Jo
door Jokelab Oct 21, 2016 om 11:06
Winkels & webshops

Is een Spotify cadeaukaart met beschadigde pincode niet meer geldig?

Beste allen,

Onlangs heb ik voor mijn verjaardag een Spotify giftcard t.w.v. 30 euro gekregen.

Het principe is simpel: om de kaart te verzilveren dien je een pincode in te voeren. De pincode zit onder een folie/kraslaagje verstopt. Na het invoeren van de pincode op de website wordt het tegoed van de kaart omgezet in een periode waarin je premium user bent. Ik heb dit al meerdere malen met plezier gedaan.

Eerder deze week ging het echter mis: bij het openkrassen rolde de folie zich een beetje op, waardoor een deel van de code niet meer leesbaar is. Ik heb een foto van de kaart inclusief deze uitleg naar Spotify customer support gestuurd. In de laatste reactie ontving ik onderstaand bericht:

Bedankt voor je bericht.

Helaas kunnen we zonder een betalingsbewijs de waarde van je cadeaubon niet verzilveren. We hopen dat je hiervoor begrip hebt, aangezien er geen duidelijkheid is over de afkomst van de cadeaubon.

Je kunt meer informatie hierover vinden in onze Gebruiksvoorwaarden.

Als je verder nog vragen hebt, laat het ons graag weten. We helpen je met plezier.

Fijne dag,

Spotify Customer Support

Mijn vraag is of dit zomaar is toegestaan? Een cadeaukaart heb je doorgaans geen betalingsbewijs van (het is immers een cadeau!). Het kaartnummer en andere echtheidskenmerken + een deel van de pincode heb ik aan hen overhandigd, maar ze weigeren om de kaart te verzilveren.

Ik hoop dat jullie advies voor mij hebben!

17067 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 21, 2016 om 11:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Begrijpelijk dat je de card niet kunt verzilveren. Je kunt hem wel ergens gevonden hebben o.i.d. Misschien heeft de gever nog de kassabon? Zo niet, dan is het een kwestie van pech hebben.

Jo
door Jokelab - Oct 21, 2016 om 11:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Carola83, dank voor je reactie! Op de kaart staat een kaartnummer (en andere echtheidskenmerken). Zij kunnen ongetwijfeld eenvoudig controleren of dat kaartnummer wel/niet al is verzilverd. Of ik hem gevonden heb, gekegen of zelf in de winkel gekocht heb lijkt me niet zo relevant. Het kaartje vertegenwoordigt de waarde, en ik begrijp heel goed dat de pincode er als controle aan is toegevoegd. De vraag is echter of het redelijk is om de kaart waardeloos te verklaren zodra je geen pincode meer hebt.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 21, 2016 om 11:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe vaak we het hier al niet zeggen. Zorg dat je geen cadeaubonnen krijgt, het is altijd hommeles met die dingen.

costnix
door costnix Oct 21, 2016 om 11:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Deze kaarten kan je als cadeau geven. Ze blijven gewoon geldig, zolang je de kaart niet open "krast".

edrick3
door edrick3 Oct 21, 2016 om 15:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@costnix: Deze kaart moet binnen 12 maanden na de datum van aankoop verzilverd worden. Na deze datum komt de PIN te vervallen.

costnix
door costnix - Oct 21, 2016 om 11:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom open krassen? U kunt het lipje, dat de code afdekt, er gewoon aftrekken, zonder iets scherps te gebruiken?
Ik ben zelf ooit zo dom geweest om een iTunes kaartje met een muntje open te krassen. Het resultaat was, dat de code was verdwenen. Weg 15 Euro :-(

Jo
door Jokelab - Oct 21, 2016 om 11:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Costnix, ik had wellicht niet moeten krassen, maar het leek heel erg op een kraslaag. Goed om te horen dat ik niet de enige ben die zich hierin kan vergissen ;-) Uiteraard is het meer een principe dan een geld kwestie.

Ik vind het belachelijk dat ze de kaart niet verzilveren als eenvoudig door hun is vast te stellen dat de kaart wel netjes betaald is (en nooit eerder verzilverd is).

mo
door mof - Oct 21, 2016 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Aan een deel van de pincode hebben ze niets. Daar kunnen ze niet bij dus ze kunnen de kaart zelf ookniet  gebruiken.
Als het in de voorwaarden staat zou degene van wie u de kaart hebt gekregen het betalingsbewijs hebben moeten bewaren.
Deze persoon zou u dat bewijs kunnen geven danwel zelf het produkt omwisselen als u geen prijs stelt op de waarde (maar u
weet toch wat het waard is ...)

NEt zoals andere dingen die u aanschaft: ruilen kan alleen met bon. Dat is vrij normaal.

Jo
door Jokelab - Oct 21, 2016 om 12:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mof, het deel van de pincode heb ik gefotografeerd om aan te tonen dat ik in ieder geval een kaart in mijn bezit heb en ik niet zomaar een nummer roep.
Het kaartnummer, dat wat de kaart uniek maakt, is nog helemaal in tact.

Hoewel jullie allemaal gelijk hebben vind ik het ontzettend jammer dat men hier zo onklantvriendelijk mee omgaat.

ha
door halex - Oct 21, 2016 om 12:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ze vragen een aankoopbon als bewijs dat u de rechtmatige eigenaar bent. Spotify kan aan de kaart niet zien of u die hebt gekregen, of hebt gestolen.
Hebt u de gever van de kaart al benaderd?

Jo
door Jokelab - Oct 21, 2016 om 15:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

Halex, ja dat heb ik nagevraagd. Er is helaas geen bon meer.

Cadeau's zijn bedoeld om weg te geven ergo van eigenaar te wisselen. Ik denk niet dat het ze interesseert wie de eigenaar is van de kaart.

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2016 om 15:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de site:

  1. Spotify is niet aansprakelijk voor verlies of schade die ontstaat door verloren, gestolen of op frauduleuze wijze verkregen kaarten of gebruik zonder toestemming.
  2. De volledige algemene voorwaarden die van toepassing zijn op Spotify-cadeaukaarten vindt u op www.spotify.com/gift-card.

Beetje klantonvriendelijk bezig zijn ze wel in jouw geval.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2016 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u met die kaart teruggaan naar een winkel waar ze die dingen verkopen. Wellicht kunnen die meer bereiken bij Spotify.

Jo
door Jokelab - Oct 25, 2016 om 14:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, wie weet! Dank voor alle berichten en adviezen!