ko
door koudstaal Apr 26, 2011 om 15:09
Auto & vervoer

Omboeken vlucht Tokyo

Begin 2011 heb ik 2 Alitalia vliegtickets naar Tokyo geboek met als vertrekdatum 28 maart 2011. Net als vele anderen wilde ik vanwege de toestand in Japan van de reis afzien en heb ik mijn geld terug gevraagd. Alitalia (Sky team lid) geeft mensen met een vertrekdatum tot en met 25 maart 2011 hun geld terug, andere Sky team leden - zoals onder andere KLM-Air France en Delta Airlines - hanteerden ook latere vertrekdata waarbij mensen hun geld konden terugkrijgen. Naast 'refund' weigerde Alitalia in eerste instantie ook het omboeken van de tickets (eventueel naar een andere bestemming, iets dat andere airlines sowieso deden). en kreeg ik te horen dat ik maar naar Osaka moest en dan eventueel per bus - 7 uur rijden - naar Tokyo (omdat Narita airport in Tokyo op dat moment regelmatig gesloten was) . Na voor ongeveer € 50 bij Tix.nl in de wacht te hebben gestaan (€ 0,45 per minuut) zonder dat dit wat opleverde en nadat twee keer door 'dames' van het Alitalia callcenter tijdens het gesprek de hoorn op haak was gesmeten, brieven geschreven aan de directies van Alitalia (in Nederland) en Tix.nl. ben ik Inmiddels zover dat Alitalia wel wil omboeken (we hebben besloten om naar Sardinie en Sicilië te gaan) maar nu rekent Alitalia per ticket (via Tix.nl) zo'n € 150,00 (dus € 300,00 in totaal) meer dan het gangbare tarief via Expedia.nl en vliegfabriek.nl. Kan dat zomaar?

1416 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

marieke79
door marieke79 - Apr 26, 2011 om 15:55
94 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, dat is niet eenvoudig. Alitalia heeft een strenger omboekbeleid dan andere airlines. Dat mag.

U heeft na lang aanhouden en vele betaalde minuten wachttijden toch kunnen bereiken dat ze van hun regels afwijken voor u. Ze zullen de schade aan hun kant proberen te beperken door de ticketprijs naar Sardinië/Siclillië omhoog te schroeven, en daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Wel heb ik in het verleden gezien dat tickets bij de genoemde websites goedkoper zijn dan bij de luchtvaartmaatsacappij zelf. Dat is ook een verlies dat u mee moet rekenen.

di
door diemenees - Apr 27, 2011 om 13:34
196 Antwoorden / 15 Vragen
0

. Kan dat zomaar?
Laat dat zomaar maar weg-ja dat kan en het mag nog ook. EN; dan weer eens die preek voor luchtvaartonkundigen:
1.boek beter niet via sites als cheaptickets of tix-kijk enkel welke airline het beste eruit komt en boek dan -net zo easy- direct bij die airline.
2.wat andere airlines doen bij problems etc zal hun echt worst (salami) wezen-net als elke winkel in NL mag elke airline zijn eigen regels opstellen.
3.verder hangt het er voor eventuele welwillendheid nogal van af WELK soort ticket (tariefklasse) U heeft geboekt. daar ALTIJD naar informeren bij koop-vaak loont het toch bij veranderlijke plannen om een wat duurdere ticketklasse met wat meer flexibiliteit te kiezen. en NOOIT zomaar hier een vraag neerkwakken zonder dit eerst zelf na te gaan. Verder hangt het er ook vaak vanaf (psst-wat is deze wereld toch wreed) of U bvb frequent flyer bent of bekende klant.
4.in het geval die machine (zou het trouwens niet een codeshare zijn? AZ vliegt bijna niet meer op verre bestemmingen) naar Kansai=Osaka zou hebben moeten uitwijken dan zou die airline verantwoordelijk zijn voor aansluitend vervoer naar TYO-de Hi Speed JR-shinkansen doet dat in 2,5 uur en 4-6 x per uur. Of misschien had U wel naar Kyoto gewild-dat ligt naast Osaka.
5.kijk eens naar wat RYAnair vraagt voor die supercheap flights met veel extra's als je niet goed uitkijkt en weet wat je doet-H+T Eindhoven-Cagliari (direkt ook nog, NB) voor 40/50 euries.
6.die ticketcondities bepalen of U evt. in aanmerking (kan) komen voor refund-event. met aftrek kosten. Kan mogelijk veel gunstiger uitpakken en dan zelf wat anders te boeken (tenzij dit al een gepasseerd station is).

ko
door koudstaal - Apr 29, 2011 om 15:54
5 Antwoorden / 4 Vragen
0

Inmiddels is een ander door Tix.nl (Ashley) naar tevredenheid opgelost. Ticket izijn ongeboekt naar 2 tickets Buenos Aires en ook nog tegen een scherp tarief. Eind goed, al goed!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi

Mag de website van de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL.org) van de Taalunie, de Vlaamse Erfgoedbibliotheken en de KB, nationale bibliotheek weigeren mijn profiel met fouten te verwijderen op haar website dbnl.org?

Ik heb een auteurs profiel op deze websie gekregen zonder mijn toestemming te vragen. https://www.dbnl.org/overdbnl/index.php
Mijn profiel daar staat vol fouten. De DBNL wil mijn profiel niet weghalen, maar ook de fouten niet corrigeren.
Als ik google zie ik dat ik niet het enige slachtoffer ben van fouten op deze site https://neerlandistiek.nl

Is hier iets aan de doe beste l ... Lees meer

To
Ton2000 - May 24, 2024 om 00:29
Geldzaken & recht

Wat kan ik doen wanneer de Hogeschool voor de Kunsten Den Haag haar eigen geschillenregeling niet uitvoert?

De Hdk heeft een geschilenregeling.https://www.hogeschoolderkunsten.nl/storage/documents/Geschillenregeling-HdK.pdf

Ik heb via het adres klachtenloket@hdk.denhaag.nl een klacht ingediend maar deze is nooit in behandeling genomen door deze hogeschool. Ik heb mijn klacht gerappelleerd maar de klacht is na maanden nog steeds niet in behandeling genomen? Mijn klacht voldoen aan de vormeisen ... Lees meer

al
alrom - May 26, 2024 om 16:11
Geldzaken & recht

Mijn Postbus is verplaatst naar een andere gemeente, mag dat zomaar?

Mijn Postbus is door PostNL verplaatst naar een andere gemeente, nu moet ik er 15 kilometer voor reizen, de reden was dat het servicepunt (winkel) de postbussen niet meer wil beheren, mag dat zomaar? Lees meer