Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 03-08-2006 02:07:54
Computers & Telefonie

Garantie winkelketen bcc

in het geval van de vraagsteller is er sprake van garantie en behoeft hij/zij niets te betalen (natuurlijk uitgaande van een defect dat niet is ontstaan door toedoen van de koper), ook niet vooruit en nadien terug vragen/krijgen. bcc is en blijft verantwoordelijk.


soms is het wel makkelijker (en voor de verkoper, en voor de klant) om direct zaken te doen met een reparatiebedrijf, maar dan blijft de verkopende partij (indeze bcc dus) geheel verantwoordelijk. in dit geval vind ik zelfs dat het financiele probleem opgelost dient te worden tussen de reparateur en bcc.


'fabrieksgarantie' is wel een verkeerd/misleidend woord (tenminste voor de klant/koper). de koper heeft niets te maken met de 'fabriek', wel de verkoper. ik heb ook vaak het idee dat de verkopende partij eigenlijk hiermee kenbaar wil maken, dat de verkoper niet verantwoordelijk is en dat de klant/koper maar bij de fabrikant moet zijn......, waarom anders wordt uberhaupt dat woord (fabrieks...) gebruikt en niet alleen: garantie.


daarnaast is er geen sprake van 'redelijke' levensduur, maar van een te verwachten economische levensduur (t.v.e.l.). en gezien de 'nieuwe' regel(wet)geving sinds 1 mei 2003 zijn de fabrikanten i.q. de verkopende partijen verplicht om aan de artikelen een bepaalde tijdsduur te plakken, dus de tijd dat het artikel tenminste mee dient te gaan, zonder dat het defect raakt. binnen de garantietermijn dient de verkopende partij aan te tonen dat een euvel/defect geen fabricagefout is, oftewel dat de klant/koper verantwoordelijk is. na de garantietermijn blijft de verkopende partij gedeeltelijk verantwoordelijk, afhankelijk van de verstreken tijdsduur. wel wordt die 't.v.e.l' vaak vaag gebracht, omdat men graag wil verkopen en dus wil doen voorkomen dat het artikel goed is en 'heel erg lang' meegaat, maar daarnaast bang is dat men hieraan wordt opgehangen en dus, procentueel gezien, veel mee dient te betalen bij een aanspraak op garantie na de formele garantieperiode. een mooi voorbeeld is miele: op hun site wordt gesproken dat hun wasmachines wel 20 jaar meegaan en soms nog langer. gezien deze 'uitspraak' mag men dus van een miele wasmachine uitgaan van een 't.v.e.l.' van 20 jaar.


de wet stelt ook het volgende: "bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet." dat laatste geldt natuurlijk voor 'eigen schuld'.


'eerder' zag je nog wel eens artikelen waar op maar 3 maanden garantie werd gegeven. dat kan dus niet meer. men heeft altijd minimaal 6 maanden garantie.


gr. hutch