chrisssj3
door chrisssj3 Apr 10, 2024 om 20:34
Computers & telefonie

Fabrikant weigerd omruiling onder garantie

Ik ben al meer dan een half jaar bezig mijn monitor om te ruilen die een cluster dode pixels bevat, welke ik vrijwel direct na onvangst als defect heb aangemeld. Er werd mij binnen 2 weken een nieuwe beloofd en dat ze omgewisseld zouden worden. Nu meer dan een half jaar verder is er niks gebeurd.

https://eu.community.samsung.com/t5/audio-video/absoluut-schandelijke-klantenservice-garantie-afhandeling-van/td-p/9188026

Nu heb ik voor t eerst email contact gehad met de escalatie afdeling van samsung dit zeggen ze

  1. "Ik hoop dat dit bericht u goed bereikt. Hierbij wil ik u informeren dat we uw dossier in behandeling hebben genomen. Tijdens ons onderzoek hebben we geconstateerd dat er onlangs zich systematische problemen hebben voorgedaan met de aanvraag van de omruiling. Om een snelle en passende oplossing te bieden, hebben we besloten dat het beste is dat u het product retourneert en vervolgens de bestelling opnieuw plaatst tegen dezelfde prijs. Ik begrijp dat de afhandeling van dit dossier langer duurt dan verwacht, maar dit komt omdat we hebben gewacht op beschikbare voorraad. Aangezien dit geen reparatie- of technische klacht betreft, kunnen we het product niet direct via een omruilprocedure afhandelen. Onze excuses voor het ongemak dat dit met zich heeft meegebracht. We streven ernaar om uw ervaring met Samsung zo probleemloos mogelijk te maken en zullen er alles aan doen om deze kwestie correct af te handelen. Als u verdere vragen heeft of assistentie nodig heeft, staan we altijd klaar om te helpen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen."

Dit klopt niet... want een cluster dode pixels is precies wel een reparatie/technische klacht...
Heb al meer dan 20x gebeld over een half jaar lang niks lijkt te helpen. Enige tips wat ik kan doen?

1774 8 Rapporteer
sira
door sira - Apr 10, 2024 om 20:43
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Allereerst de vraag, heeft u de monitor rechtstreeks bij Samsung gekocht?

Indien niet, maar bij een winkel(ier), dan had u daar moeten klagen.
Indien wel, vind ik het bericht van Samsung netjes.

ju
door juliomariner - Apr 10, 2024 om 20:49
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Precies wat Sira schrijft. Normaalgesproken heb je in garantiegevallen niet met de fabrikant maar met de leverancier te maken.

chrisssj3
door chrisssj3 - Apr 10, 2024 om 21:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Rechtstreeks bij samsung webshop ja.

ne
door neodutchio - Apr 10, 2024 om 23:53
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Linksom of rechtsom, u krijgt een nieuwe monitor. Wat maakt het uit hoe dat het gebeurd? Als u de oude retour stuurt krijgt u het geld terug en kunt u een nieuwe bestellen. Geen idee waarom u dat niet gewoon doet.

chrisssj3
door chrisssj3 - Apr 11, 2024 om 02:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio

Ik heb geen geld voor een nieuwe, en ik wil gewoon dat de monitor omgeruild word zoals meermaals beloofd. Tevens gaat het mij ook gewoon om het principe, dit moet gewoon probleemloos kunnen zoals ze dat ook eerst aangaven. Tevens vertrouw ik ook niet dat ze mijn geld nu nog terug geven gezien hoe alles gaat of dat ik straks nog een half jaar zonder monitor ook nog eens zit dat risico ga ik niet lopen.

Omruiling of niks.

ju
door juliomariner Apr 11, 2024 om 08:12
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Tja dan zal het wel niks worden. U kunt wel stug volhouden maar daar zal Samsung weinig boodschap aan hebben. Ze schatten in dat er er toch wel geen rechtzaak van durft te maken.

ne
door neodutchio Apr 11, 2024 om 08:12
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, moeilijk doen om het moeilijk doen dus. Het kost u niets, de opmerking dat u geen geld heeft voor een nieuwe is dus niet van toepassing. Door welk probleem dan ook lukte toentertijd het direct omwisselen niet. Samsung is u niet vergeten en nu dat er nieuwe voorraad is kunt u zonder bijbetaling een nieuwe monitor krijgen. Echter, omdat u die werkwijze niet bevalt klaagt u dat het zo lang duurt.
Stuur gewoon die defecte monitor op. U bent diegene die de zaak ophoud nu.

chrisssj3
door chrisssj3 Apr 11, 2024 om 12:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het kost mij wel wat, want ik moet er op vertrouwen dat samsung het geld terug kan geven, EN dan moet ik maar op vertrouwen dat er maar voorraad is en blijft gedurende dat proces wat steeds gewisseld heeft gedurende het half jaar, Veel "what if's. Zeker aangezien meerdere mensen zulke ervaringen hebben gezien dit topic bijv

https://eu.community.samsung.com/t5/samsung-shop/samsung-schendt-de-wet-en-de-algemene-voorwaarden-nog-geen/td-p/8506511/page/2

En zelfs als ik met eigen geld een nieuwe monitor zou kunnen kopen dan NOG komen ze mijn monitor niet ophalen hoor, ik heb al 4 of 5 emails met "retourneer de bestelling" maar nooit komen ze met een vervolg bericht om mijn monitor daadwerkelijk op te komen halen.

Zij accoorden dat een omruiling kan, en daar HOU ik ze aan. Zo gek is dat niet. Dat is mijn recht om binnen 30 dagen te doen als consument, ookal hebben zij dit een half jaar uitgerekt.

youri
door youri Apr 12, 2024 om 13:41
28 Antwoorden / 4 Vragen

Je schrijft; En zelfs als ik met eigen geld een nieuwe monitor zou kunnen kopen dan NOG komen ze mijn monitor niet ophalen hoor, ik heb al 4 of 5 emails met "retourneer de bestelling" maar nooit komen ze met een vervolg bericht om mijn monitor daadwerkelijk op te komen halen."" Je denkt dat ze je monitor komen ophalen. Dat staat nergens en zo werkt het ook niet. Je brengt je monitor, goed ingepakt, naar een POSTNL punt. Op de doos zet je het retouradres , kost je niets met antwoordnummer, ontvangt een Track &Trace en klaar is Kees. Keurig voorstel van Samsung vind ik.

@q
door @qwerty@ Apr 12, 2024 om 14:24
68 Antwoorden / 1 Vragen

TS heeft geen garantie op schrift dat het geld teruggestort wordt, maar moet wel een bestelling plaatsen voor hetzelfde geld....dus nogal een onduidelijke reactie.

Ze moeten gewoon direct een tegoed(code) geven, als de retour ontvangen is, om daarmee een nieuwe te bestellen, dan geef je pas een goede service.

Om een snelle en passende oplossing te bieden, hebben we besloten dat het beste is dat u het product retourneert en vervolgens de bestelling opnieuw plaatst tegen dezelfde prijs.

ne
door neodutchio Apr 12, 2024 om 20:15
5154 Antwoorden / 12 Vragen

En waar komt die angst vandaan dat er mischien geen geld terug zou kunnen komen?

1paul
door 1paul - Apr 11, 2024 om 08:05
3150 Antwoorden / 0 Vragen

doe wat men voorstelt in de mail..

pi
door piet limburg - Apr 12, 2024 om 12:18
232 Antwoorden / 15 Vragen

Juliomariner.

Weet je dat wel zeker.
Het heet nog altijd een of twee jaar,,fabrieksgarantie"
Daarna is de verkoper aan zet.

Het is wel zo dat de verkoper het fatsoen moet hebben om tijdens de garantieperiode" de klacht voor je zou moeten afhandelen met de fabrikant.

@q
door @qwerty@ Apr 12, 2024 om 14:17
68 Antwoorden / 1 Vragen

Het is wel zo dat de verkoper het fatsoen moet hebben om tijdens de garantieperiode" de klacht voor je zou moeten afhandelen met de fabrikant.
SAMSUNG IS de verkoper en de fabrikant.

pi
door piet limburg Apr 12, 2024 om 18:28
232 Antwoorden / 15 Vragen

@QWERTY@
De service van verkoper,daar ontbreekt het wel vaker aan.
In mijn 42 jarig dienstverband bij Philips,kan ik een boek schrijven over service,onwelwillendheid,lak hebben aan klanten....ga zo maar door.
Tegenwoordig doet de fabrikant steeds vaker moeilijk, als deze benaderd wordt mbt fabrieksgarantie.
Het is belangrijk om een als bonafide en klantgerichte bekende zaak te kiezen...en misschien een paar euro meer betalen.

sira
door sira Apr 13, 2024 om 15:55
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Piet Limburg, lees de hele discussie nog een keer. Hij heeft de monitor rechtstreeks in de webshop van Samsung gekocht en niet in een winkel. Samsung is de verkoper.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 12, 2024 om 18:46
16857 Antwoorden / 202 Vragen

Gecorrigeerd: Wettelijk gezien is (als ook al door anderen gesteld) de verkoper degene die u dient aan te spreken en ik lees dat u de monitor via de webshop van de fabrikant heeft gekocht en die dus de verkoper is.
De verkoper is volgens de wetgeving degene die dient te zorgen dat hetgeen men bij hem/haar koopt conform is m.a.w. voldoet aan alle daar redelijkerwijs aan te stellen eisen. En hetgeen u aangeeft als probleem is m.i. zeker iets ddat als niet conform te beschouwen is.

Om u duidelijker te maken wat ik hiermee bedoeld geef ik u een aantal verwijzingen en aan het einde ook nog advies wat u kunt doen. (heeft u een rechtsvbijstandsverzekering, ga dan na wart men daar voor u kan doen)

De toelichting:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.