door 12hoog Aug 17, 2013 om 14:28
Auto & vervoer

Is deze reclame misleiding?

Deze vraag gaat over de aanbieding van een brommobiel. In de rubriek Diversen - Brommobielen en Scootmobielen op Marktplaats.nl staat al heel lang een aanbieding voor een Aixam 400 voor €2250.-. Klik je de advertentie aan, dan staat er "deze brommobiel is al voor u verkocht". je wordt vervolgens wel uitgenodigd om op de site BrebO bv te komen kijken voor meer aanbiedingen! Helaas voor ons geïnteresseerden blijkt de goedkoopste brommobiel nu minimaal tweemaal zo duur. Hier een link naar die z.g. aanbieding:
http://www.marktplaats.nl/a/diversen/zorg-brommobielen-en-scootmobielen/a1002529087-aixam-brommobielen-microcar-ligier-onderdelen-45-km.html?c=17f70af2b

Mag deze misleiding zomaar? Het staat er al erg lang op!

1676 18 Rapporteer

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 14:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Tsja, alles wat niet verboden is, dat mag.
Erg netjes is het natuurlijk niet.

Het is niet zo dat ze u misleiden tot een aankoop of anderszins benadelen.
Het enige wat ze bereiken is dat u vol verwachting de advertentie aan klikt om bedrogen uit te komen.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2013 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een brommobiel zoekt, is het niet verstandig daarvoor op Marktplaats te kijken. U kunt beter in uw eigen omgeving zoeken ivm onderhoud en garantie.

Heeft u interesse in een tweedehands, laat hem dan EERST keuren, voordat u tot aanschaf overgaat.

ro
door ron530 - Aug 17, 2013 om 14:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wellicht is de advertentie niet van de verkoopsite gehaald omdat het een mooi lokkertje is. De verkoper lokt u niet uit maar vraagt om voor verdere aanbiedingen een kijkje op de website te nemen. Wordt u daartoe gedwongen! dat dan weer niet want u hoeft de website niet aan te klikken.

me
door mein33 - Aug 17, 2013 om 14:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet meer en niet minder als een "lokkertje" om u vervolgens naar hun website te lokken.
Dit soort doorverwijzende advertenties staan wel meer op Marktplaats en je weet uiteindelijk nooit hoe een koe een haas vangt nietwaar.

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2013 om 14:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo 12hoog,

Misleidende verkoop

Een ondernemer mag geen:

Misleidende reclame maken, dus reclame maken waarbij hij dingen zegt die niet waar zijn.
Reclame maken voor producten die niet beschikbaar zijn. Dit worden ook wel 'lokkertjes' genoemd.
Een gratis product aanbieden zonder te vertellen dat u daarna iedere maand nog meer producten krijgt waarvoor u moet betalen.
Belangrijke informatie over het product of de dienst die u afneemt weglaten of verstoppen. De ondernemer moet u alle belangrijke informatie geven over het product of de dienst. Bijvoorbeeld over de prijs, de eigenschappen en hoe het product werkt. Deze informatie moet volledig en duidelijk zijn.
(Bron: Consuwijzer)

Je zou het dus inderdaad misleiding kunnen noemen.

Heb je Marktplaats hiervan op de hoogte gesteld?

Met vr.gr.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 15:09
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 17 aug 2013, 14:54]
Je zou het dus inderdaad misleiding kunnen noemen.
Heb je Marktplaats hiervan op de hoogte gesteld?

Dat laatste is wel een goede tip.
Marktplaats kan die advertentie verwijderen.

Volgens mij is het op het randje.
Ze bieden immers in de advertentie zelf niets aan dat niet beschikbaar is.
Ze geven aan dat het al verkocht is (en dat zie je zo vaak in advertentie-wereld, bijv. bij makelaars).
Fraai is het niet, maar daar houdt het m.i. bij op.

ro
door ron530 - Aug 17, 2013 om 15:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Czar, u bent wel heel erg actief op vraag en beantwoord maar kloppen uw antwoorden ook wel, dat vraag ik me wel eens af. Zolang de verkoper betaald om een advertentie op de site te houden gaat marktplaats daar niets aan doen. Het is een site die advertentieruimte aanbied en staat niet in voor de inhoud van advertenties zolang ze niet tegen de regels zijn.

door 12hoog - Aug 17, 2013 om 15:53
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb enkele weken geleden mijn klacht bij Marktplaats.nl kenbaar gemaakt en kreeg keurig een mailtje terug dat de klacht zou worden bekenen. Maar sindsdien heb ik niets meer van ze vernomen.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 16:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 17 aug 2013, 15:40]@Czar, u bent wel heel erg actief op vraag en beantwoord maar kloppen uw antwoorden ook wel, dat vraag ik me wel eens af.

Ik ben heel wisselend aanwezig.
Soms zie je me weken niet en als ik tijd heb ben ik opeens flink aanwezig.
Ik zit i.v.m. mijn been nu vast op de bank. Dan ben ik dus weer heel erg aanwezig hier.
En uiteraard kloppen mijn antwoorden altijd als een bus :-)

[quote=ron530 schreef op zaterdag 17 aug 2013, 15:40] Zolang de verkoper betaald om een advertentie op de site te houden gaat marktplaats daar niets aan doen. Het is een site die advertentieruimte aanbied en staat niet in voor de inhoud van advertenties zolang ze niet tegen de regels zijn.

Ik heb ook helemaal niet beweerd dat Marktpklaats er iets tegen zal gaan doen.
Ik heb alleen beweerd dat je het kunt melden en marktplaats de advertentie kan verwijderen.
Niet echt wereldschokkend nieuws dus.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 17, 2013 om 16:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Iedere keer dat jij op de link klikt, gaan er centjes naar MP toe, heb je gelijk het antwoord waarom MP hier niets aan doet of gaat doen..

Overigens doet MP ook niets aan echte oplichters, maar dat is weer 'n ander verhaal.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 17, 2013 om 16:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Aangezien er over reclame gesproken werd, dacht ik dat het om een betaalde advertentie ging op MP (die advertenties dus waarbij je ziet dat het reclame is (en dan nog komt er dadelijk iemand die dit niet snapt, maar duidelijker kan ik het niet uitleggen..)), blijkt bij nader inzien toch niet helemaal zo te zijn.

Wel betaald het bedrijf voor het mogen plaatsen van de link en uit je verhaal denk ik op te maken dat de advertentie iedere keer weer bovenaan staat waar ze ook weer voor betalen, mijn eerdere reactie gaat dan toch 'n beetje op.

Het kan natuurlijk misleiding zijn, maar het kan ook zo zijn dat het bedrijf kosten wil besparen met adverteren op MP, iedere keer opnieuw omhoog zetten is natuurlijk goedkoper dan 'n nieuwe advertentie met link plaatsen..

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 16:22
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:14]
Overigens doet MP ook niets aan echte oplichters, maar dat is weer 'n ander verhaal.

Niet mee eens.
Ik heb verschillende klachten bij MP neergelegd, met name betrekking hebbende op valse acquisitie, en MP heeft daar altijd netjes op gereageerd. Nou ja MP, het is natuurlijk gewoon e-Bay.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 17, 2013 om 16:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 17 aug 2013, 16:22]Niet mee eens.
Ik heb verschillende klachten bij MP neergelegd, met name betrekking hebbende op valse acquisitie, en MP heeft daar altijd netjes op gereageerd. Nou ja MP, het is natuurlijk gewoon e-Bay.

Mijn ervaring is totaal anders, het laten verwijderen van advertenties, waar de oplichting vanaf druipt, neemt veel tijd in beslag kan zomaar tot en met 2 dagen duren..

Verder zelf telefonisch lastig gevallen, via het gebruikte nummer op MP, deze hadden hier heel makkelijk actie tegen kunnen ondernemen. Maar weigerde ook maar iets te doen.

Voor mij heeft MP dan ondertussen ook afgedaan, ook de integratie van PayPal heeft hiertoe doen besluiten. Veel kopers wilden graag hiervan gebruik maken, niet zo gek natuurlijk, maar logischerwijs pas ik daar natuurlijk voor.

czar
door czar - Aug 17, 2013 om 17:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik had een woning te koop staan op marktplaats.
Dan krijg je dus opvallend veel reacties van makelaars, zowel via e-mail als via telefoon.
MP heeft daar wel altijd goed op gereageerd, al valt het natuurlijk niet uit te sluiten.
Velen gebruiken software om MP af te struinen en vervolgens automatisch te reageren.
Dat is technisch vrijwel niet tegen te houden.
Elke keer denk je weer: hé iemand die mijn woning wil kopen, niet dus!

dearagain
door dearagain - Aug 17, 2013 om 18:27
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*hiervan zou ik Marktplaats op de hoogte stellen

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2013 om 20:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 17 aug 2013, 18:27]*hiervan zou ik Marktplaats op de hoogte stellen

OT
Origineel idee! (Eerdere reacties niet gelezen?)

van leyden
door van leyden - Aug 17, 2013 om 21:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Misleiding bestaat niet in de reclamewereld.
Je mag alles bij elkaar liegen, er zijn geen consequenties.
Reclamecode commissie vindt alles goed, zolang het maar niet kwetsend is, of fatsoensnormen overschrijdt... misleiding valt daar niet onder. Commercie is de baas en daarvoor mogen alle normen en waarden over boord gegooid worden, graag zelfs, die domme consument trapt er toch elke in, zijn probleem.

Wij noemen het dus misleiden, voor de reclame is het gewoon onderdeel van de verkoop, een middel om de omzet te verhogen, niets meer of minder.

Wake up, het barst van de misleidingen, iedereen doet dat, je daar druk om maken is water naar de zee dragen.

Tip>> zoek een select groepje leveranciers en houd het daarbij. Doe niks nieuws tenzij je zeker weet dat het vertrouwd is.

Btw, deze bijdrage staat los van TS, is ook misleiding maar het bericht is algemeen.

door 12hoog - Sep 12, 2013 om 16:05
5 Antwoorden / 2 Vragen

Het heeft even geduurd, maar Marktplaats heeft de advertentie verwijderd! Tevens heeft Marktplaats de regels voor adverteerders veranderd zodat dit soort misleiding niet meer voor kan komen!
Ik ben echt blij met de (aangepaste) advertentie regels zoals ze nu dus gelden.