jr
door jrb Apr 14, 2014 om 15:03
Computers & telefonie

IMac wil niet meer 'slapen' en helderheid gaat vanzelf omlaag

Hallo,
Ik heb een iMac uit eind 2009 (OS X 10.9.2). Al een tijd gaat af en toe plotseling de helderheid van het scherm omlaag. Vaak reageert de compu dan niet op het +-knopje voor helderheid. Soms wel, als ik het lang ingedrukt houd. Als 't +-knopje niet hielp, zette ik de compu in slaapmodus en dan kon ik de helderheid na 't ontwaken weer opschroeven.
De Apple-store had geen oplossing.
Soms lijkt het alsof het donker worden gerelateerd is aan gebruik van toetsen aan de rand van mijn toetsenbord, dus de nummers rechts, en soms de functietoetsen bovenaan.

Tegenwoordig gebeurt het iets anders: nog vaker dan eerder, maar nu wil mijn iMac vaak niet meer slapen. Even gaat het beeld op zwart, maar na 20 of 30 sec of zo ontwaakt de compu weer.
Heeft iemand een idee hoe dit kan, en wat ik eraan kan doen?

Wat is de levensduur van een iMac, zijn dit soort problemen normaal na 4,5 jaar?

Dank voor het meedenken. Groeten, Judith

3259 6 Rapporteer

macwouter
door macwouter - Apr 14, 2014 om 15:53
825 Antwoorden / 9 Vragen

Start de iMac op in veilige modus. Let goed op de aanwijzingen. MacMiep geeft het advies om jaarlijks een herinstallatie te doen dus het gebruik van Time-Machine word dan ook aangeraden. Ga naar schijfhulpprogramma en laat je schijf controleren en daarna de schijfbevoegdheden. Haal de stroom er even af vanwege de statische lading van je iMac en druk 5 maal op de aan en uit knop steek daarna de stekker weer in het stopcontact.. Zet de Mac altijd in sluimerstand OSX is zelfreinigend. Programma,s van derden (buiten de Appstore) kunnen soms conflicteren, en schoonmaak programma,s brengt je besturingsysteem om zeep.

jr
door jrb - Apr 14, 2014 om 17:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Wouter,
Hartelijk dank voor de suggesties. Ik heb alles opgevolgd (schijfcontrole: geen problemen gevonden, schijfbevoegdheden: paar dingetjes hersteld), maar als ik 'm nu in sluimerstand zet, gaat ie alsnog weer vanzelf aan.
Of de helderheid goed blijft, moet nog blijken.
Nieuw probleem: time machine back up failed... externe schijf had ik misschien moeten ontkoppelen voordat ik bovenstaande deed?

Af en toe gebruik ik Onyx: raad je me dat af?
Weet je wat de levensduur is van een iMac?

Dank en groet!
Judith

jr
door jrb - Apr 14, 2014 om 17:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wouter: Time Machine werkt inmiddels weer, gelukkig!

macwouter
door macwouter - Apr 14, 2014 om 18:01
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ook Onyx wordt op diverse Fora afgeraden. Laat je niet verleiden door al die mooie beschrijvingen van het programma. Sleep het vanuit de programmamap naar de prullenmand. Bij verwijderen van programma,s zullen er altijd nog de plistbestanden staan maar die vreten geen brood.

macwouter
door macwouter - Apr 14, 2014 om 18:23
825 Antwoorden / 9 Vragen

Mocht je toch de plistbestanden willen verwijderen ga dan in finder naar De iMac van ???, dan naar interne HD, Bibliotheek, Preferences, en zoek naar de restjes van het programma. Sleep ze naar de prullenbak. Vergeet niet het DMG bestand en de schijfcopie ook te verwijderen. Je kunt ook Appcleaner gebruiken die alles van een programma verwijderd.

macwouter
door macwouter - Apr 14, 2014 om 22:17
825 Antwoorden / 9 Vragen

Sluimerstand. Open Systeemvoorkeuren, klik op energiestand en kies ..Herstel standaardinstellingen.