldelijk gewin als doel. Dat zou nogal naïef zijn omdat ook Ikea een naam te verliezen heeft en dus klanten. Ik neem aan dat deze firma te goeder trouw bij diverse bedrijven dit soort artikelen laat fabriceren (net zoals nog zoveel andere producten die wel functioneren zoals behoort) en dat achteraf blijkt dat deze artikelen (lampje/traphekje) niet aan de allerstrengste eisen voldoen. Daarom deze terugroep-acktie. Dat wil niet zeggen dat elk kind direct een gruwelijke dood tegemoet gaat als genoemde artikelen in huis zijn. Heel jonge kinderen behoren helemaal niet in de buurt van lampjes te kunnen komen en dat is een verantwoordelijkheid van de ouders.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2016 om 10:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Ik zou eens contact opnemen met de klantenservice en eens vragen of je de artikelen niet via het retourformulier kunt laten ophalen.
Of schrijf een brief naar het hoofdkantoor:
Postadres:
IKEA Nederland
Postbus 23055
1100 DN Amsterdam
Zoiets moet toch mogelijk zijn; zeker daar waar het een terugroepactie betreft.

Suc6

Cookies
door Cookies Jul 29, 2016 om 10:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is al opgelost.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2016 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En op klacht.nl  was de klacht binnen een paar uur opgelost... Het gaat mij inderdaad om het principe. Maar met wat tromgeroffel werd ikea opeens serieus.Op klachtenkompas is ikea niet actief.Dank voor het meedenken.

Mooi dat het alsnog is opgelost.

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2016 om 10:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op Klacht.nl meldde Ikea dat de spullen zullen worden opgehaald. Opgelost dus. De titel op Klacht.nl was heerlijk dramatisch (Ikea ziet liever kinderen geëlektrocuteerd worden) topicstarter kan zo bij de plaatselijke toneelvereniging terecht. Vond de klacht overigens wel terecht.

Overigens was aurora1 de enige die het juiste antwoord heeft gegeven, maar die krijgt geen topantwoord?

zoekster1
door zoekster1 - Jul 29, 2016 om 11:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik verbaas me enorm over sommige antwoorden hier. Als een product wordt teruggeroepen, dan is het non-conform qua gewenste veiligheid en dan moet IKEA gewoon de kosten betalen die er met de non-conformiteit gemoeid zijn. Dat is wettelijk zo geregeld. Dit komt en hoort geheel op de kostenpost van IKEA te komen.

En waarom zouden die buren, vrienden, familieleden je spullen moeten terugbrengen naar IKEA, hebben zij soms die onveilige spullen verkocht??

(by the way, ik weet dat het is opgelost)

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 14:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@zoekster  je leeft in een parallelle wereld. Hoezo  moet Ikea alle kosten betalen bij non-conformiteit.? Je krijgt je geld toch netjes terug.  Wat wil je nog meerdan?
Of dacht je bij een recall van VW dat al die auto's afgesleept worden naar de dealer, nee natuurlijk niet je rijdt naar de dealer toe
En wat als er bij Appie een product terug moet, komen ze dat dan aan huis ophalen, nee!  Je gaat er zelf mee terug.  Dus waarin is Ikea de uitzondering?
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 18:49
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maakt niet uit wat er gebeurt, de wet is er duidelijk over de eventuele schade die je hebt als gevolg van de non-conformiteit mag verhaald worden op de verkoper. Je mag er wel zelf mee terug gaan, maar het moet helemaal niet. Zelfs eventuele benzine zou je mogen verhalen. Lees dit maar even door, dan zie je ook dat ik dat ik heel goed kan lezen.
http://blog.iusmentis.com/2014/03/14/de-terugzendkosten-bij-een-conformiteitsgebrek/

jo
door jorisw - Jul 29, 2016 om 11:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De laatste zin vind ik uitermate ongepast. Als jij de hekjes en lampjes blijft gebruiken ondanks de waarschuwing waardoor jouw kinderen sterven is dat jouw verantwoordelijkheid. IKEA verplicht je niet om die dingen te blijven gebruiken.

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 11:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Begrijpend lezen is ook een vak. (maar niet het jouwe)

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 14:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hahaha en dat zegt Zoekster die zelf niet leest.
Diewilik

tenormin
door tenormin Jul 31, 2016 om 04:46
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Alle antwoorden en "reageer op dit antwoord" te hebben doorgelezen: wat een terugval van experts. Doet me hevig denken aan de "rode duimen" tijd. Daar waar men niet mocht reageren en de ene expert de andere, bij voorkeur 's-nachts, afbrandde. Had zo gehoopt dat het "katten", minimaal, zou verminderen, was het ook even maar niets blijkt minder waar. Jammer is een understatement.

hansje klein
door hansje klein - Aug 7, 2016 om 09:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor het terugmelden dat Ikea zich heeft bedacht en "met geweld" ineens klantvriendelijk is geworden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 12, 2016 om 22:12
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Koop op afstand is wettelijk geregeld en als kies meldt dat er iets ondeugdelijks is geleverd moet terugzenden en geld terug of nieuw wel goed product mogelijk zijn.

Vreemd Hoe men reageert in deze een idee heeft service hoog in het vaandel staan.
Mijn advies: brief aan hoofdkantoor in Delft, aangetekend,  klachtleden en naleving wet (ook ten aanzien van conformiteit = voldoen aan vorderen

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Misschien even lezen? Het is allang opgelost.

ha
door halex Sep 12, 2016 om 23:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Proost dan maar, denk ik. Want echt leesbaar is dit natuurlijk niet voor de nuchtere forumbezoeker.

eclipse
door eclipse - Nov 14, 2016 om 16:15
1561 Antwoorden / 370 Vragen

vanavond  de grootste volle maan van deze eeuw, zou zeggen plak er een sticker op, ikea  vermoordt kinderen, wat een gel**

je
door jeroen huizinga - Jan 2, 2017 om 12:53
2 Antwoorden / Vragen

Ik ben geen jurist, maar als IKEA de producten naar u opstuurt met post (of koeriersdienst) dan vermoed ik dat in de wet wel ergens iets staat dat ze ook eventuele retouren moeten accepteren per post. Kortom, ik vermoed (maar nogmaals, ik ben geen jurist) dat ze u niet kunnen verplichten om het product op locatie in te leveren, maar dat ze ook een retourzending moeten accepteren.

Het kan niet zo zijn dat als iemand in Groningen iets koopt bij een webshop in zuid limburg, en dat product blijkt niet in orde, dat iemand naar zuid limburg moet rijden om het in te leveren, terwijl het initieel geleverd is per post.

Kortom, ik zou IKEA vragen om de instructies om het handeltje retour te sturen per post. Die kosten dient IKEA m.i. overigens ook te voldoen.

IKEA heeft zo te zien gewoon een vrij duidelijke instructie voor het verwerken van retouren:

http://www.ikea.com/ms/nl_NL/webwinkel/retour.html

Ik zie niet in waarom u die procedure niet zou kunnen gebruiken.

Cookies
door Cookies Jan 2, 2017 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topic is een half jaar oud en is ook al opgelost! Graag even op de datum letten!

marita5
door marita5 Jan 2, 2017 om 13:06
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Jeroen Huizinga , ook hier weer , lees de datum van het topic 5 maanden geleden , en de reacties , probleem is al lang opgelost .