Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ra
ramon81 - 22-05-2015 15:01:25
Computers & Telefonie

Oplichter whooshah mobile

Hallo allen,

mij is hetzelfde overkomen. inmiddels is er al bijna 6 maanden lang 5 euro per week afgeschreven. ik heb een zakelijk abonnement, waarvan ik zelf de facturen niet krijg te zien. mijn werkgever geeft nu aan dat er maandelijks 20 euro aan mobiele content diensten op mijn nummer is gebruikt. ik wist echter van niks. inmiddels heeft me dit al meer dan 100 euro gekost, terwijl ik nergens gebruik van heb gemaakt. zelfs als ik aangeef bij vodafone dat we met het hele bedrijf gaan overstappen naar een andere operator kan men niets doen. aangezien er niets gebeurd door vodafone gaan we een nieuwe aanbesteding doen.

alles wat ik hier lees klinkt voor mij erg herkenbaar. ik heb zowel met vodafone (mijn operator) als whooshah contact gehad, per mail en per telefoon, maar ik heb nog geen geld terug gezien.

vodafone geeft aan dat ik op de pagina van whooshah terecht ben gekomen doordat ik een text link of een "banner" heb aangeklikt. als u op "download nu" klikt, dan komt u op onze facturering pagina terecht. de "terms & conditions" zijn daar duidelijk beschreven, zodat er geen misverstanden kunnen voordoen. "klik op akkoord om de betaling via uw mobiele telefoonrekening te bevestigen. dit betekent tevens dat u akkoord gaat met de (privacy) voorwaarden." als de betaling succesvol is geweest, dan komt u terecht op en andere pagina met een link om naar onze portal te gaan.

nadat we uw verzoek hebben ontvangen om te beginnen met deze dienst, hebben we het volgende bericht met informatie over de whooshah dienst en de kosten gestuurd:

gratis bericht: je gebruikt abonnement "whooshah", kosten zijn 5€/week 6/krediet. ga naar p_o_r_t_a_l.com. afmelden: payinfo.nl

een aatal zaken klopt echter niet:
1. ik maak helemaal geen gebruik van dit soort zaken. het enige wat er kan voorkomen is dat er een pop-up komt en dat ik dat heb proberen weg te klikken. daarnaast heb ik in de bevestigings-sms mogelijk op de link geklikt. ik heb zeker niet bovenstaande procedure doorlopen. dit kan ik echter niet bewijzen, aangezien het lastig is om iets te bewijzen wat je niet hebt gedaan. gezien de hoeveelheid klachten die ik op internet vind over dit soort diensten vraag ik echt af of dit een nieuwe manier van makkelijk geld verdienen is.
de manier van aanmelden zou daarom naar mijn mening in ieder geval moet worden veranderd. normaal kan ik bij een machtiging om een handtekening vragen, maar bij dit soort diensten hoeft dat dus niet.
waarom wordt voor deze fraudegevoelige diensten van deze methode afgeweken?

2. vodafone beweert dat ik de procedure van whooshah wel heb doorlopen, maar kan dat niet aan mij aantonen. ze geven aan dat future target bv (het bedrijf achter whooshah) heeft aangetoond dat ik me heb aangemeld. waarom zou ik dit moeten geloven als ik niks te zien krijg. hoe weet vodafone of de systemen van het betreffende bedrijf betrouwbaar zijn? ik heb namelijk bnergens voor getekend, dus ik denk dat de betrouwbaarheid nooit met zekerheid is vast te stellen.

3. de klantenservice van whooshah (zie gegevens eerder op dit forum) is moeilijk bereikbaar. via telefoon duurt het erg lang voor je iemand te pakken krijgt en mailtjes worden soms beantwoord. vervolgens wordt er per mail en per telefoon toegezegd dat er 65 euro wordt terug betaald (zie onderstaand), maar beloften zijn vooralsnog niet nagekomen. ik kan nergens een adres vinden van dit bedrijf.

nl_support@whooshah.com 30-3-2015:

geachte heer,

bedankt voor uw e-mail.

op basis van uw klacht hebben we besloten om u 65€ terug te betalen uit
goede wil.

om de teruggave mogelijk te maken, gelieve ons te voorzien van de
volgende gegevens:

uw naam
de naam van uw bank
de stad waar het kantoor van uw bank is gevestigd
iban-code
bic-code
mobiel telefoon nummer

zodra we deze informatie hebben ontvangen, zal de teruggave verwerkt
worden. houd er rekening mee dat het enkele weken kan duren voordat u
het geld op uw bankrekening ontvangt.

met vriendelijke groet,

whooshah klantenservice

incasseren kan dus meteen, maar terug betalen duurt al bijna 2 maanden.

4. mobiele content diensten kunnen niet geblokkeerd worden (sms-diensten wel via payinfo.nl) op een telefoonnummer. waarom kan dit niet als ik er toch geen gebruik van wil maken? dit zorgt er alleen maar voor dat er ongewenst bedragen afgeschreven kunnen worden.

5. als ik me afmeld via payinfo.nl (wat ik in december 2014 heb gedaan) krijg ik geen bevestiging. ook al heb ik dezelfde dag met vodafone gebeld en ook sms-diensten geblokkeerd, dan nog kan er gewoon worden doorgegaan met incasseren. in mijn geval duurde dit weer 3 maanden voordat mijn werkgever aan gaf dat het door liep.