Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 13-09-2008 22:01:56
Computers & Telefonie

Kan ik de koop terugdraaien?

dag http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr=expert_homepage&uid=4223812">erkb,


je geeft er blijk van dat je weinig kaas hebt gegeten van de bedenktijden binnen het consumentenrecht. hier dus even alles op een rijtje:


koopovereenkomsten:


in de huidige consumentenwetgeving wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:


bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. er is geen bedenktijd. de verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij blokker, correct, v&d, hema en ikea)


bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels (dus ook bij het afsluiten van een dienst). bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de (koop)overeenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. wel zijn de verzendkosten voor rekening van de koper. de bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt. dus als u via internet een overeenkomst afsluit met bijvoorbeeld een dating-site, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u op de accoordknop drukt.


een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen of (sommige) diensten (bijvoorbeeld een overeenkomst tot het leveren van energie) dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt of dienst. indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de bedenktijd wettelijk opgerekt tot drie maanden.


bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de kamer van koophandel. doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.


http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354">http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354


4. bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een koopsompolis of een ziektekostenverzekering) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.


met vriendelijke groet, read3.