jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 15:11
Winkels & webshops

Productactie korting in zak ondernemer

Landelijk bekende verffabrikant heeft de afgelopen maanden een product aktie gevoerd.
Actie bestond uit 2 delen:
Bij aankoop  van een specifiek verf product kon u een retrovoetbal winnen door middel van een kraslot.
Om mee te doen heb ik de site van de verffabrikant bezocht. Hier bleek dat op dit verf product als onderdeel van de actie tevens 25 % korting werd aangeboden.
Mijn verfwinkel had mij hier niet over geinformeerd en de volledige adviesprijs in rekening gebracht. Navraag bij de verfwinkel; men is niet verplicht mee te doen aan de korting van 25 %, maar geeft als onderdeel van de actie welk het kraslot. Hierna de verffabrikant gebeld en deze gaf aan dat men wettelijk als verfwinkel kan vragen wat men wil. Heb toen geinformeerd of de verfwinkel wel de korting van 25% kreeg en dit was het geval. Verfwinkel steekt dus deel van de actie nl 25 % korting in zijn zak.
Vraag kan en mag dit?

1015 9 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 27, 2017 om 15:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja!
De ondernemer vraagt zijn prijs en als u het er niet mee eens bent koopt u ergens anders.

jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 16:25
Antwoorden / 1 Vragen

dit wordt het eind van deze winkel!

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 16:37
888 Antwoorden / 1 Vragen

U zult bij een volgende verfwinkel mogelijk ook wel weer wat vinden.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 27, 2017 om 17:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Inkoopvoordeel hoeft niet aan de klant te worden doorberekend. Misschien wel juist door zo te werken dat deze winkel nog kan bestaan.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2017 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen
jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 16:24
Antwoorden / 1 Vragen

nee dus!

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 16:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

En waarom zou dat dan niet mogen van u?

jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 16:59
Antwoorden / 1 Vragen

Een verffabrikant kondigt 25% korting op een product de verfwinkel steekt die in zijn zak, mag dat zo maar leuke manier van zaken doen, zoals al eerder gezegd het einde van de winkel alles dus via het internet danmaar, had kleine dertig euro verschil gemaakt voor 1 pot verf. Waarom zou dit wel mogen!

Cookies
door Cookies - Feb 27, 2017 om 15:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een winkelier / bedrijf mag - gelukkig - zijn eigen prijzen bepalen. Is geen enkele wet voor nodig.

jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 16:23
Antwoorden / 1 Vragen

ja, maar korting van de leverancier in je zak steken en comsument hier later achter te laten komen is voor mij geen echt ondernemerschap. Kortom het einde van de winkel en terecht dqn maar via internet blijkt me een kleine deroig euro te schelen op 1 pot verf.

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 16:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Vooraf op internet kijken! En nogmaals, de verkoper bepaald de prijs, en niet de klant.

edrick3
door edrick3 - Feb 27, 2017 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vraag kan en mag dit?
Ja.
Een volgende keer dus eerst jezelf eens goed informeren; dat kan geld schelen.

jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 16:21
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, maar je gaat gewoon iets kopen en hoort achteraf dat bij de collega verfwinkels wel de korting is toegepast, ben je wel te laat.
product is immers al gekocht.

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 16:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

Vooraf kijken!

fa
door familyman - Feb 27, 2017 om 15:41
888 Antwoorden / 1 Vragen

Stel je voor dat de consument kon en mocht zeggen wat iets mocht kosten, dan sluiten alle winkels of zijn in een week failliet.
Zou u als verkoper de klant laten bepalen wat hij/zij ervoor zou willen betalen? (ik denk het niet)

jk
door jkjansde Feb 27, 2017 om 16:20
Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik maar om 25 % in je eigebn zak te steken zonder de consument te informeren is toch tamelijk gortig of niet soms?

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 16:34
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als verkoper hoef je niet aan alle (soms grillen) verkoopbevorderende acties mee te doen die de fabrikant bedenkt. Als u een pc heeft (en die heeft u anders had u hier niets kunnen vermelden) had u vóór aankoop kunnen googelen. Biedt een verkoper niet aan wat u wel vindt/weet, en u er niet om vraagt, en achteraf dat wel doet, dan is het weer het bekende "koe in zijn kont kijken". Maar als het achteraf blijkt dat u te weinig betaalt heeft, mag diezelfde winkel dan nog bij wat "navorderen"?

Ge
door Genee Feb 27, 2017 om 16:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@familyman
Het gaat er hier om dat de verfwinkel 25% korting krijgt van de fabrikant maar deze niet door geeft aan de klant.
Als de korting alleen bedoeld was geweest voor de verfwinkel had deze aanbieding niet op hun site gestaan, dan was deze verborgen gehouden.
Begrijp dat u gewoon de adviesprijs had betaald en niet terug was gegaan.
Een dooddoener die laatste zin in de reactie van u.

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 17:04
888 Antwoorden / 1 Vragen

Toonder, dus de liefde moet altijd van één kant komen? Hoe weet u zo zeker dat die korting in de inkoopprijs verwerkt was, misschien moet de verkoper de gewone prijs betalen, en korting geven, bent u verkoper met een winkel die alles goed weet?

Ge
door Genee Feb 27, 2017 om 17:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

TS heeft gevraagd of deze winkelier de 25% korting kreeg en dat was zo.
Verffabrikant had ook kunnen zeggen dat de winkel misschien nog oude voorraad had waar geen korting op zat.

Een fabrikant zal voor zo'n klein aantal blikken de winkelier niet voor die korting op laten draaien.
En is het zo dat deze korting niet in zijn inkoop zat dan kan hij zijn voorraad wel met de korting aanvullen en een gedeelte na de kortingsperiode verkopen voor de adviesprijs.
Ze bederven niet zo gauw.

fa
door familyman Feb 27, 2017 om 17:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Om een einde aan deze epos te maken, begin zelf een winkel en beantwoord de vragen hier eens na een jaar ............

Ge
door Genee - Feb 27, 2017 om 16:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Die verfwinkel is u als klant kwijt neem ik aan.

hansje klein
door hansje klein - Feb 27, 2017 om 16:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Niet competente verwinkel-medewerkers ...

Mijn verfwinkel geeft doorlopende kortingen door het verbruik te registeren en op navolgende aankopen een van te voren vastgelegde korting te geven. Hiermee kan men het hele jaar door van de korting gebruik maken.

Uw verfwinkel doet dit dus anders en loopt zelfs het risico, dat de klant zich bel... voelt en daarna wegblijft.

Omdat u beslist niet als eerste aan de toonbank staat, zal de bezitter zich intussen wel achter de oren moeten gaan krabben of hij zijn trouwe klanten wel optimaal heeft bediend. Mogelijk bent u afgepoeierd door een medewerker die (nog) geen gevoel voor marktwerking heeft ontwikkeld.

Dus ... neem nog eens een (laatste) aanloop zou ik zeggen. Wij kunnen voor u hier niets doen!

Het màg, niet aan acties deelnemen, maar het kàn uiteindelijk natuurlijk niet zonder een andere tegenprestatie.

Cookies
door Cookies - Feb 27, 2017 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het scheelt je 30 euro op 1 pot verf? Heb je gouden verf gekocht soms?

DOOR JKJANSDE 27 FEB. 2017 OM 16:23
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

ja, maar korting van de leverancier in je zak steken en comsument hier later achter te laten komen is voor mij geen echt ondernemerschap. Kortom het einde van de winkel en terecht dqn maar via internet blijkt me een kleine deroig euro te schelen op 1 pot verf.

ne
door neodutchio - Feb 27, 2017 om 18:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het lijkt mij sterk dat de fabrikant aangeeft dat de winkelier 25% korting zou krijgen. Met inkoop heeft een klant niets te maken en krijgt, normaal, nooit deze informatie. Of er uberhaupt een inkoopvoordeel is valt te betwijfelen. Vaak wordt er een inkoopprijs bepaald naar gelang te afname per jaar. Tijdelijk verlaagde inkoopprijzen kan niet aangezien de winkelier eerst zijn eigen winkelvoorraad moet verkopen. Dat zou betekenen dat hij zijn eigen voorraad met veel minder marge moet verkopen en hopelijk in de aktieperiode nog iets kan bijbestellen. Ook al zijn de marges op verf goed, niemand zal zomaar marge weggeven zonder er iets voor terug te krijgen.

En ja, een winkelier mag gewoon zijn prijs bepalen en mag zelf beslissen of hij meedoet met de aties van een leverancier. Dit heet marktwerking en daardoor krijg je ook winkels die goedkoper kunnen aanbieden. En dan heeft u weer een keuze. Wat is het toch eigenlijk mooi geregeld he.