Ge
door Gerry van Echteld Apr 7, 2024 om 14:42
Auto & vervoer

Je huurt al 2 jr. een parkeerplek, je wilt wisselen van plek, is het dan normaal

Ik huur al 2 jaar een parkeerplek in de garage onder ons appartement ( vrije sector). De plek ligt ver weg. Omdat ik een defect heb aan mijn voet  heb ik gevraagd om een plek dichterbij. Ik moest dan eerst  mijn oude plek met een maand opzegtermijn opzeggen en dan een nieuw huurcontract tekenen voor de nieuwe plek. De huurprijs van de  oude plek was€ 53,64 en de nieuwe , identieke plek als de oude,  gaat € 63,40 kosten. Dat is verhoging van bijna 20%.. Is dit normaal? Ik ben dus geen nieuwe huurder, maar een huurder die om een verschuiving van plek vraagt. Volgens  woningbouw Wonen Breburg Tilburg kan dit.

4432 14 Rapporteer
Ja
door JanvanAlles - Apr 7, 2024 om 14:48
330 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard mag dat, een plek dichterbij de ingang is op zich al logisch duurder en feitelijk bent u wel degelijk nieuwe huurder voor die plek en nieuwe huurders betalen nu eenmaal de op dat moment geldende huurprijs. Het feit dat u "al" 2 jaar huurt geeft u geen enkel recht op eenzelfde huurprijs als de oude plek. En daarbij:  u wilt gemak ivm een defect aan uw voet maar u wilt niet voor dat gemak betalen?  Het is werkelijk niet te geloven waar mensen anno 2024 denken "recht" op te hebben en dan gaat het hier ook nog eens om een vrije keuze.

sw
door swat1500 - Apr 7, 2024 om 15:16
3785 Antwoorden / 0 Vragen

Kan vanalles heeft helemaal gelijk. Dat u iets vast huurt geeft u niet meer rechten dan vastgelegd in de huurovereenkomst.
U wil zich beroepen op een vorm van gewoonterecht.
Gewoonterecht kan alleen ontstaan bij het ontbreken van een feitelijke overeenkomst.

Mabelle
door Mabelle - Apr 7, 2024 om 15:24
425 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de parkeerplek ben je wel een nieuwe huurder. Ik zou zonder klagen blij zijn met een plek dichterbij ook al is het 10 euro duurder. Sowieso is nog geen 65 euro voor een eigen plek, behoorlijk aan de lage kant. Ken genoeg mensen die minimaal het dubbele betalen.

rj
door rjw - Apr 7, 2024 om 17:16
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Je bent wel een nieuwe huurder. Het is hetzelfde als dat je naar een ander appartement in hetzelfde complex zou gaan verhuizen. Dan zeg je ook je oude contract op en ga je een nieuw contract aan. Het gaat om het verhuren van het object, niet of dat iemand al "klant" is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 7, 2024 om 17:24
2063 Antwoorden / Vragen

Ik zou er ook de P over in hebben en bedanken, dan maar een paar meter meer.

Ozymandias
door Ozymandias - Apr 7, 2024 om 17:58
167 Antwoorden / Vragen

Wat denk je dat met huurwoningen gebuurt als een huurder na 20 jaar vertrek (bijvoorbeeld), dan wordt de prijs ook gewoon gecorrigeerd naar de huidige standaard. Deze flinke verhogingen kunnen ze namelijk niet doorvoeren als je al woont. Maar bij een nieuw contract is dat gewoon toegestaan. Zo zal het ook zijn voor deze parkeerplaatsen.

mahadma
door mahadma - Apr 7, 2024 om 18:20
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Uw contract voor plaats nu kunt u niet inruilen voor plaats b. Boekhoudkundig wordt de oude plek van uw naam verwijderd en komt weer beschikbaar voor verhuur.

Plaats b, daar wordt u nieuwe huurder met aan de huidige norm van heden. Bovendien is dichtbij mogelijk duurder, dus.

Wellicht kunt u met een mede parkeerder on officieel van plek ruilen met wederzijds goedvinden. Tenzij er kentekens op de plekken staan.

ne
door neodutchio - Apr 7, 2024 om 22:32
5154 Antwoorden / 12 Vragen

U huurt een specifiek parkeervak, niet zomaar een vak in een geheel. In uw huurovereenkomst zat ook staan welk vak specifiek voor uw gebruik is. Dat vak moet u opzeggen om een nieuw huurcontract aan te gaan voor een ander specifiek vak.
Daar is niets vreemds aan.

ka
door kaartendraak - Apr 8, 2024 om 12:22
181 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, als je van woning wisselt betaal je ook altijd een hogere huur dan de mensen die er al naast/boven/onder je wonen. Dat noemen ze marktwerking ofzoiets, huurcontract afgelopen voor de 1, dan hop een lekker bedrag erbovenop gooien voor de volgende.

geem02
door geem02 - Apr 8, 2024 om 12:34
10 Antwoorden / 2 Vragen

Er is een verschil tussen gemak uit luxe ja daar mag je meer voor betalen en gemak uit noodzaak want dan zou eerder een korting van toepasing kunnen zijn en zeker geen verhoging de man was al huurder dus belachelijk dat ie het oud huurcontract moest opzeggen. In zulke gevalen gaat voor mij de dienstbaarheid actueel worden en als service, andere parkeerplaats zonder gevolgen. Of kent u dienstbaarheid voor mensen die een gebrek niet en moeten die mensen naast hun gebrek extra gaan betalen.

ju
door juliomariner Apr 8, 2024 om 16:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

En welke wetgeving geeft uw mening gelijk?

Ik zie geen enkele reden waarom huurder maar gewoon mee zou moeten werken, werkelijk geen enkele.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 8, 2024 om 12:52
855 Antwoorden / 3 Vragen

als het echt zo zo slecht gesteld is met je voet, waarom heb je dan niet bij je gemeente geïnformeerd of je in aanmerking kunt komen voor een invalideparkeerplaats? Dan heb, als je geluk hebt, een vaste parkeerplaats met een bord erbij waar je kenteken op staat. Denk overigens wel dat je wbv daarin moet werken. Bij appartementengebouw(verzorgingstehuis en aanleunwoningen) waar ik vrijwilligerswerk doe... hebben een behoorlijk aantal personen zo'n toewijzing gekregen. Of dat in Tilburg makkelijk gaat weet ik niet.

Vorenstaande is een tip.

Maar ik onderschrijf verder volledig de reacties van de anderen hier. Je bent voor de jou gewilde parkeerplaats een nieuwe huurder.

rj
door rjw Apr 8, 2024 om 17:38
3264 Antwoorden / 5 Vragen

De gemeente heeft niets over een particuliere parkeergarage te vertellen. En als die parkeerplaats op straat komt is de kans groot dat de afstand naar de parkeerplaats verder is dan de oorspronkelijke plaats in een parkeergarage onder de appartementen.

Thecla58
door Thecla58 Apr 8, 2024 om 17:46
855 Antwoorden / 3 Vragen

@RJW,

hij kan altijd een invalideparkeerkaart aanvragen. Heeft hij die gekregen dan kan hij bj de wbv vragen voor een invalideparkeerplaats. Beter nig hij kan vantevoren informatie opvragen of dat dat mogelijk is in de parkeergarage.

1paul
door 1paul - Apr 8, 2024 om 14:05
3152 Antwoorden / 0 Vragen

je bent wel degelijk een nieuwe huurder van de nieuwe plek, of je een voet hebt die mee wil werken of niet dat doet niet ter zake...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 8, 2024 om 17:32
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas voor u, dat mag als door mijn voorgangers ook al aangegeven. Of het 'aardig is", neen. Iets voor de Rijdende rechter of mr. Frank Visser?

Maar toch is er mogelijk nog een andere optie: Ik zie dat uw verhuurder wwn corporatie is en die dient wettelijk een huurdersbelangernorganisatie te hebben.
U kunt uw probleem derhalve voorleggen aan het bestuur van die commissie die het recht heeft om bemiddelend proberen op te treden of mogelijk nog een betere uitkomst voor u te bewerkstelligen. Bij veel HBO's zijn statutair alle huurders lid, of dat bij uwHBO aan de orde is is een kwestie van nagaan, navragen.

'Niet geschoten, altijd mis'.

rj
door rjw Apr 8, 2024 om 17:40
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Niet geschoten scheelt wel weer een hoop gedoe voor iedereen. Alsof mensen tegenwoordig zoveel tijd hebben om alle k-klusjes op te moeten pakken in deze tijd van personeelstekorten. Laten we de beschikbare arbeidscapaciteit voor nuttige zaken besteden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 8, 2024 om 18:00
16857 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, een huurdersbelangenorganisatie bestaat er niet voor niets doch is er juistr om in dat soort kwesties bemiddelend te kunnen/mogen handelen!

Zie om uw kennis 'op te peppen': https://www.woonbond.nl/thema/huurdersorganisatie/rechten-huurdersorganisaties/  en het is aan vraagstellker om te beslissen wat die met mijn advies doet.

lo
door lovewinnie - Apr 8, 2024 om 20:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuw contract dus nieuwe prijs. Kunt kiezen, oude houden voor huidige prijs of opzeggen tegen nieuwe prijs