he
door hendrik68 Sep 8, 2014 om 16:18
Auto & vervoer

Duitse auto

mag ik in Duitsland een auto kopen en er hier met Duits kenteken hier gaan rondrijden ik ben Nederlander woon in Nederland?

6890 6 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 8, 2014 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier door en klik hier.

hutch
door hutch - Sep 8, 2014 om 16:33
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Nee, dat mag niet (zomaar). Zelfs niet als u feitelijk in Nederland woont en een postadres in Duitsland, dus formeel in Duitsland woont.

U zult een machtiging moeten hebben van de Douane.

De boetes kunnen enorm hoog oplopen.

hutch
door hutch - Sep 8, 2014 om 16:38
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Trouwens de nationaliteit doet niet terzake.

Ook een Duitser die in Nederland woont, mag niet zonder meer met een buitenlands gekentekende auto in Nederland rondrijden.

Wat wel vaker gebeurt is dat u bijvoorbeeld een buitenlands gekentekende auto huurt i.v.m. schade e.d. aan uw eigen auto. Dan mag u de kortste weg naar huis rijden en niet verder, of thuis blijven rondrijden.

sw
door swat1500 - Sep 8, 2014 om 21:09
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gaat ook niet lukken. In Duitsland heeft men een persoonlijk kenteken. In Nederland is een kenteken verbonden aan een auto. U kunt in Duitsland alleen een kenteken krijgen als u inwoner van Duitsland bent.
Daarnaast is het ook volgens de Nederlandse wetgeving verboden om als inwoner van Nederland, in Nederland met een niet Nederlands kenteken te rijden. Er zijn een paar zeer specifieke uitzonderingen.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2014 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uit de tweede link van Aurora1 blijkt dus dat je wel een auto mag hebben met een buitenlands kenteken, als je hier maar wegenbelasting betaalt en hij geregistreerd wordt.

Ik zie in de buurt veel hier woonachtige Polen met een auto met een Pools kenteken en ook veel hier woonachtige Engelsen met uiteraard een Engels kenteken.

door 1953 - Sep 9, 2014 om 03:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Neen, voor het kenteken!

Trouwens dat is onmogelijk om überhaupt een Duits kenteken te krijgen. U moet ingezetene van Deutschland zijn, als Nederlander er wel wonen.

U mag de Duitse auto wel exporteren, met Duitse exportkenteken, en importeren in Nederland.. De nodige formaliteiten invullen en voldoen in Nederland, o.a. Nederlands kenteken e.d. En dan heb ik het nog gehad over extra kosten van het importeren en moet de vraag dan gaan stellen: is het importeren daadwerkelijk goedkoper?