Nieuwe fiets defect afgeleverd, moet ik de bozrgkosten betalen na reparatie?
Ik heb bij Aanbiedingsfiets.nl een nieuwefiets besteld. Vlak na aflevering (de eerste rit op de fiets) bleek er een defect te zijn. Dit was niet op te lossen en heb uiteindelijk naar van Ermelo met de fiets in de trein naar Leiden gegaan om mijn fiets te laten repareren. Na een paar testenritten bleek dat er een compleet nieuw achterwiel in moest en deze moest apart gemaakt worden.
Nu heb ik aangegeven dat ik niet van plan was om de bezorgkosten te betalen omdat de fiets defect afgeleverd was en het dus niet mijn fout was. De man van Aanbiedingsfiets.nl was het hiet niet mee eens. Hij vond dat het mijn eigen risico was dat ik zo ver weg woonde en dat ik de bezorgkosten moest betalen of de fiets zelf weer moest ophalen.
Ik heb het Juridisch Loket om advies gevraagd en die zeggen dat ik de bezorgkosten niet hoef te betalen. Dit mailtje heb ik doorgestuurd naar Aanbiedingsfiets.nl met de mededeling dat ik in mijn recht sta. Dat was afgelopen maandag en sindsdien heb ik niets meer van ze vernomen.
Wat nu als ze toch willen dat ik de bezorgkkosten betaal?
En kan ik de reiskosten van het brengen van mijn fiets ook op hun verhalen en hoe doe ik dat?
Hi Ingrid, het Juridisch Loket heeft toch gezegd dat je de bezorgkosten niet hoeft te betalen.
Aanbiedingsfiets.nl is natuurlijk hartstikke fout, weet dat ook. Het verhaal dat je 'te ver weg woont' is natuurlijk van de zotte. Je hebt de fiets immers op internet gekocht. Lekker gemakkelijk van die toko. Schrijf ze nog een keer of, nog beter, weer naar J.L. Vraag of lees op Google hoe een klachtbrief op te stellen. Dat je ze sommeert om... Je krijgt vast nog wel antwoord hier van echte experts hoe nu precies te handelen. Slechte reactie van aanbiedingsfiets.nl
Dat zeer zeker.
De fiets is bij U afgeleverd in defecte staat en had aldus gelijk moeten worden geretoureerd in overleg met de internetdealer. Ik neem aan dat die bezorgkosten voor uw dealer waren en afgesproken was dat de fiets in afgemonteerde alsook geteste staat bij U geleverd zou worden. Wat is er voor het overige gesteld. Hoe is de garantie vastgesteld. Bezoek aan huis, Pickup and Return, of moet U de fiets daar afleveren. Eerst de algemene voorwaarden lezen is dan ook het devies. Slechte reclame. Waren zij onderdeel van Thuiswaarborg. Dien dan zeker aldaar een klacht in.
Topantwoord
Gezien uw verhaal hebben wij hier te maken met een onbetrouwbaar 'bedrijfje' dat er eigen regels op na houdt.
Wat een achterlijke opmerking van die vent, om te stellen dat u zo ver weg woont.... Ik kan mij toch niet geheel aan de indruk onttrekken, dat www.aanbiedingsfiets.nl een webwinkel is.....
De wet is hierin duidelijk, zoals het Juridisch Loket ook aangeeft. Hij zal die kosten op zich moeten nemen.
Hoewel hij wel het volgende schrijft: "Deze algemene voorwaarden zijn tot stand gekomen na overleg tussen Thuiswinkel.org en de Consumentenbond, onder toeziend oog van de Sociaal Economische Raad (SER)." is hij niet aangesloten bij een branchevereniging.
Het lijkt mij dat hij voornoemde goede namen alleen maar gebruikt om de indruk te wekken, dat het een bonafide bedrijf is.
Als men dan bijv. op de website van Thuiswinkel.org gaat zoeken, kan men zien dat hij daar dus niet bij is aangesloten.
Dit zijn bekende truukjes van bepaalde 'bedrijfjes'.
U zult, om uw recht te halen, naar de kantonrechter moeten stappen. Dat laatste is een bepaalde ontmoedigingstactiek van dergelijke 'bedrijfjes'.
Om die reden sluiten zij zich ook niet aan bij een branchevereniging.
U zou nog contact op kunnen nemen met Consuwijzer.
Het bij een branchevereniging aansluiten betekend ook dat je de kosten daarvan door kan gaan berekenen aan je klanten en reken er maar op dat het aansluiten bij een branchevereniging geen paar honderd maar enkele duizenden tot zelfs tienduizenden euro`s gaat kosten en zelfs dan heb je niet eens echt "bescherming" het is gewoon een of andere keurmerk en als je echt problemen hebt kan je alsnog naar een kantonrechter.
Maar de grap zit in deze regel "onder toeziend oog van de Sociaal Economische Raad (SER)"
Google maar ff dan schiet je meteen in de lach.
De reiskosten verhalen lijkt mij niet te lukken. U heeft garantie en dat wordt verleend. Dat u ervoor kiest om ver weg een fiets te kopen brengt dit risico met zich mee.
De bezorgkosten zijn wel voor rekening van de leverancier.
Een achterwiel wat speciaal gemaakt moet worden? Heel bijzonder.
Diewilik
De garantie wordt niet correct verleend.
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-garantie-bij-een-webshop
@Crewmember. De leverancier wil toch een nieuw achterwiel maken? Of begrijp ik je verkeerd?
Mvg Diewilik
Beste Ingrid
Jammer dat u zo wordt behandeld door deze internetwinkels.
Daarom goedkoop is duurkoop geworden.
Mijn advies koopt altijd bij U plaatseklijke winkelier.
Tja, je snap zelf ook wel dat dit niet meer van deze tijd is. En verder ook helemaal niet nodig, want de consument is bij internetaankopen beter beschermd dan bij fysieke aankopen. Alleen weten veel mensen dat nog niet:
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-garantie-bij-een-webshop
Ik koop uitsluitend via intenet en nog nooit een slechte ervaring gehad, alleen kopen bij de zg "plaatselijke winkelier" is volslagen onzin vooral als je op hetzeldfe product enkele honderden euro's kunt besparen, de fabrikant is verantwoordelijk voor de garantie en niet de leverancier !
Ik blijf er bij koopt bij U eigen fiestsenmaker in het dorp of stad.
Het bewijs dat er steeds meer winkels omvallen op internet.
Zelf hele nare ervaring met kopen op internet gehad,daarom mijn advies niet meer kopen op internet.
In de winkel kan je het product wat je wilt kopen zien en duidelijke afspraken maken over garantie en onderhoud.
Maar ja een ieder is vrij om dat zelf te bepalen.
Daarom geeft ik ook alleen maar advies.
Dus beslist zelf.
de fabrikant is verantwoordelijk voor de garantie en niet de leverancier !
Dit is nou net ff andersom, de verkoper is verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie. Met de fabrikant heeft u niets van doen, dat lost de verkoper maar op.
aanbiedingsfiets.nl is wetterlijk verplicht om het euvel zonder verdere kosten en al te veel overlast te verhelpen.
Aangezien het een internetaankoop betreft is hij verplicht de fiets bij u voor de deur op te komen halen en af te leveren. Allemaal geheel kosteloos.
Dat u zelf de fiets naar Leiden moest brengen is al onzin.
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-garantie-bij-een-webshop
Als u binnen de veertien dagen de fiets had geretourneerd was u niets schuldig. Nu heeft u de fiets geaccepteerd en gebruikt en moet u de leveringskosten betalen. De reparatiekosten zouden onder de garantie horen te vallen.
Wat een flauwekul. Herstel of vervanging moet kosteloos zijn, daar horen ook de terugstuurkosten bij.
je hebt recht op vergoeding van ALLE kosten die verband houden met reperatie binnen de garantietermijn...
ook dus bezorgkosten en kosten om de fiets naar hen toe te brengen...
Dat kan ik me niet voorstellen. Ik woon in kop Noord-Holland en stel dat ik bij een internetbedrijf in Zeeland een lcd tv koop. Als ik dan voor garantie naar Zeeland moet zullen ze toch echt mijn brandstof en tijd niet vergoeden. Ik kies tenslotte zelf een dealer ver weg.
Diewilik
dan zullen ze toch echt de kosten die jij maakt voor verzending, aan jouw moeten voldoen, ook dit hoort gewoon bij de kosten die onder garantie vallen...
Artikel 21 BW7 lijkt mij toch aardig duidelijk te zijn:
-
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
-
a. aflevering van het ontbrekende;
-
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
-
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
-
-
2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Ik heb hen benaderd en verzocht om een reactie. Maar zoals ik al verwachtte durven (!) zij niet te reageren. Uiteraard omdat zij heel goed weten dat zij fout zijn.
Dan valt er ook weinig meer te reageren.
Laat dit voor iedereen een waarschuwing zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer