Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 11-12-2015 23:46:16
Computers & Telefonie

Belsimpel horror abonnement


freya zegt: maar natuurlijk vervalt die bedenktijd wanneer je het abonnement plus toestel in gebruik neemt...... ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom ts het toestel niet gewoon laat omruilen i.p.v. meteen maar de aankoop ongedaan te willen maken (waar ts dus geen recht meer op heeft).



 
freya, dat zit veel lingewikkelder in elkaar.

 


klik https://webwinkelrecht.nl/algemeen/levert-u-diensten-aan-consumenten-let-dan-goed-op/" target="_blank">hier en lees dat maar eens na.


 


bovendien, als er bij de dienst een koop hoort (samengesteld) dan blijft het herroepingsrecht van 14 dagen in tact. door het product dat bij de dienst hoort kan het herroepingsrecht zelfs niet door het direct ingaan van de dienst ongedaan worden gemaakt.


 


kern is dat er in deze gevallen altijd! sprake is van een consumentenkoop, dus niet alleen van het afnemen van een dienst en een product, een gecombineerde overeenkomst of wat dan ook. dit staat vermeld in het nieuwe artikel 6:230g lid 2 bw. dat heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld het herroepingsrecht pas ingaat na ontvangst van het product, ook als er deels dus sprake is van een dienst, het wordt in de nieuwe wet immers gezien als een koop. ter verduidelijking; nadat je de telefoon of het modem hebt gekregen, gaat de termijn van 14 dagen dus pas lopen.


 


probleem is dan dat het abonnement dus al in is gegaan en er waarschijnlijk ook al betaald wordt, terwijl er nog van de koop af gezien kan worden. overigens mag de telefoon natuurlijk niet méér gebruikt worden dan noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. doet de consument meer dan noodzakelijk, mag de winkel schade in mindering brengen, maar daarover in een volgende blog meer.


als de consument dan toch wil ontbinden, dan kan dat gewoon (telefoon gaat terug en het abonnement vervalt), maar het zou onredelijk zijn voor de winkelier om alles terug te moeten betalen, een deel van de dienst is immers al geleverd/gebruikt. er is voor de winkelier gelukkig nog wel een belangrijk ander nieuw artikel opgenomen in de wet en dat is art 6:230s (lid 4) bw, wat verklaart dat de consument wel een vergoeding verschuldigd is voor het gebruikte stukje van de dienst, mits dit van tevoren duidelijk is vermeld.


 


 


klik  https://webwinkelrecht.nl/contracten-en-algemene-voorwaarden/5822/" target="_blank">hier


 


(helaas is het onmogelijk om in het reactievak dit verhaal neer te zetten.)