Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 03-08-2006 12:46:48
Computers & Telefonie

Garantie winkelketen bcc

om te reageren op hutch. er staat nergens (als het wel zo is mag je het me aanwijzen) in de wet dat gedurende de verwachte levensduur geen defecten mogen optreden. er staat in de wet dat je van een apparaat mag verwachten dat het een bepaalde periode meegaat. een tv die na 3 jaar onrepareerbaar is, is een non-conform product en daar mag je de verkoper op aanspreken. maar als de afstandsbediening van je tv het begeeft na 3 jaar, heb je geen enkel recht op kosteloze reparatie/vervanging. allereerst zal je dan zelf moeten aantonen dat het defect spontaan is opgetreden, en dat kan niemand! kortom, een product heeft een te verwachten levensduur, maar gedurende die levensduur kunnen defecten optreden. in dat geval (buiten de garantie) zal je altijd zelf een gedeelte of het volledige bedrag moeten betalen voor reparatie of vervanging. op zo'n verlengde garantie wordt natuurlijk verdiend door een winkel, maarja we leven hier niet in de sovjet unie, dus dat lijkt me niet verkeerd.


dat het onzin is om te kopen is echt niet waar. voorbeeld: tv gaat kapot na 4 jaar. de garantie is slechts 1 jaar (bijv. sony). kosten voor vervanging van bijv. de voedingsmodule zijn 390 euro. je kunt dan proberen de helft van dit bedrag vergoed te krijgen van je winkel, maar er zijn slechts heel weinig winkels die hierin zullen meegaan. je kunt dan je rechtsbijstandsverzeking inschakelen, maar deze zullen dit soort bedragen nooit in behandeling nemen (of direct uitkeren). stel je hebt verlengde garantie, dan is het volledig kosteloos!


bijv. een laptop van acer, 1 jaar garantie. heb je een defect buiten de garantie (bijv na 2 jaar), levert acer geen enkele coulance en betaal je makkelijk 600 euro voor het vervangen van een moederbord. geloof me, je kunt hoog en laag springen, je krijgt geen euro vergoed, nergens! koop je voor 99 euro 3 jaar garantie, is er niets aan de hand!


sta dus niet te snel klaar met je oordeel, al denk je de wet achter je te hebben, het is echt niet zo rooskleurig als je het voorstelt. de wet wordt in deze verkeerd uitgelegd, verschil tussen afschrijperiode en het uitsluiten van alle defecten.