ma
door marudut Feb 29, 2024 om 14:34
Auto & vervoer

Zijn er mensen die ook problemen hebben met auto met een vervuilde T DGi motor?

Mijn dochter heeft een Kia Stonic 1.0T GDi motor (2018, 67.500 km). Deze is hiervoor van mijn zus geweest en is netjes onderhouden volgens de richtlijnen van KIa. Toen mijn zu de auto overgekocht had van mijn zus bleek de auto heel erg schokte wanneer er met een constante snelheid gereden werd. Uiteindelijk, na onderzoek door de Kia garage bleek dat de motor ontzettend vervuild was. De kleppen zaten on de roet en vuideeltjes en sloten dus niet meer.

Volgens de monteur is dit een probleem van de kleine en compacte motor. De turbo krijgt simpelweg te weinig lucht om eventuele vuildeeltjes weg te blazen waardoor aankoeken op de kleppen en het kleppenhuis. Toen ik vroeg of dit te voorkomen was was het antwoord klip en klaar. HIeraan kun je als bezitter/rijder van de auto niks aan doen. Dit is het probleem van deze zeer compacte motoren en komt niet alleen bij Kia voor. Ook andere merken met T DGi motoren hebben dezelfde problemen.

En nu komt het, Kia adverteert al jaren dat zij 7 jaarn volledige garantie bieden op hun auto's, ware het niet dat vervuiling van de motor is uitgesloten. Het is nog enigzins te begrijpen dat je geen garantie krijgt wanneer je de auto afgeragd hebt of niet onderhouden hebt en daardoor vervuiling is ontstaan. Zoals al aangegeven kun je in dit geval er niks aan doen. Je hebt dus simpelweg pech wanneer jou het overkomt en het kost ca. €1000 om de motor schoon te maken zonder dat je de garantie krijgt dat het niet meer optreedt.

Kia heeft dit dus prima geregeld. Zij maken motoren die het risico lopen vervuild te raken en zorgen er vervolgens voor dat dit uitgesloten is van de volledige fabrieksgarantie en accepteert het dus niet als een garantiegeval. Wat al aangegeven werd in de KIa garage. Ik ben dan ook op zoek naar mensen die hetzelfde probleem hebben om te kijken of we dit gezamenlijk aan kunnen pakken!

4353 9 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 29, 2024 om 15:08
2059 Antwoorden / Vragen

Waar denkt u ze op aan te pakken? Fabrieksgarantie is bovenwettelijke garantie, daar mogen ze mee doen wat ze willen in termijn en in- en uitsluitingen. U heeft garantie nodig, en die krijgt u niet van de fabrikant maar van uw leverancier en het is uitermate onwaarschijnlijk dat u de dealer hier na zeven jaar nog in meekrijgt en dwingen kunt u dan niet gemeenschappelijk doen.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 16:58
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Henk,

Dan wordt het tijd dat de politiek en waarschijnlijk zal dit Europa zijn hier iets aan doet. KIa weet verdommes goed dat deze motoren (grasmachines motortjes met een turbo) een heel groot risico lopen vervuild te raken omdat er gewoon te weinig lucht bij de verbranding kan komen. Vandaar onvolledige verbranding en roetvorming en afzetting.

Dus Kia is slim dit uit te sluiten omdat ze weten dat dit kan gebeuren. Dus bij deze aan iedereen het advies om je 3 keer te bedenken voor je een Kia aanschaft met de fake 7 jaar garantie! Ze weigeren zelfs om mij de contacten te geven van Kia Motors zelf zodat ik daar mijn beklag kan doen.

Alle goed adviezen ten spijt maar dit is onoverkomelijk voor een bezitter/rijder. Wat je ook doet van dure benzine tot alle onderhoudsbeurten, die probleem kun je niet vermijden. Vandaar dat ik de garantie misleidend vindt. Ik nspa dat Kia dit niet leuk vindt maar dat zal mij een r..... roesten.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 17:15
0 Antwoorden / 1 Vragen

Trouwens, volgens mij is het woord fabrieksgarantie ook echt fabrieksgarantie en kun je bij geschillen je beroepen op de fabrikant. Dat deze je doorstuurt naar de dealer is min of meer logsich maar hun kunnen zich hier niet achter verschuilen. Zelfs als de dealer failliet gaat kun je bij de fabrikant terecht!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 4, 2024 om 19:06
2059 Antwoorden / Vragen

Daar gaat "de politiek" en al helemaal Brussel niets aan doen. Je lijkt maar niet te begrijpen dat Kia helemaal niet verplicht is fabrieksgarantie te geven en als ze dat toch doen, dat ze volledig vrij zijn in wat ze meenemen en wat ze uitsluiten. Er is dus geen probleem anders dan dat je "dacht" dat iets onder garantie viel en dat was dus niet zo.

ma
door marudut Mar 7, 2024 om 12:18
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dus met andere woorden geef je aan dat de 7 jaar garantie die Kia geeft gewoon een wassen neus blijkt te zijn. Kost je heel veel geld omdat je auto altijd bij Kia zelf moet laten onderhouden en je wordt achteraf gewoon genaaid! En ja, je moet natuurlijk de garantiebepalingen lezen. Maar wwes eerlijk, wie doet dat? En inderdaad, de politiek doet hier niks aan want het zijn toch maar de "gewone" mensen die genaaid worden. En owee wanneer je zo'n geweldige firma als Kia aan moet pakken om deze praktijken. Business as usual toch?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 7, 2024 om 12:46
2059 Antwoorden / Vragen

Die zeven jaar garantie van Kia krijg je gegarandeerd niet op een wassen neus, die verkopen ze namelijk niet, maar wel op andere dingen en dat staat dan ook gegarandeerd zwart op wit, jouw keuze als jij geen zin hebt de relevante informatie te lezen en nutteloos dat te portretteren als de strijd van Calimero tegen de boze wereld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 29, 2024 om 19:02
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marudut,

Ik raad u aan om V-Power E5 benzine te tanken.

Wat ook goed is (bij een warme motor) is doortrekken in de versnellingen : dus niet de toerenteller in het rode gebied jagen.

Af en toe doortrekken naar 100 km/uur in de 3e versnelling doe ik vaak.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 17:01
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Geboren Amsterdammer,

Dank je voor je reactie maar dat staat niet vermeld in de handleiding van de auto. En zelfs dan is het nog maar de vraag of het probleem niet voorkomt. De motoren zijn slechts grasmachine motoren met een turbo. En alles is zo compact gemaakt dat er te weinig (schone) lucht in de motor komt voor een goede verbranding. Dat heeft niks met de kwaliteit van de benzine van doen, je hebt simpelweg genoeg zuurstof nodig.

Je kunt je dus wel blauw betalen aan de V-Power maar dat geeft he geen enkele garantie. Zelfs injectiereinigers helpen hier niks aan.

Het zijn gewoon k...... motoren en Kia weet dit. Daarom valt dit ook buiten de garantie. Wil je dus genaaid worden met zogenaamd 7 jaar garantie, koop dan vooral een Kia!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 4, 2024 om 20:26
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marudut,

Aan uw reactie te lezen, neem ik aan , dat u de goedkopere E 10 benzine tankt.....: ik raad u aan niet te bezuinigen op benzine).

Als u twijfelt over te weinig lucht voor de motor, kunt u eventueel een open luchtfilter (sportluchtfilter) laten monteren.

Kunt u nog iets meer vertellen over de problemen met de motor ?

Houdt de motor in bij gas geven?

U kunt eventueel het "gasklephuis" laten schoonmaken en de "krukassensor" laten vernieuwen bij een slechte loop van de motor.

Uiteraard ga ik ervan uit,dat u de bougies al heeft vernieuwd en eventueel de bobines.

ma
door marudut Mar 7, 2024 om 12:05
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste geboren Amsterdammer,

Het probleem was dat de auto schokte wanneer je met een constante snelhied reed. Het was zelfs zo erg dat je er misselijk van werd. Inmiddels is duidelijk dat de kleppen zwaar vervuild waren en gereinigd moesten worden. Dit was een grapje van bijna €1000 en zpals je het al raaad, valt dit niet onder die fake "fabrieksgarantie van Kia.

En dat terwijl je er als bestuurder/rijder niks aan kunt doen. Het is een probleem wat vaker voorkomt bij dit soort motortjes. Alles maar zo compact mogelijk maken en ook nog vervuilde lucht via turbo motor in blazen.

Kortom, koop een gewone normale auto (fatsoenlijk motor) met een hybride oplossing en je hebt nergens last van!

Iv
door Ivo W - Feb 29, 2024 om 19:27
729 Antwoorden / Vragen

Het probleem van vervuiling in het motorblok komt vooral voor bij auto's die weinig kilometers rijden en nooit écht warm worden. Zeker wanneer dat gecombineerd wordt met 'het nieuwe rijden', waarbij al rond 2500 tpm wordt doorgeschakeld naar een hogere versnelling. Een motorblok is pas na 20-30 minuten rustig rijden volledig opgewarmd en niet al wanneer de koelvloeistof warm is. De meeste autoritten in Nederland duren korter dan het volledig opwarmen van het motorblok

Garantie geven dat het niet meer optreedt kunnen ze logischerwijs niet. Bij verbranding treedt immers altijd vervuiling op. De mate waarin dat aankoekt is afhankelijk van verschillende factoren. Waaronder de hierboven genoemde motor temperatuur, maar ook de kwaliteit van de brandstof.

Regelmatig een lange rit maken én dan tijdens die lange rit wanneer het motorblok goed is opgewarmd bij het optrekken het toerental richting het maximum doortrekken helpt vervuiling voorkomen. Want met hoge temperaturen wordt de boel letterlijk schoongebrand.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 17:06
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ivo W.

Ik rijd al 40 jaar auto en ik heb al vele auto's gereden. Voor de deur staat een Honda logo uit 2001 met net 105.000 op de teller. Ik kan je verzekeren dat de motor van deze auto er nog prima uitziet van binnen.

Het simpele feit dat Kia deze kleine motoren maakt heeft te maken met de eisen in Europa. Dat dit er mede voor zorgt dat deze grasmachines met rutbo vele te weinig lucht krijgen voor een fatsoenlijke en volledige verbranding zorgt ervoor dat vuil zich afzet. En KIa weet dit natuurlijk ook, ze zijn zeker niet achterlijk. Het feit dat ze dit expliciet uitgesloten hebben in de "7 jaar volledige fabrieksgarantie" is dus gewoon fake.

Dus wil je niet genaaid worden dan is er maar 1 advies: laat Kia vooral links liggen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 4, 2024 om 20:29
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marudut,

De kwaliteit van uw Honda Logo is niet te vergelijken met een Kia.

Heeft de Kia ook zo'n lage kilometerstand?

JMA2
door JMA2 - Mar 1, 2024 om 00:16
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kocht ooit een 1 jaar oude BMW.  touring, complète historie aanwezig dus geen afdanker.
Ik reed altijd op de weg terug langs een witte pomp, dat scheelde aanzienlijk. Na net een jaar rijden allemaal vage klachten, geluiden horen uit motor meldingen uit de motor. Ik sprak iemand die in de techniek zat en wees me erop bij een groot merk te gaan tanken. Na 3 volle tanken kwalitatieve benzine was het probleem opgelost. In duurdere brandstoffen zitten additieven en dopes waar uw auto veel beter op gaat. Iets duurder veel beter.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2024 om 03:09
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@JMA2,

Ik tank vanaf mijn 1ste auto (alweer 30 jaren geleden.....) Shell V-Power benzine.(heeft nu de toevoeging E5 gekregen).

Veel mensen geloven niet, dat de auto ook iets sneller rijdt hierdoor.

Ik merkte vooral verschil bij mijn Canta (invalidenvoertuig) , waar een grasmaaiermotor in zit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2024 om 03:11
1765 Antwoorden / 31 Vragen

PS : rijdt u echt in die Ford Mustang van uw profielfoto of is het uw "droomauto"?.....;<))

JMA2
door JMA2 Mar 2, 2024 om 00:38
116 Antwoorden / 2 Vragen

@GA, ik rij een echte Mustang maar niet degene van de afbeelding. Ik heb een zwarte V8 5 Liter uit 2020 Mijn partner rijdt Tesla dus zij compenseert iets voor mij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 2, 2024 om 01:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@JMA2:

Respekt.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 17:13
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste JMA2,

Heb je wel eens van marketing gehoord. Ik rijd al 40 jaar auto en heb vele 100.000 km's gereden en niet altijd lange afstanden. En ik heb altijd RON 95 E5 getankt en nooit problemen gehad.

Probleem met de Kia motor is dat dit grasmachine motortjes zijn met een turbo er op. Helaas zijn die motoren zo compact dat deze onvoldoende (schone) lucht krijgen voor een goed verbranding. Of je nou hele dure of gewoon goede (merk)benzine tankt.

En weet je wat nog erger is Kia weet dat. Daarom wordt dit expliciet uitgesloten in de zogenaamde "7 jaar volledige" fabrieksgarantie. Dus wil je niet genaaid worden dan vooral aan de Kia garage voorbijlopen als je een goede auto wilt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 4, 2024 om 20:36
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marudut ,

Waar heeft u precies getankt ?

Bij een "zwarte benzinepomp" ?(dus geen bekende merken zoals bij  Shell / Total en BP of Esso?).

Franske1958
door Franske1958 - Mar 2, 2024 om 08:05
426 Antwoorden / 2 Vragen

Wat voor soort benzine is er antijd getankt?? Ikzelf tank altijd V power of  iets vergelijkbaars van andere A merken.
Ik heb nog nooit de "gewone" benzine getankt en ook nooit getankt bij een B merk. ik heb een paar verschillende merken
benzine auto's gehad uit het B segment en heb daar best wel wat kilometers mee gereden. De vorige verkocht na 15 jaar
en 250.000 KM, en mijn huidige staat nu op 167.000 in 15 jaar en nog nooit motor problemen gehad.
Ook wordt er hier aangeraden op pas bij een bepaald toerental te schakelen.  Dat is iets wat ik nooit heb kunnen doen.
Ik ben ik 1978 geslaagd in een auromaat en heb altijd een automaat gereden. Ja ik weet ook wel dat ik na 1 jaar wel
mocht rijden in een hand geschakelde auto, maar dat heb ik nooit zelfs maar geprobeerd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 2, 2024 om 11:13
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske1958,

Ik weet niet wat voor een automaat auto u rijdt (Golf GTI.....;<)) ), maar ik heb 9 jaren een Suzuki Jimny automaat gehad,die nogal veel benzine verbruikte (1 op 10 gemiddeld).

Ik reed dus rustig aan om benzine te besparen.

Tijdens de APK was de "uitlaatgastest" niet goed.

Mijn APK monteur zei :"Jij rijdt als een oude kerel " en nam mijn auto mee voor voor een proefrit waarbij hij continue met de kickdown reed.

Met andere woorden: ook met een automaat auto is het goed om af en toe flink toeren te maken

Franske1958
door Franske1958 Mar 2, 2024 om 12:19
426 Antwoorden / 2 Vragen

Wat voor een automaat ik rijdt??
Van Jan. 1992 tot Jan. 2008  250.000 Km gereden met een Mazda 323 LX Hatchback automaat
Van Jan 2008 tot nu 167.000  Km met een Suzuki Swift 1.5 exclusive automaat met 102 pk motor.
Die laatste rijdt gemiddeld 1 op 14.  Die Kilometers kwamen van naar mijn werk rijden via de snelweg
Rijdt erg lekker met die 102 pk's  op de snelweg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 2, 2024 om 13:30
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Franske1958,

Veel snelwegkilometers is uiteraard goed voor de motor.

Ik gebruik mijn auto meer voor voor  boodschappen.

Mabelle
door Mabelle Mar 2, 2024 om 14:21
425 Antwoorden / 1 Vragen

Welke auto? Die overdekte scootmobiel?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 3, 2024 om 01:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

Mijn Canta was niet meer te redden zonder er nog duizenden euro's aan te verspillen.....

Ik rij al 20 jaar in een Smart Forfour uit 2004.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 16:53
0 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Francisca,

Ik rijd al 40 jaar auto en heb altijd gewoon E95 getankt en nooit problemen. Dat die auto's nu met die kleine motoren plus turbo gemaakt worden om maar te voldoen aan die idiote normen zorgt ervoor dat dit kan gebeuren. De motoren krijgen bijna geen lucht meer en daarom krijgt roet de kans om aan te koeken. En het feit dat dit gebeurt weer Kia verdommes goed daarom sluiten ze dit ook uit in hun voorwaarden.

Ze weigeren vervolgens elk contact. Klantenservice aan mijn reet!

Topantwoord

ba
door basic2 - Mar 3, 2024 om 07:43
15 Antwoorden / Vragen

Er zijn middeltjes die je een paar keer per jaar bij de benzine kunt doen om je brandstofsysteem schoon te maken. Dat heet zoiets als tuneap. Dat heb ik ook jaren gebruikt in mijn olieverbruikende Citroen. Samen met wat lange snelwegkilometers kun je dergelijke problemen wel voorkomen. Oplossen is misschien niet mogelijk. De garage kan trouwens wel een schoonmaakprogramma uitvoeren. Maar dat doen ze zeker niet gratis.

ma
door marudut Mar 4, 2024 om 16:48
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Basic2,

Het probleem is dat bij direct ingespoten motoren deze middeltjes helemaal niet werken. MIjn zus heeft ze ieder kwartaal bijgevoegd en nog zit alles helemaal vastgekoekt.

Alle opmerkingen hierboven ten spijt. Dit soort type motoren zijn gewoon van slechte kwaliteit. Ik heb in vele auto's gereden en ik rijd al bijna 40 jaar auto en heb dit nog nooit meegemaakt. De auto is zoals gezegd nog een 7 jaar oud en heeft 87.000 km gereden dat zegt al genoeg. Ik heb nog nooit een auto gereden waarbij je speciale rijlessen moet nemen om ermee te rijden. Niks nieuwe rijden e.d. gewoon normaal rijden!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 4, 2024 om 20:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marudut,

U heeft het steeds over E95 benzine, maar deze benzine bestaat niet meer.

De E5 benzine is de vervanger en ja deze is duurder.

Lees ook even de volgende link:

https://movemove.com/blog/premium-brandstof-e5-e10-b7-wat-zijn-de-verschillen#:~:text=E5%20bevat%20maximaal%205%20procent,maar%20onderzoeken%20spreken%20elkaar%20tegen.

Thijs12
door Thijs12 Mar 4, 2024 om 20:59
540 Antwoorden / Vragen

Super 95 E5 bestaat zeker nog wel, 3 km verderop in Duitsland. € 1,74 nu.
Tank ik altijd in mijn 3 cilinder 900 cc turbo Dacia van 2018 75000 km. Meeste km met caravan.
Zeker geen vervuiling met de dubbele snelheid met caravan de berg op tov een Kia 1250cc zonder turbo.
Turbo natuurlijk wel altijd warm rijden en genoeg toeren. 2200 als allerlaagste.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 4, 2024 om 21:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Thijs12,

Dat is wel lekker als je dicht bij de grens woont.....;<))

Meteen ook even de boodschappen doen natuurlijk......;<))

ma
door marudut Mar 7, 2024 om 12:10
0 Antwoorden / 1 Vragen

Als marketeer weet ik als geen ander hoe de marketing van de benzineleveranciers werkt. Volgens mij is uit nog geen enkel, wetenschappelijk onderzoek gebleken dat de veel duurdere benzine überhaupt beter is. Als je bedenkt dat ze in de USA nog met RON85/RON87 rijden dan kun je je afvragen of dit echt zo'n gigantische invloed heeft. Gelukkig woon ik zowel in de buurt van de Belgische en Duitse grens maar dat doet nog niets af aan de kwaliteit van de benzine. De lobby van de benzinemaatschappijen werkt in ieder geval prima. En het mooie is dat fabrikanten als Kia zich hier achter kunnen verschuilen, geholpen door onwetende consumenten ;-(

ho
door honza23 - Mar 5, 2024 om 10:38
261 Antwoorden / 3 Vragen

De monteur heeft gelijk en toch ook niet.

Hij heeft gelijk qua omschrijving van het probleem.

Echter, hij zit fout qua de oorzaak en dat het alleen bij kleine turbomotoren voorkomt. En het oplossen van dit probleem kan veeeel goedkoper dan de €1000 die u noemt !

Motoren moeten steeds zuiniger worden (BPM-boete) en schoner (minder NOx). Dus hebben steeds meer benzinemotoren directe injectie: de benzine wordt dus niet zoals vroeger in het inlaattraject ingespoten maar direct in de verbrandingskamer/cilinder. (T-GDI = turbo gasoline DIRECT injection).

En om minder NOx te produceren wordt een deel van de uiktlaatgassen opnieuw naar de motor gebracht (EGR: Exhaust Gas Recirculation).

In theorie werkt dat allemaal prachtig....maar wat is de praktijk?

Die opnieuw aangevoerde uitlaatgaslucht is natuurlijk niet zo schoon. Vroeger spoelde de indirect ingespoten benzine de boel schoon, maar dat gaat bij directe injectie niet: de boel wordt dus steeds viezer en koekt aan.

Dat komt bij alle direct ingespoten benzinemotoren voor ! Niet alleen bij Kia, en niet alleen bij kleine motoren, en ook zonder turbo...!

Uw laatste zin is dus kansloos: dit is een algemeen bekend probleem, en komt overal voor; het kan zelfs een producteigenschap genoemd worden.

En het kan al voor €125,- schoongemaakt worden:

https://www.lawrencebeek.nl/dienst/walnut-blasting-0/#:~:

ma
door marudut Mar 7, 2024 om 12:15
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Honza23,

Dank je wel voor je reactie. Helaas ben ik geen autotechnuet en heb het misschien niet helemaal correct beschreven maar de strekking blijft hetzelfde. Dit soort motoren horen gewoon niet thuis in moderne auto's. Dat Kia zonder dit niet in staat is auto's met motoren te maken die wel voldoen aan de normen maar zonder deze (bijkomstige) problemen zegt al genoeg. Zeker wanneer ze dit ook nog uitsluiten in hun zogeheten "fabrieksgarantie".

Zo kan ieder gek een auto bouwen en 50 jaar garantie geven zonder ooit aansprakelijk te hoeven zijn. Ik kan niet anders concluderen dat Kia ondanks dat ze populair (goedkoop) zijn toch in staat zijn dit soort veredelde grasmachines op de markt te brengen. Ik heb er nu al spijt van dat ik mijn dochter geadviseerd heb deze auto over te nemen, ook al was hij van mijn zus die hem op en top onderhouden heeft voor veel geld in die afgelopen jaren.

Je wordt gewoon keihard belazerd door Kia!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 6, 2024 om 10:46