im
door imvb86 Jan 24, 2016 om 08:24
Winkels & webshops

Mag webwinkel kosten rekenen voor betaling met iDeal

Toen ik een aankoop deed bij een webwinkel, en met iDeal betaalde, zag ik pas daarna op de nota dat voor die betaling met iDeal €0,21 berekend werd.
Dit stond helemaal niet vermeld toen ik tevoren kon kiezen uit een directe bankoverschrijving of betalen via PayPal of iDeal. Mag een webwinkel zomaar die kosten berekenen?

29765 10 Rapporteer

marita567
door marita567 - Jan 24, 2016 om 08:35
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Topantwoord

marita567
door marita567 - Jan 24, 2016 om 08:43
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hier nog meer informatie ,

Ja, een ondernemer mag kosten voor het gebruik van een betaalmiddel in rekening brengen bij de consument. Hetzelfde geldt voor de kosten die hij maakt voor telefonisch contact met de klantenservice. Hiervoor gelden de volgende regels:

Kosten voor het gebruik van een betaalmiddel

Betalen kan op verschillende manieren. De kosten daarvan kunnen verschillen. De ondernemer mag een vergoeding vragen voor het gebruik van bepaalde betaalmiddelen. Bijvoorbeeld bij betaling via Ideal, Paypal, creditcard of overschrijving per bank. De ondernemer mag alleen de daadwerkelijke kosten doorberekenen aan de consument. De daadwerkelijke kosten zijn de kosten die de ondernemer zelf betaalt aan de betaaldienstverlener. Bijvoorbeeld aan de bank.

Algemene bedrijfskosten, zoals kosten voor fraudebestrijding en kosten voor de installatie en onderhoud van betaalapparatuur vallen niet onder daadwerkelijke kosten. Dat geldt ook voor vergoedingen die soms in rekening worden gebracht, zoals administratiekosten of boekingskosten. Deze kosten mogen dus niet berekend worden onder de noemer ‘kosten voor het gebruik van een betaalmiddel of ‘kosten voor gebruik van de klantenservice’

Bron :www.acm.nl

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2016 om 08:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Het kan/mag dus wel zoals ik uit de verwijzing van marita567 lees. Als ik b.v. bij Thuisbezorgd wat te eten bestel en via Ideal betaal komt er 1 Euro bovenop. (Dus nu bestel ik rechtstreeks bij het restaurant zelf). ☼

pe
door pebk Jan 25, 2016 om 12:46
581 Antwoorden / 0 Vragen

Krijg net een mail dat het tarief naar een kwartje is gegaan. Wordt de drempel wel lager van. Maar wij betalen meestal contant.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2016 om 12:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@pebk, bedankt voor de info, scheelt weer 75 cent. ☺

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2016 om 09:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het klopt dat het doorberekend mag worden, maar het hoort wel VOOR betaling duidelijk te zijn dat dergelijke kosten in rekening gebracht worden. Om welke webshop gaat het? Dan kan ik zelf even kijken.

av
door avdp Jan 25, 2016 om 13:49
29 Antwoorden / 0 Vragen

Fox, Eredivie go ! rekenen zonder melding vooraf 0,30 euro.

me
door mein33 - Jan 24, 2016 om 11:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@IMVB86,

Op de één of andere wijze betaald de klant uiteraard de kosten die een bedrijf maakt.
Bij het ene bedrijf staat het apart op de nota en bij een ander bedrijf is het reeds in de kostprijs verwerkt.
Het maakt uiteindelijk geen verschil hoe het betaald wordt, alleen het apart berekenen roept vragen op en het inclusief bedrag niet.

pi
door pieterwolters - Jan 24, 2016 om 20:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ze kunnen het ook niet in rekening brengen en de betaalkosten in de prijs van ieder product verwerken. Kunnen we weer klagen dat als we meer dan 1 product bestellen we teveel betalen....

ma
door marleenvanh - Jan 25, 2016 om 13:10
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel Marita67. Dat was ook voor mij een eye-operner. Ik erger me altijd mateloos aan bijkomende kosten voor de manier van betalen. Ik ben -redelijk- oud en kan me nog herinneren dat wanneer een bedrijf voor bijvoorbeeld betalen met credit-card een bedragje extra eiste je dat bij de creditcard maatschappij kon melden, waarna de bewuste winkel de licentie van de credit card (en dus inkomsten want klanten met die credit card bleven dan vaak weg!) verloor.
Betalen met een creditcard betekent zeker zijn van betaling. Daar koos de verkopende partij voor en betaalde  gewoon.zelf de daarbij behorende kosten. Dat schuiven ze nu dus af of de koper en dat mag. Schandalig!

audb
door audb - Jan 25, 2016 om 15:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De kosten bij betaling via een credit card is zelfs 2% van het bedrag welke betaald moet worden dus gratis is het dus niet.

Echter mogen de kosten van een betaling niet hoger zijn dan de werkelijke kosten ook bij thuisbezorg is dat inmiddels zo.

Maar Ideal betalingen zijn niet zonder risico, als de webwinkel niet leverd of over de kop gaat dan is het geld verdwenen en zie het dan maar eens terug te krijgen.

Er is wel een betaalmiddel die veiliger is namelijk Paypal.

Paypal is een erkende bank die zelfs van Ebay is geweest maar sinds vorigjaar weer zelfstandig is gegaan.

Het voordeel van Paypal is namelijk dat als je kan aantonen dat je iets niet hebt ontvangen zij gaan bemiddelen en mocht de firma of persoon niet kunnen aantonen dat het bestelde ook echt verstuurt is en de persoon die het heeft besteld ook heeft ontvangen dan krijg je gewoon het geld terug.

Aan de andere kant is het ook zo dat als het wel degelijk is ontvangen dat de gene die de klacht heeft ingediend kosten moet betalen voor de onderzoek en bij meerdere klachten gewoon wordt geweerd van Paypal dus ook voor bedrijven is het een stuk veiliger.

Echter moet voor het ontvangen van geld ook betaald worden.

En wat ik vergeet, Paypal is super handig als er in het buitenland wordt besteld en dan voornamelijk op Ebay.com

dr
door dragstar - Jan 25, 2016 om 16:02
35 Antwoorden / 2 Vragen

Betalen met iDeal is electronisch gezien gelijk aan contant betalen.
Eigenlijk geld hetzelfde bij PayPal.

Een webwinkel die hiervoor kosten in rekening brengt is geen lang leven beschoren.

Persoonlijk zou ik nooit meer deze webwinkel iets kopen, het zou ook prettig zijn geweest
om deze webwinkel met naam hier te vermelden.

HJAH
door HJAH - Jan 25, 2016 om 16:58
2 Antwoorden / Vragen

Ja IMVB86, dat mag,
dat is te vinden on de site van Ideal zelf, bij particulier-veel gestelde vragen. (zie hieronder)

"Waarom brengt een webwinkel een bedrag in rekening voor een iDEAL-betaling

Voor u als consument zijn er geen bankkosten verbonden aan het gebruik van iDEAL. Een (web)winkel is echter vrij om, ongeacht het betaalmiddel, een toeslag te vragen voor het gebruik. Dit is juridisch toegestaan, mits aangekondigd voordat de definitieve betaling plaatsvindt. De meeste webwinkels kiezen ervoor om geen kosten te rekenen voor iDEAL, om zo het gebruik ervan te stimuleren. Dit staat dus los van iDEAL."