Ja
door JannaCornelia Jul 12, 2020 om 09:58
Auto & vervoer

Zijn trekkers bij demonstraties wa verzekerd

Bij de trekkerdemonstraties wordt gebruik gemaakt van trekkers, waarop soms ook nog 16-jarigen rijden. Deze trekkers hebben ten eerste al geen kenteken, dus hoe herken je ze als ze jou of je goederen, auto, fiets, schade berokkenen? Wie stel je aansprakelijk en hoe? Hebben de eigenaren of bestuurders wel een wa verzekering voor dit oneigenlijk gebruik van het voertuig? Kom je dus als slachtoffer weer terecht in een eindeloos getouwtrek met een verzekeraar?

1483 6 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 12, 2020 om 10:05
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jannacornelia ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.stopel.nl/nieuws/is-mijn-tractor-verzekerd-tijdens-demonstraties/

Magnum007
door Magnum007 - Jul 12, 2020 om 10:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Janna,

Het antwoord is : ja (tractors moeten verzekerd zijn).

Elk voertuig met een motor,dat op de openbare weg rijdt,moet verzekerd zijn,zelfs een scootmobiel.

Natuurlijk mag je met een tractor niet op de snelweg,dan riskeer je een boete.

me
door mein33 - Jul 12, 2020 om 10:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Verplicht minmaal WA-verzekert en voor een schijntje van hetgeen de automobilist moet aftikken.
Gelukkig komt er zeer binnenkort een kentekenregistratie voor landbouwvoertuigen.

Gr
door Grunn1 Jul 12, 2020 om 21:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoezo gelukkig? Zolang een boer met zijn trekker alleen op zijn eigen terein rijdt en niet op de openbare weg komt is niks nodig.

ne
door neodutchio - Jul 12, 2020 om 10:57
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een 16 jarige moet gewoon het T-rijbewijs hebben om op een traktor te mogen rijden. Daarnaast moet de eigenaar van de traktor deze verzekerd hebben. In dat geval is er niets aan de hand. Tenzij de verzekeraar uitsluitingen heeft zoals dat een verzekering niet geldt bij een demonstratie of oneigenlijk gebruik. In dat geval kan het een getouwtrek worden bij schade.

Overigens ben ik niet zo bang voor de demonstraties van de boeren. Vele andere demonstraties zonder voertuigen laten meer schade achter. En dan is de veroorzaker helemaal niet te vinden.

emcede
door emcede Jul 12, 2020 om 14:06
960 Antwoorden / 4 Vragen

Getouwtrek? Nee hoor. Als de tractor WA verzekerd is (en daar gaan we dan maar even vanuit) heeft het slachtoffer geen last van 'geen dekking want oneigenlijk gebruik'. Verzekeraar zal gewoon de schade regelen. Dat hij daarna verhaalt op de eigenaar of bestuurder, daar heeft het slachtoffer geen last van. Zie de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen en de daarin genoemde beperkte uitsluitingen richting het slachtoffer.

gerbera
door gerbera Jul 12, 2020 om 16:01
7372 Antwoorden / 14 Vragen

 Als de tractor WA verzekerd is (en daar gaan we dan maar even vanuit)
@emcede, we gaan uit van de vraag van de TS en dan blijkt dat een tractor niet verzekerd is bij deelname aan demonstraties, dus de verzekeraar van de tractor bemoeid zich hier totaal niet mee, hooguit de verzekeraar van het slachtoffer indien dit van toepassing zou zijn. Dus het kan wel degelijk getouwtrek worden tussen slachtoffer en tractorbestuurder.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2020 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat valt wel mee, want dan komt het Waarborgfonds om de hoek kijken. Dus geen getouwtrek tussen slachtoffer en tractor bestuurder.

Iv
door Ivo W Jul 12, 2020 om 19:57
734 Antwoorden / Vragen

Wanneer een voertuig WA verzekerd is, maar de omstandigheden rond de veroorzaakte schade zijn uitgesloten van dekking, zal de verzekeraar de schade aan de gedupeerde vergoeden. Vervolgens gaat de verzekeraar de schade verhalen op de verzekerde.

Dit is ook regelmatig het geval bij ongevallen waar alcohol of drugs in het spel is