door witteke Mar 5, 2024 om 14:40
Voeding & gezondheid

Extreme tandarts angst

Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry

Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit

Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is

Extreme angst voor de tandarts

Behandeling van verzekerden met objectief vastgestelde extreme angst voor de tandarts valt ook onder het basispakket. De behandeling van deze extreem angstigen vindt vaak plaats in instellingen voor bijzondere tandheelkunde. Hierbij is voor de gewone tandheelkundige verrichtingen wel een eigen bijdrage verschuldigd.

https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/tandarts-en-mondzorg-zvw

Het lijkt mij te mooi om waar te zijn eerlijk gezegd

6041 16 Rapporteer
sira
door sira - Mar 5, 2024 om 14:44
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Zou het niet verstandiger zijn haar ziektekostenverzekeraar even te bellen?

1paul
door 1paul - Mar 5, 2024 om 14:55
3148 Antwoorden / 0 Vragen

deze vraag stel je aan de zorgverzekeraar, leg precies uit wat er is vastgesteld maar vooral ook wat heeft de buurvrouw op schrift!!

daar buiten, angst of niet ga toch maar en betaal eventueel dit zelf of spreek een afbetaling af met de tandarts, goede mondzorg is te belangrijk om niet uit te voeren..

kattipi
door kattipi Mar 6, 2024 om 12:10
1 Antwoorden / 3 Vragen

Het is duidelijk dat jij geen idee hebt wat extreme angst is, doodangst. ¨Angst of niet, ga toch maar¨, ja makkelijk gezegd.

1paul
door 1paul Mar 6, 2024 om 16:52
3148 Antwoorden / 0 Vragen

ja en dat meen ik, de tandarts kan je dan inlichten welke stappen je verder kunt nemen om hier mee om te gaan, heeft bij mij heel goed gewerkt vooral het stapje voor stapje beleid welke hij hanteerde!!

voor mij trouwens wel duidelijk dat Kattipi weinig uit een antwoord haalt!!

je bepaalt overigens nog altijd zelf wat je wel of niet doet en wat voor jezelf de volgende stap is..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2024 om 14:56
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is afhankelijk van de wijze waarop men verzekerd is. Normale behandeling valt onder het basispakket maar behandeloing als door u bedoeld kan vallen binnen een aanvullend pakket. Het is daarom als al van belang om deze vraag voor teggeb aab de ziektekostenverzekeraar van uw buurvrouw en zie in ieder geval ook deze info: https://www.umcutrecht.nl/nl/zorgkosten

borg queen
door borg queen - Mar 5, 2024 om 15:02
127 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn man heeft ook extreme angst voor de tandarts en ook voor naalden. Eén keer in de zoveel jaar (meestal wanneer hij last ergens van krijgt) gaat hij onder algehele narcose ( met mondkap) om de boel weer eens na te laten kijken en te repareren. Naar een normale tandarts gaat hij nooit, je krijgt hem niet de deur in. Er moet vooraf toestemming vanuit de verzekering worden gegeven.Dan gaat het via de basisverzekering, minus natuurlijk je eigen risico en een eventuele eigen bijdrage, maar die valt mee.. De laatste keer dat hij dat heeft ondergaan is inmiddels 5 jaar geleden. Ik weet niet wat er in de tussentijd veranderd is.

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 15:33
50 Antwoorden / 11 Vragen

Iedereen bedankt voor de moeite
Het blijkt inderdaad onder de basisverzekering te vallen,alleen de narcose dan
Met de rest van de kosten help ik haar wel,ze doet ook veel voor mij
De enige verzekering die nee zegt is die van haar,ook de kliniek voor angstpatienten zegt dat het normaal word goedgekeurd
Ik heb verdorie dezelfde
Heb 4 verzekeringen gebeld die zeggen dat het wel zo is,die van haar zegt dus nee
Ga dinsdag met haar naar haar huisarts,en ga uitzoeken of ze een rechtsbijstandsverzekering heeft

Zou niet willen dat ze in de problemen gaat komen hierdoor

ju
door juliomariner - Mar 5, 2024 om 15:37
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Onder narcose gaan is natuurlijk ene grote stap.
Er zijn speciale angst tandartsen die helemaal gespecialiseerd zijn in patienten met extreme angst.
Zou dat niet wat zijn als eerste stap.

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 15:48
50 Antwoorden / 11 Vragen

@julio
Geprobeerd met haar,ze begint te trillen en over te geven,ze is echt panisch

lo
door lovewinnie - Mar 5, 2024 om 17:17
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De narcose valt onder basisverzekering. (Wel eigen risico)
De behandeling zelf, bijvoorbeeld kiezen trekken, gaatjes vullen etc valt onder tandartsverzekering of eventueel zelf betalen.

Met een verwijzing moet het vergoed worden

wi
door witteke - Mar 5, 2024 om 19:23
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ze heeft een verwijzing,en toch was het anwtoord nee
Maar we gaan ervoor,ik duik er in voor haar

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 5, 2024 om 21:50
2055 Antwoorden / Vragen

Waar duik je in?

wi
door witteke Mar 5, 2024 om 21:53
50 Antwoorden / 11 Vragen

In de wet,waar anders in?
Plus samen met haar naar huisarts
En in haar verzekeringspapieren,kijken of ze een rechtsbijstandsverzekering heeft

wi
door witteke Mar 6, 2024 om 10:48
50 Antwoorden / 11 Vragen

Opgesopt,ze kan gaan,overlegd met mijn partner,als haar verzekering niet betaald,doen wij het,ze is zo zielig met zoveel pijn,de ingreep op zich betaalt ze zelf,en als de narcose niet betaald word,doen wij het,nauurlijk proberen we het vergoed te krijgen,maar dat zien we later wel,vrijdag word ze geholpen

mo
door mof - Mar 6, 2024 om 11:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

HEt zorginstituut NEderland is een overheidsinstantie. Als u naar de website gaat en helemaal onderaan op "contact" drukt kunt u uw vraag in het contactformulier stellen. U zult met name kunnen vragen wat wordt bedoeld met "objectief vastgestelde extreme angst": wie moet dit vastgesteld hebben? DAn zit het in het basispakket en zal een zorgverzekeraar dit moeten vergoeden.

wi
door witteke - Mar 6, 2024 om 11:24
50 Antwoorden / 11 Vragen

Super mof,dank je wel
In elk geval heb ik wel de garant stelling al gedaan voor haar

wi
door witteke - Mar 6, 2024 om 11:40
50 Antwoorden / 11 Vragen

Super bedankt allemaal
Mof dank je,ik heb ze gebeld,en het word dus wel vergoed met de verwijzingen die we hier hebben
De verzekering zit fout,het zorginstituut gaat er achter aan

wi
door witteke - Mar 6, 2024 om 11:41
50 Antwoorden / 11 Vragen

Super bedankt allemaal
Mof dank je,ik heb ze gebeld,en het word dus wel vergoed met de verwijzingen die we hier hebben
De verzekering zit fout,het zorginstituut gaat er achter aan

ze
door zeemannetje - Mar 6, 2024 om 12:18
120 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is dit iets waarvoor je de belbus zou kunnen bellen of mailen.

wi
door witteke - Mar 6, 2024 om 12:21
50 Antwoorden / 11 Vragen

Zeemannetje,als ze dwars blijven liggen zal ik dat ook echt doen
Maar voor nu geef ik ze eerst even een kans,want waar gewerkt word,worden fouten gemaakt tenslotte

wi
door witteke - Mar 11, 2024 om 15:42
50 Antwoorden / 11 Vragen

Het is afgewezen,uitleg krijgen we niet,ook niet na bellen,meer als dit zegt de verzekering niet