Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hutch
hutch - 09-05-2006 10:30:44
Elektronica & TV

Wasmachine lg na 3 jaar stuk

dag angela,


sinds 1 mei 2003 is er een nieuwe wetgeving van kracht geworden m.b.t. de koop en garanties van consumptiegoederen.


leest u het volgende maar eens: http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/factsheets/consumentenkoop_en_garantie.asp">consumentenkoop_en_garantie


u mag er inderdaad van uitgaan dat uw wasmachine een bepaalde tijd meegaat. we spreken dan over een "economische levensduur" en die is, naar ik aannneem, bij een wasmachine toch wel iets langer dan de door u genoemde 5 jaar.... om maar een voorbeeld te geven: miele spreekt zelfs over een levensduur van 20 jaar..... dit wil niet zeggen dat een lg ook zo lang mee zou moeten gaan. dit is afhankelijk van wat de winkelier en/of de fabrikant zegt. dat zou u dus zelf moeten navragen.


let wel: de de economische levensduur is wat anders als de technische levensduur. bij de economische levensduur wordt een wasmachine binnen die tijd afgeschreven, maar kan, technisch gezien, nog wel jaren nadien meegaan.... zelfs probleemloos.


als u deze wasmachine dus na 1 mei 2003 gekocht heeft, kunt u zich beroepen op die nieuwe garantieregeling en hoeft u niet voor alle kosten op te draaien.


wat u wel zou moeten betalen is afhankelijk van de eerder genoemde economische levensduur.


voorbeeld: stel dat die lg een economische levensduur heeft van 6 jaar (?) en u heeft die wasmachine 3 jaar probleemloos gebruikt, dan hoeft u maar 3/6 deel van de totale reparatiekosten te betalen, oftewel de helft......!!


u moet in dat geval niet bij de fabrikant zijn, maar bij de winkelier. die is daar voor verantwoordelijk, alsmede de gehele afhandeling hiervan.


leest levens dit maar eens: http://www.staiksterk.nl/staiksterk/consumentenrecht/levensduurproductreparatie.htm?prob=defect&cat=huishoudelijkeapparatuur&subc=wasmachine&w=1">sta ik sterk


echter heeft u die wasmachine voor 1 mei 2003 gekocht, dan gaat deze regeling niet op en bent u afhankelijk van wat de fabrikant u biedt.


succes, gr. hutch