Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 20-04-2017 20:39:42
Auto & Vervoer

Distributieketting

Hallo lav,

jammer dat je niet reageert op de vraag om welk merk, model en met welk type motor het gaat. want dat is heel erg bepalend voor het antwoord waar je wat mee kunt.

wel kan ik mijn eigen ervaringen vertellen:

in mijn vorige auto's, opel ascona en vectra, met 1,8l benzinemotor 8 klepper, verving ik zelf de distributieriemen al met 45 k.km's. omdat ik meemaakte dat zo'n riem steeds sneller, al met 51 k. km's stuk ging. er loopt bij motoren met hydraulische klepspelingbegrenzing niets kapot, als de riem stuk gaat, alleen de riem van ongeveer € 40,00. de ascona liep bij 425 k. km en de vectra van 164 tot 387 k. km vóór ik ze naar de sloop bracht, omdat ze teveel gingen kosten vóór de apk.

maar de auto daarna, een opel zafira 2,2l benzinemotor, 16 klepper heeft 2 kettingen: een distributie- én een balansketting en had al 148 k. km. je kon de kettingen dan ook duidelijk horen rammelen. dat gebeurt bij dat type motor geregeld tussen de 50- en 150k.km zag ik op internet. de hele reparatieset, incl. ketting-spanrollen, -wielen en -geleiders kost rond € 700,00 in de vrije onderdelenhandel. die heb ik gelijk vóór de koop laten vervangen en nu, bijna 3 jaar en 50 k. km later loopt de motor nog als een zonnetje. en mét het "nieuwe rijden". want dat pas ik al sinds 1992 toe toen nog niemand het daarover had. en ik heb er nog nooit mee in nederland getankt......( woon in duitse grensgebied, vandaag super95 €1,364/l).

hardwareerrorman.