Ro
door Ronald Schutten Feb 19, 2024 om 16:43
Auto & vervoer

Belachelijke verhoging wegenbelasting LPG G3 auto's per 01-01-2026

De regering gaat de korting op de wegenbelasting op LPG G3 afschaffen.
Je gaat dus evenveel betalen als een smerige LPG installatie terwijl de regering aan de andere kant wil dat je schoner gaat rijden.
Voorbeeld:
Daihatsu Cuore LPG G3, wegenbelasting nu € 51,00, straks €183,00 per 3 maanden.

6926 9 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Feb 19, 2024 om 17:20
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Heb het gezien, het is een forse verhoging voor wie nog niet elektrisch rijdt.

Vrijstelling voor EV's

Voor EV's (volledig elektrische auto's) is er tot en met 2024 een vrijstelling van de MRB. In 2025 gaat er een ‘kwarttarief’ gelden. Vanaf 2026 komt er een voltarief MRB op EV’s.

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2023/december/autorijden-in-2024-fors-duurder

JMA2
door JMA2 Feb 20, 2024 om 23:52
116 Antwoorden / 2 Vragen

Maar het gaat niet om een phev of ev. Het gaat om een log auto dat staat los van de ev wijzigingen

mahadma
door mahadma - Feb 19, 2024 om 17:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Alle wegenbelastingen zijn omhoog gegaan, zowel de benzine, diesel en lpg . Als lokkertje van dhr Jetten rijden de EV's nu nog "gratis" maar u zal toch wel snappen dat dàt niet voor eeuwig is. Daarom komt er gelukkig nu ook wegenbelasting vooor de ev's, wel zo eerlijk per slot van rekening.

rj
door rjw Mar 24, 2024 om 21:02
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Dat heeft Jetten niet alleen verzonnen hoor. Dat gebeurt in de meeste landen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 20, 2024 om 03:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronald,

Ik heb ook een vriend, die een Daihatsu Cuore op lpg rijdt: alleen het tanken is goedkoop bij zo'n auto....

Rij liever een iets grotere veiligere auto met een kleine benzine motor.....

Als dat te duur is, is er ook nog de bromfiets.

Iv
door Ivo W Feb 20, 2024 om 22:49
729 Antwoorden / Vragen

Niet alleen het tanken is goedkoop met zo'n autootje. Ook de wegenbelasting, verzekering en onderhoudskosten van een Cuore zijn doorgaans bijzonder goedkoop.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 21, 2024 om 12:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo,

Maar denk ook eens aan de veiligheid met zo'n kleine auto en de gastank op de plek waar het reservewiel hoort te zijn; er zal maar een auto achterop je inrijden.....

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1993 in een Golf 3.
Ik vertelde mijn rij-instructeur destijds ,dat ik graag een originele Mini wilde kopen: hij noemde dat een "rijdende doodskist" en adviseerde mij om minimaal een auto ter grootte van een Volkswagen Golf te kopen,ook om andere passagiers te beschermen.

Enkele jaren later reed een automobilist ,waarvan de remmen het niet deden, achterop de Audi 80, waarin ik reed.....

Ro
door Ronald Schutten Mar 24, 2024 om 20:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Over een LPG tank kan je met een Tank overheen rijden. Helemaal niet onveilig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 24, 2024 om 23:19
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronald Schutten,

Kunt u uw bewering ook onderbouwen?

Lees even de volgende link:

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20220706_54694527

Re
door Reinier182 - Feb 20, 2024 om 09:50
160 Antwoorden / Vragen

We hebben een sociale regering die bakken geld uitgeeft aan van alles en moet terug verdient worden. Dus alles is flink verhoogd en afgeschaft om meer geld binnen te harken. Open grenzen en vluchtelingen kosten geld. Oorlogen sponsoren enz kost een hoop. Het wanbeleid van de regering moet betaald worden?

Ro
door Ronald Schutten Mar 24, 2024 om 20:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klets niet zo, het meeste geld gaat naar de rijkste paar procent en die willen allen maar meer. Dat Nederland niet corrupt zou zijn is een fabel.

rj
door rjw Mar 24, 2024 om 21:05
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zeggen de linkse partijen dan al jaren dat het rechtse beleid van de kabinetten Rutte niet deugt?

 Checkvraag: hoeveel procent van de begroting denk je dat naar vluchtelingen gaat?

Re
door Reinier182 Mar 26, 2024 om 10:06
160 Antwoorden / Vragen

Voorlopig gaan er miljarden richting Oekraïne. De uitgaven gaan via verschillende potjes en niet goed te controleren. Er gaat teveel geld aan op.

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2024 om 22:55
729 Antwoorden / Vragen

Helaas de harde waarheid.

De wegenbelasting en BPM wordt de laatste jaren hard omhoog gejaagd en de kilometerheffing maar uitgesteld.

Eigenaren van auto's die weinig kilometers maken op jaarbasis (en dus eigenlijk ontzettend goed bezig zijn) worden zo steeds harder gestraft.
En dan straks als ooit de kilometerheffing wordt ingevoerd ( "kosten neutraal") zijn de MRB en BPM kosten intussen zo ver opgelopen dat er een forse kilometerprijs uit zal rollen.

1paul
door 1paul - Feb 22, 2024 om 08:24
3149 Antwoorden / 0 Vragen

ja dit geld voor alle auto's, elk voordeel gaat eraf, men heeft nu eenmaal centjes nodig!!

atlas1302
door atlas1302 - Feb 22, 2024 om 10:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ontmoedigings beleid van de regering, die elektrische dingen die gaan straks ook vol betalen , en die batterijen hebben ook niet het eeuwige leven. Wat gaat dat geintje eigenlijk kosten, accu vervangen? Ik rij nog gewoon Diesel, en betaal 6 euro p/j aan wegenbelasting. Houwen zo!

JMA2
door JMA2 Mar 24, 2024 om 23:41
116 Antwoorden / 2 Vragen

Maar waar u zit hebben ze toch geen euro? En 6 euro in Nederland kan niet want pas bij een 35 jaar oude auto krijg je mrb vrijstelling.
Dus u heeft me nieuwsgierig gemaakt hoe het dan zit.

St
door Stephen378Baker - Feb 22, 2024 om 10:37
2 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp je frustratie over de verhoging van de wegenbelasting op LPG G3 auto’s per 01-01-2026. LPG G3 is een schonere brandstof dan gewone LPG, en daarom kreeg je tot nu toe een korting op de zogenaamde brandstoftoeslag in de motorrijtuigenbelasting (mrb). Deze korting zou echter vervallen volgens het Belastingplan 2024, dat op Prinsjesdag is aangekondigd. Dit betekent dat je evenveel gaat betalen als een auto met een gewone LPG installatie, die meer CO2 en fijnstof uitstoot.

De reden voor deze maatregel is dat het kabinet de mrb wil vereenvoudigen en harmoniseren, en dat het de stimulering van LPG G3 niet meer nodig vindt. Volgens het kabinet is LPG G3 niet meer zo relevant voor het behalen van de klimaatdoelen, omdat het aandeel van LPG G3 auto’s in het wagenpark steeds kleiner wordt. Bovendien zou de korting op LPG G3 oneerlijk zijn ten opzichte van andere schone brandstoffen, zoals elektriciteit en waterstof, die geen korting krijgen op de mrb.

Deze maatregel moet nog worden goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer, dus het is nog niet definitief. Als je het niet eens bent met deze maatregel, kun je je stem laten horen door contact op te nemen met je politieke vertegenwoordigers, of door je aan te sluiten bij een belangenorganisatie, zoals de Vereniging Autogas Nederland (VAN). Zij komen op voor de belangen van LPG G3 rijders en proberen de korting op de mrb te behouden.

rj
door rjw - Mar 24, 2024 om 21:07
3262 Antwoorden / 5 Vragen

LPG is hartstikke woke. Een echte vent rijdt op diesel met rookpluimen uit de uitlaat.