Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gompy2
gompy2 - 25-05-2016 13:58:02
Computers & Telefonie

Iphone 6 reparatiekosten extreem hoog


> door mat matheij - 23 mei 2016 om 19:48


 


> ga vervolgens naar een turks reparatie bedrijf en laat uw toestel repareren.


 


als je geen kennis van zaken hebt moet je je onthouden van “adviezen”.


dat is voor een ts het beste.


als een iphone 6 gerepareerd wordt door een niet door apple geautoriseerd  bedrijf, gaat het hele apparaat op tilt.


quote: 


 


‘error 53’ maakt iphone onbruikbaar na reparatie.


error 53 na iphone-reparatie


 


het probleem kan ontstaan wanneer je bijvoorbeeld je scherm laat repareren. iculture-lezer inge vertelde ons, dat zij het scherm van een iphone 6 had laten vervangen en vervolgens tegen problemen aanliep. bij schermreparaties wordt vaak ook meteen de homeknop met touch id-vingerafdrukscanner vervangen. na reparatie door een derde partij werd de touch id-sensor niet meer herkend, zo merkte inge. ze kreeg error 53 te zien en heeft nu een onbruikbare iphone 6. aanvankelijk werd gedacht dat alleen de iphone 6 is getroffen door het probleem, maar meldingen van andere betrokkenen wekken de indruk dat het bij elke iphone met touch id zou kunnen gebeuren.


 


als bij de reparatie de originele homeknop en kabel weer worden gebruikt, treedt er geen probleem op.


het probleem zou alleen optreden bij reparaties buiten apple om, waarbij onderdelen worden vervangen. veel gebruikers vinden de reparatieprijzen van apple te hoog en kiezen daarom voor reparatie via een externe partij. bij het vervangen van onderdelen zoals het scherm en de homeknop wordt touch id uitgeschakeld. als de bezitter van de iphone vervolgens een ios-update uitvoert of een hersteloperatie uitvoert worden een aantal veiligheidschecks uitgevoerd. daarbij verschijnt error 53 in beeld, zo is ook te lezen op het apple-supportforum.


 


apple heeft geen oplossing voor error 53


de iphone is daarna geblokkeerd en niet meer te herstellen. volgens een woordvoerder van apple zit er maar één ding op: het vervangen van de iphone door een nieuwe. apple kan de fout zelf ook niet herstellen. er zou geen enkele hardware- of softwarematige oplossing zijn voor het probleem. een woordvoerder van apple heeft laten weten dat er bij reparaties beveiligingschecks worden uitgevoerd, om te voorkomen dat reparatiebedrijven een malafide vingerafdrukscanner in de iphone inbouwen. “kan er geen veilige verbinding tussen de scanner en andere componenten worden opgebouwd, dan zullen touch id en apple pay worden vergrendeld”, aldus de woordvoerder.


duizenden mensen getroffen


bij reparatiebedrijf ifixit is het probleem eveneens bekend: duizenden mensen hebben zich daar gemeld met hetzelfde probleem. volgens ifixit-oprichter kyle wiens treden de problemen op als touch id of de kabel waarmee deze bevestigd is, worden vervangen. “na de software-update voert het toestel een check uit om te controleren of alle componenten origineel zijn. is dat niet het geval, dan wordt het toestel vergrendeld”, aldus wiens.


 


in het verenigd koninkrijk zijn advocaten aan het kijken of er actie ondernomen kan worden tegen apple. het onbruikbaar maken van de iphone zou vallen onder de criminal damage act 1971-wet, waardoor het bewust onbruikbaar maken van eigendommen van een persoon strafbaar is.


wat kun je doen bij error 53?


 


zoals reeds gezegd: een oplossing is er niet. wel bieden goede reparatiebedrijven meestal enkele weken of maanden garantie na een reparatie. als je recent een reparatie hebt laten uitvoeren en vermoedt dat jij ook getroffen bent door dit probleem, dan moet je het volgende doen:


 


1. controleer eerst of er garantie op de reparatie is gegeven. heb je geen garantie omdat je bij een extreem goedkope reparateur bent geweest, dan kun je vanaf nu beter niet meer updaten.


 2. heb je wel garantie, maak dan een goede backup van je iphone.


 3. update de ios-versie of herstel de iphone.


  4. heb je te maken met ‘error 53’ dan kun je teruggaan naar het reparatiebedrijf om aanspraak te maken op de garantie.


 


heb je je iphone laten repareren bij apple zelf, dan zou het probleem niet moeten optreden. gebeurt het toch, dan kun je terug gaan naar apple om je iphone te laten omwisselen voor een nieuw of gereviseerd exemplaar.


 


bron, google staat er vol mee, als je maar eerst controleert wat je roeptoetert...