In
door Ingridfeenstra Jun 11, 2016 om 21:59
Winkels & webshops

Nieuwe fiets defect afgeleverd, moet ik de bozrgkosten betalen na reparatie?

Ik heb bij Aanbiedingsfiets.nl een nieuwefiets besteld. Vlak na aflevering (de eerste rit op de fiets) bleek er een defect te zijn. Dit was niet op te lossen en heb uiteindelijk naar van Ermelo met de fiets in de trein naar Leiden gegaan om mijn fiets te laten repareren. Na een paar testenritten bleek dat er een compleet nieuw achterwiel in moest en deze moest apart gemaakt worden.
Nu heb ik aangegeven dat ik niet van plan was om de bezorgkosten te betalen omdat de fiets defect afgeleverd was en het dus niet mijn fout was. De man van Aanbiedingsfiets.nl was het hiet niet mee eens. Hij vond dat het mijn eigen risico was dat ik zo ver weg woonde en dat ik de bezorgkosten moest betalen of de fiets zelf weer moest ophalen.
Ik heb het Juridisch Loket om advies gevraagd en die zeggen dat ik de bezorgkosten niet hoef te betalen. Dit mailtje heb ik doorgestuurd naar Aanbiedingsfiets.nl met de mededeling dat ik in mijn recht sta. Dat was afgelopen maandag en sindsdien heb ik niets meer van ze vernomen.

Wat nu als ze toch willen dat ik de bezorgkkosten betaal?
En kan ik de reiskosten van het brengen van mijn fiets ook op hun verhalen en hoe doe ik dat?

19403 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2016 om 22:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hi Ingrid, het Juridisch Loket heeft toch gezegd dat je de bezorgkosten niet hoeft te betalen.
Aanbiedingsfiets.nl is natuurlijk hartstikke fout, weet dat ook. Het verhaal dat je 'te ver weg woont' is natuurlijk van de zotte. Je hebt de fiets immers op internet gekocht. Lekker gemakkelijk van die toko. Schrijf ze nog een keer of, nog beter, weer naar J.L. Vraag of lees op Google hoe een klachtbrief op te stellen. Dat je ze sommeert om... Je krijgt vast nog wel antwoord hier van echte experts hoe nu precies te handelen. Slechte reactie van aanbiedingsfiets.nl
Dat zeer zeker.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 22:54
986 Antwoorden / 3 Vragen

De fiets is bij U afgeleverd in defecte staat en had aldus gelijk moeten worden geretoureerd in overleg met de internetdealer. Ik neem aan dat die bezorgkosten voor uw dealer waren en afgesproken was dat de fiets in afgemonteerde alsook geteste staat bij U geleverd zou worden. Wat is er voor het overige gesteld. Hoe is de garantie vastgesteld. Bezoek aan huis, Pickup and Return, of moet U de fiets daar afleveren. Eerst de algemene voorwaarden lezen is dan ook het devies. Slechte reclame. Waren zij onderdeel van Thuiswaarborg. Dien dan zeker aldaar een klacht in.

Topantwoord

hutch
door hutch - Jun 12, 2016 om 00:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Gezien uw verhaal hebben wij hier te maken met een onbetrouwbaar 'bedrijfje' dat er eigen regels op na houdt.
Wat een achterlijke opmerking van die vent, om te stellen dat u zo ver weg woont.... Ik kan mij toch niet geheel aan de indruk onttrekken, dat  www.aanbiedingsfiets.nl  een webwinkel is.....

De wet is hierin duidelijk, zoals het Juridisch Loket ook aangeeft. Hij zal die kosten op zich moeten nemen.

Hoewel hij wel het volgende schrijft: "Deze algemene voorwaarden zijn tot stand gekomen na overleg tussen Thuiswinkel.org en de Consumentenbond, onder toeziend oog van de Sociaal Economische Raad (SER)." is hij niet aangesloten bij een branchevereniging.
Het lijkt mij dat hij voornoemde goede namen alleen maar gebruikt om de indruk te wekken, dat het een bonafide bedrijf is.
Als men dan bijv. op de website van Thuiswinkel.org gaat zoeken, kan men zien dat hij daar dus niet bij is aangesloten.
Dit zijn bekende truukjes van bepaalde 'bedrijfjes'.

U zult, om uw recht te halen, naar de kantonrechter moeten stappen. Dat laatste is een bepaalde ontmoedigingstactiek van dergelijke 'bedrijfjes'.
Om die reden sluiten zij zich ook niet aan bij een branchevereniging.

U zou nog contact op kunnen nemen met Consuwijzer.

audb
door audb Jun 13, 2016 om 12:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het bij een branchevereniging aansluiten betekend ook dat je de kosten daarvan door kan gaan berekenen aan je klanten en reken er maar op dat het aansluiten bij een branchevereniging geen paar honderd maar enkele duizenden tot zelfs tienduizenden euro`s gaat kosten en zelfs dan heb je niet eens echt "bescherming" het is gewoon een of andere keurmerk en als je echt problemen hebt kan je alsnog naar een kantonrechter.
Maar de grap zit in deze regel "onder toeziend oog van de Sociaal Economische Raad (SER)"

Google maar ff dan schiet je meteen in de lach.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 13, 2016 om 00:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De reiskosten verhalen lijkt mij niet te lukken. U heeft garantie en dat wordt verleend. Dat u ervoor kiest om ver weg een fiets te kopen brengt dit risico met zich mee.
De bezorgkosten zijn wel voor rekening van de leverancier.
Een achterwiel wat speciaal gemaakt moet worden? Heel bijzonder.
Diewilik

crewmember
door crewmember Jun 13, 2016 om 12:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2016 om 18:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Crewmember. De leverancier wil toch een nieuw achterwiel maken?  Of begrijp ik je verkeerd?
Mvg Diewilik

la
door latb - Jun 13, 2016 om 12:27
27 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ingrid
Jammer dat u zo wordt behandeld door deze internetwinkels.
Daarom goedkoop is duurkoop geworden.
Mijn advies koopt altijd bij U plaatseklijke winkelier.

crewmember
door crewmember Jun 13, 2016 om 12:48
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, je snap zelf ook wel dat dit niet meer van deze tijd is.   En verder ook helemaal niet nodig, want de consument is bij internetaankopen beter beschermd dan bij fysieke aankopen.  Alleen weten veel mensen dat nog niet:

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-garantie-bij-een-webshop

frits
door frits Jun 13, 2016 om 16:42
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik koop uitsluitend via intenet en nog nooit een slechte ervaring gehad, alleen kopen bij de zg "plaatselijke winkelier" is volslagen onzin vooral als je op hetzeldfe product enkele honderden euro's kunt besparen, de fabrikant is verantwoordelijk voor de garantie en niet de leverancier !

la
door latb Jun 15, 2016 om 14:31
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf er bij koopt bij U eigen fiestsenmaker in het dorp of stad.
Het  bewijs dat er steeds meer winkels omvallen op internet.
Zelf hele nare ervaring met kopen op internet gehad,daarom mijn advies niet meer kopen op internet.
In de winkel kan je het product wat je wilt kopen zien en duidelijke afspraken maken over garantie en onderhoud.
Maar ja een ieder is vrij om dat zelf te bepalen.
Daarom geeft ik ook alleen maar advies.
Dus beslist zelf.

gerbera
door gerbera Aug 25, 2016 om 12:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

de fabrikant is verantwoordelijk voor de garantie en niet de leverancier !
Dit is nou net ff andersom, de verkoper is verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie. Met de fabrikant heeft u niets van doen, dat lost de verkoper maar op.

crewmember
door crewmember - Jun 13, 2016 om 12:46
1040 Antwoorden / 0 Vragen

aanbiedingsfiets.nl is wetterlijk verplicht om het euvel zonder verdere kosten en al te veel overlast te verhelpen.
Aangezien het een internetaankoop betreft is hij verplicht de fiets bij u voor de deur op te komen halen en af te leveren. Allemaal geheel kosteloos.

Dat u zelf de fiets naar Leiden moest brengen is al onzin.

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-garantie-bij-een-webshop

mo
door mof - Jun 13, 2016 om 13:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u binnen de veertien dagen de fiets had geretourneerd was u niets schuldig. Nu heeft u de fiets geaccepteerd en gebruikt en moet u de leveringskosten betalen. De reparatiekosten zouden onder de garantie horen te vallen.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2016 om 16:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een flauwekul. Herstel of vervanging moet kosteloos zijn, daar horen ook de terugstuurkosten bij.

1paul
door 1paul - Jun 13, 2016 om 15:39
3101 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt recht op vergoeding van ALLE kosten die verband houden met reperatie binnen de garantietermijn...

ook dus bezorgkosten en kosten om de fiets naar hen toe te brengen...

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2016 om 18:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat kan ik me niet voorstellen.  Ik woon in kop Noord-Holland  en stel dat ik bij een internetbedrijf in Zeeland een lcd tv koop.  Als ik dan voor garantie naar Zeeland moet zullen ze toch echt mijn brandstof en tijd niet vergoeden. Ik kies tenslotte zelf een dealer ver weg.
Diewilik

1paul
door 1paul Aug 25, 2016 om 08:12
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dan zullen ze toch echt de kosten die jij maakt voor verzending, aan jouw moeten voldoen, ook dit hoort gewoon bij de kosten die onder garantie vallen...

hutch
door hutch - Jun 13, 2016 om 19:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Artikel 21 BW7 lijkt mij toch aardig duidelijk te zijn:

  • 1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

    • a. aflevering van het ontbrekende;

    • b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

    • c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

  • 2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

hutch
door hutch - Jun 15, 2016 om 22:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb hen benaderd en verzocht om een reactie. Maar zoals ik al verwachtte durven (!) zij niet te reageren. Uiteraard omdat zij heel goed weten dat zij fout zijn.
Dan valt er ook weinig meer te reageren.

Laat dit voor iedereen een waarschuwing zijn.

aa
door aanbiedingsfiets klantenservice - Jun 16, 2016 om 09:54
1 Antwoorden / Vragen

Beste iedereen,

op dit moment zijn we bezig met @ingridfeenstra om het netjes op te lossen. Helaas berust het hele verhaal op een misverstand. Uiteraard zal de fiets kosteloos geretourneerd worden.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 16, 2016 om 10:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, natuurlijk berust het allemaal op een misverstand :-(
Veel succes met je webshop.

marita5
door marita5 - Jun 16, 2016 om 10:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Aanbiedingsfiets Klantenservice ,

Hoeveel misverstanden maakt u ? een waardeloos excuus .
Als Ts zich hier niet gemeld had met haar vraag , had u niks gedaan Grandioze Service !!!

jo
door jorisw - Aug 25, 2016 om 11:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens hun voorwaarden had je de fiets op hun kosten terug kunnen sturen omdat er sprake is van garantie:

In een garantiegeval of bij een foutje aan onze kant komen de kosten van het terugsturen voor Aanbiedingsfiets.nl. In andere gevallen komen de kosten voor het terugsturen voor uw eigen rekening.

Waarom ben je 'm zelf weg gaan brengen?

zoekster1
door zoekster1 Aug 25, 2016 om 11:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Mosterd na de maaltijd, het is allang opgelost.