Glasvezel
Hallo,
Hebben vorig jaar een woning gekocht en kwamen erachter dat de vorige bewoner de glasvezelkabel niet heeft doorgetrokken tot in de woning.
omdat er heel bossage in de voortuin aanwezig was hebben wij zelf(nadat alle bomen en bossen verwijderd zijn)de glasvezel tot in de meterkast doorgetrokken.
Nu willen we de glasvezel kastje (FTU ) in onze meterkast laten aansluiten.
Het glasvezel kabel ligt al in de meterkast dus hoeft alleen het kastje maar aangesloten worden.
contact met KPN gezocht en werd verteld dat dit €2000,00 gaat kosten
is dit normaal voor alleen maar een kastje aansluiten?
Bent u al klant bij KPN?
Vorig jaar maart is bij mij de glasvezel in de meterkast aangesloten door KPN (waar ik al klant was).
De installatie heeft mij € 75,- gekost en ik heb € 54,50 voor een wifi-kastje t.b.v. mijn desktop betaald, zodat ik geen zichtbare bedrading door de kamer zou krijgen, dit was eigen keuze.
Ik ben vooral nieuwsgierig hoe u uw eigen getrokken kabel op de straat kabel heeft aangesloten. Bij mijn weten is daar een prijzig stukje technisch gereedschap voor nodig.
KPN glasvezel heeft haar netwerk openstaan voor een aantal andere providers. Informeer daar eens wat ze voor u kunnen betekenen.
Een glasvezelkabel wordt altijd met overlengte in de grond gelegt , Zodat deze op een ander tijdstip de woning ingevoerd kan worden .
Bij mij in de tuin ligt ook een glasvezelkabel opgerold onde de grond , zodat die later eventuweel aangesloten kan worden .
Klopt, mijn kabel buiten had ook (flink) overlengte, maar die lag gewoon boven de grond naast de voordeur.
Onze kabel lag ook onder de grond met een overlengte en hebben deze via een buis onder de grond (50 cm diep ) tot in de meterkast door getrokken
Van wie is de glasvezel? Zit daar een probleem?
Aan de hand daarvan kun je kijken bij welke providers je terecht kunt. Misschien ook bij de glasvezel exploitant zelf!
En dan het aangebodene vergelijken.
Als u zelf de kabel doorgetrokken hebt zal dat niet officieel bekend zijn bij KPN. Die zien op uw postcode/huisnummer geen aansluiting staan en gaan dus uit van een kabel trekken en aansluiten. Iets aansluiten wat er officieel niet ligt kan niet.
KPN heeft niet de kabel doorgetrokken en dan geld er een standaardtarief voor en bovendien gaat KPN er van uit dat zij de kabel nog aan moeten leggen...
officieel ligt er geen kabel namelijk volgens hen....
u kunt uitleggen dat u de kabel naar binnen gebracht heeft maar eerlijk gezegd weet ik niet of dit gaat werken..
1PAUL, heeft KPN aan u bevestigd dat er geen officiële kabel ligt?
Dat blijkt uit de prijsopgave.
Sterker, TS geeft toe zelf de kabel getrokken te hebben.
Nee heremietkreeft dat heeft TS in de openingspost gedaan waar deze aangeeft dat deze de kabel zelf naar binnen heeft gebracht, daarmee zegt deze dat KPN dat dus niet gedaan heeft. Daarmee is het voor de KPN zo dat deze kabel niet binnen is maar nog buiten ligt..
over een officiële kabel, heeft niemand het gehad en ik denk zomaar dat de KPN deze kabel wel zelf in de stoep heeft aangelegd en deze daar achter gelaten heeft op een rolletje, dit gebeurt wel meer..
door TS..
Er lag een overlengte in de grond en die hebben we door de grond op 50 cm diepte in een buis naar de woning toe en zo naar de meterkast doorgetrokken en nee we hebben niets met de kabel gedaan, alleen hoeft er nu een FTU kastje op de kabel aangesloten te worden
Indien er nu al wel een glasvezelaansluiting in uw woning aanwezig is zijn er providers zoals in ieder geval KPN en ODIDO die dan gratis de FTU komen aansluiten! Men heeft u dus verkeerd geaviseerd bij KPN en zie dan dezee infoi van bijv. KPN die erg duidelijk is https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?pagina=glasvezel& DEgene die u aan de telefoon had is klaarblijkelijk uitgegaan van het ook moeten aanleggen van de kabel naar/in uw woning! Fout advies dus. Zie deze info m.b.t. de in te dienen klacht bij KPN) en indien u geen KPN wenst, zoek dan evven op de site van een andere provider. https://www.kpn.com/algemeen/klacht
Omdat ik niet de bedoeling heb om specifiek reclame te maken voor KPN, zie ook deze: https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/glasvezel?
Het is geen fout advies van KPN aangezien er officieel geen aansluiting is. En als er officieel geen aansluiting is kan er ook niets aangesloten worden.
Het is ook de vraag of KPN wel akkoord gaat met het zelfstandig trekken van externe kabels. Vanaf de aansluiting binnen is het voor risico van de klant, buiten van diegene diede kabels beheert. Het is ook niet ondenkbaar dat de kabel weer opgegraven moet worden om weer op voorgeschreven wijze gelegd te worden.
@NEODUTCHIUIO: leest u de vraag niet goed? En vooral de laatste zin (citaat)'is dit normaal voor alleen maar een kastje aansluiten?
In ieder geval maak ik niet op uit de vraag dat de realisering van het doortrekken van de kabel tot in de woning door een klusser zal zijn gedaan. De kabel zal ongetwijfeld een eigenaar hebben.
Ik citeer: "omdat er heel bossage in de voortuin aanwezig was hebben wij zelf(nadat alle bomen en bossen verwijderd zijn)de glasvezel tot in de meterkast doorgetrokken."
Dat doortrekken is dus niet gebeurd door diegene die glasvezel aanlegt. Dat zijn namelijk maar een aantal partijen die dit landelijk regelen en doorgeven aan de providers. Officieel is er dus geen aansluiting op het adres van TS. Het is dan leuk dat TS zelf die kabel doorgetrokken heeft en zelf naar binnen heeft gebracht, maar hoe zou KPN een kastje kunnen aansluiten op een kabel die er officieel niet ligt en hoe zou de kabelbeheerder verantwoording kunnen nemen voor een kabel die niet zelf aangelegd is?
@NEODUTCHIO: zou een particulier zelf aansluiting kunnen maken een glasvezelkabel van bijv. Delta, KPN, Ziggo of welke dan ook? Dat lijkt mij toch echt niet het geval Daarbij nadrukkelijk: de I-net provider behoeft helemaal niet degene te zijn die de kabel heeft aangelegd. In ieder geval ken ik voorbeelden van woningen waar de kabel is aangelegd tot in de woning door een ander dan KPN en KPN dan wel gratis aansluit. Sterker nog, in beginsel kan de FTU zelf worden geplaats op basis van handleiding en regelt KPN dan de aansluiting via de kabelbeheerder. Gratis!
@HK: TS heeft zelf de niet afgemonteerde glasvezelkabel de woning in gebracht. Geen enkel bedrijf gaat daar toch "zomaar" de verantwoordelijkheid voor nemen? Het is geen snoertje aan een schemerlamp zetten. Ook niet slim van TS, want als er door zijn actie een beschadiging op is getreden in de glasvezel zullen de kosten nog veel hoger worden.
@HK, glasvezel word op 2 manieren aangelegd. Of een hele straat in 1 keer waarbij alle huizen aangesloten kunnen worden. Dit gaat op vrijwillige basis en is over het algemeen gratis.
Andete mogelijkheid is als je op een later moment zelfstandig een aansluiting wilt hebben. Dan moet er speciaal voor jou gegraven worden en kost je geld.
In beide gevallen is er een gecertificeerdebedrijf die de kabel legt en test. Voor uwer informatie, KPN is niet alleen provider, maar heeft ook een zusterbedrijf onder dezelfde initialen die glasvezel legt.
In het geval van TS is er glasvezel in de straat aangelegd, maar er is nooit een aansluiting maar het huis gemaakt. De enige die een aansluiting mag maken is een gecertificeerd bedrijf in opdracht van de provider. Na het op de juiste manier leggen van de kabel, na het aansluiten en testen binnen gaat de bevestiging naar de provider dat er een aansluiting is.
Het is dus niet zo dat je als bewoner zelfstandig in de tuin gaat graven om zelfstandig een aansluiting te maken op een netwerkkabel, stroom- of gasleiding.
Bij TS is nooit een aansluiting geweest, is er nooit officieel een kabel gelegd, is er nooit getest en is er nooit een terugkoppeling geweest dat er een werkzame kabel ligt. Nogmaals de vraag, hoe kan je een niet bestaande kabel aansluiten?
Is het zo dat de glasvezel kabel wel op lengte in straat lag en u zelf aan het graven bent gegaan om vervolgens de glasvezel kabel tot in de meter kast te brengen want als dat het geval is heeft u zonder toestemming van Kpn gehandeld.
@RONNY, er zijn heel veel aansluitingen in woningen die niet door KPN zijn gerealiseerd door een andere kabelbeheerder. De vraag is per saldo:
(nog een keer herhaald) Het glasvezel kabel ligt al in de meterkast dus hoeft alleen het kastje maar aangesloten worden.
contact met KPN gezocht en werd verteld dat dit €2000,00 gaat kosten
is dit normaal voor alleen maar een kastje aansluiten? Voor het brengen van glasvezel tot in de woning is uitsluitend toestemming nodig van de woningeigenaar en medewerking van de kabelbejheerder. En ook herhaald, het lijkt mij dat 'zelf doen aansluiten op een betaande glasvezelkabel niet mogelijk is anders dan door medwerking van die beheerder.
Dan ook maar hier: na het aangelegd hebben van glasvezel door notabene KPN zelf bleek er geen signaal op de FTU te staan bij het willen realiseren van ook i-net via glasvezel. De eerste en daarna een aantal malen herhaalde reactie: er zou een fout zijn, er wordt aan gewerkt. Na enkele maanden weer navraag: er is geen aansluiting. Daarna: aansluiten kan niet, er is geen ruimte voor een hoogwerker. Ook nog een reactie: storing via koper zou niet aan de orde kunnen zijn, die zou bij u dubbel zijn. Mijn reactie toen: '(in wel iets andere woorden doch bedoeld als: wiets netter uitgedrukt) ik ben het nu echt zat, er zit notabene een aansluiting van KPN etc. en werd er eindelijk meer adequaat gehandeld, beter navraag gedaan bij KPN netbeheer etc. en werd ik daarna teruggebeld. Hetwas toen wel bijna een jaar later! Bij het terugbellen werd aangegeven dat er inderdaad sprake was van fouten in de antwoorden en werd gratis het aansluitmateriaal voor glasvezel op de FTU geleverd met melding dat ik de aansluiting in beginsel zelf zou kunnen doen op basis van de handleiding. Omdat ik daar toch weinig geloof in had werd toch afgesproken dat er een monteur zou komen, gratis. Die bleek een en ander binnen 10 minuten te kunnen klaren. Daarna excuses voor het feit dat een en ander toch wel erg lang geduurd had om reden van foutieve meldingen in het KPN systeem.
@HK, bij TS is er geen aansluiting en die is er ook nooit geweest.
@GEESJE50, kunt u reageren met de melding wie het doortrekken van de glasvezelkabel tot in uw woning heeft gerealiseerd? Ik ga in mijn (nu bekritiseerde reavcties) uit van het gegeven dat dat niet door u zelf is gedaan, wel namens u zelf door een daartoe bevoegdde installateur (bevoegd om de aansluiting op de glasvezelkabel te realiseren). M.a.w. dat u dus niet zelf 'heeft gesleuteld aan de glasvezelkabel van welke kabelbeheerder dan ook.
omdat er een bossage in de voortuin aanwezig was hebben wij zelf(nadat alle bomen en bossen verwijderd zijn)de glasvezel tot in de meterkast doorgetrokken.. M.a.w, voor het bedrijf (mogelijk KPN) is er geen aansluiting in de woning maar ligt de kabel tot de voortuin. De TS is dus gewoon in de fout gegaan om zelf die kabel de woning in te brengen en kan deze op zijn kosten door de kabelaar naar de oorspronkelijke staat worden terug gebracht.
@GERBERA, is het niet handiger om eerst toch even af te wachten hoe vraagstelster antwoordt op mijn vraag van 12:14hoe het nu werkelijk is? En vraagstelster reageerde tot op dit moment niet.
Wat snapt u niet aan dat ze het zelf doorgetrokken hebben? Het staat er gewoon letterlijk. Als een officieel erkend bedrijf dit gedaan zou hebben zou dat in opdracht zijn van de provider en was er de melding gekomen dat er een werkende aansluiting was. Aangezien TS de vraag stelt wat het kost zegt dus al genoeg. Er is nooit een aanvraag gedaan voor een aansluiting.
Er lag een overlengte in de grond en die hebben we door de grond op 50 cm diepte in een buis naar de woning toe en zo naar de meterkast doorgetrokken en nee we hebben niets met de kabel gedaan, alleen hoeft er nu een FTU kastje op de kabel aangesloten te worden
Helaas kan op basis van de huidige informatie nog niet veel info geven, het is op zich geen ramp dat je de glasvezel zelf hebt door getrokken, maar een kostenbesparing levert dat meestal niet op.
Er zijn verschillende gebieden met afwijkenden aansluitvoorwaarden, sommige plekken zijn door de grote glasvezel boeren aangelegd met eigen middelen, sommige gebiedien via lokale partijen met behulp van subsidie of hogere aansluitkosten. Er zijn eigen aangelegde netwerken van KPN en netwerken van 3rden waarop gelevert wordt, soms worden ze overgenomen, soms is er een huur constructie. Zo kan het voorkomen dat de kern van een plaats de aansluiting volledig gratis verzorgt krijgt, terwijl de bewoners aan de overkant van de straat onder het buitengebied vallen en 2500 euro moeten betalen voor de aanleg. Soms is er een verplichting om voor minimaal een jaar een abonnement af te sluiten. Etc.
In de kern heeft KPN misschien wel zelf aangelegd, terwijl het buitengebied naderhand is overgenomen inclusief voorwaarden die de toen aanlegende partij heeft bepaald, hier kun je naderhand natuurlijk niet van afwijken, dan benadeel je de mensen in dit gebied die met de 1ste partij in zee zijn gegaan en wel moesten betalen.
Die 2000 euro aan kosten hoeven geen eens per se voor de resterende werkzaamheden te zijn, maar is gewoon een vast bedrag wat voor elk aangesloten adres wordt gerekend, ongeacht werkzaamheden. Om ze een deel van de kosten voor het hele aanleg in het buitengebied beheersbaar te houden.
Je onderschat tevens de resterende werkzaamheden. Het oude koper netwerk en coax netwerk is vrij simpel qua aansluiten, maar glasvezel is complexer. Er moet een specialist aangestuurd worden om de glasvezel op een FTU te lassen, de verbinding moet tot de centrale worden gemeten, eventueel verkeerde lassen die toen niet verholpen konden worden of juist nu zijn ontstaan door er zelf aan te zitten moeten verholpen worden, administratie moet worden verwerkt, de aansluiting in de centrale moet aan Kpn Netwerk worden doorgegeven, eventueel moet de vezel zelfs nog ingeblazen worden en heb je nu enkel de mantel naar binnen gebracht.
2000 euro kan dus veel lijken, maar er komt vaak meer bij kijken dan enkel 'een kastje plaatsen'.
Ik vermoed dat al die antwoorden helaas niet bij de topicstarter terechtkomen. Net zoals het F1 topic.
Mensen sturen het hier naar toe en wachten op een antwoord dat nooit komt omdat ze de werkwijze van een forum niet kennen.
Jammer.
Dan wordt de vraag volgende week in iets andere bewoordingen wel weer gesteld ;-))
Geesje heeft elke 4 jaar een vraag. Helaas wordt geen antwoord ontvangen.
Zou ze Geestje heten?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Orthodaily
Ik heb schoenen besteld bij ORTHOdaily.nl https://orthodaily.nl/ Het zouden dus orthopedische schoenen moeten zijn. Het zijn gewone schoenen van een middenkwaliteit, wat je eigenlijk ook mag verwachten bij die prijs. Ze worden rechtstreeks uit China geleverd via Yun Express in Rozenburg. De Nederlandse verkoopvestiging zit op een bovenwoning in Amsterdam met een telefoonnummer uit Leiden dat ... Lees meer
Appartement. Gas/cv installatie definitief afsluiten
Goedemiddag,
Woon in een appartement. In het kader van verduurzaming wil ik van het gas af. Inductieplaat aangeschaft en een boiler.
Verwarm de woonkamer elektrisch d.m.v. een kachel, gas/cv installatie gebruik ik niet meer en is afgekoppeld door een installateur.
Ik wil het gas definitief af laten sluiten, heb een aanvraag lopen.
VVE geïnformeerd over mijn plannen.
De
...
Lees meer
Alternate weigert terugbetaling of Een niew Moederbord stomme oplichters
nou ik heb eens een pc besteld alternate leek wel de goedkoopste ( is ook zo ) maar ja alles werkt behalve het moederbord denk nou dat komt wel goed veel 5 sterren op de website maar ja ik stuur dus een mailtje van hey ik heb een moederbord ontvangen maar dees is defect geleverd nou alternate test het zegt vervolgens dit is gebruikers schade dus je garantie vervalt oke dus garantie heb je geen r ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer