ba
door bassienator Feb 8, 2009 om 23:53
Computers & telefonie

Na verhuizing langzame verbinding

Graag wilde ik weten wat mijn rechten zijn voor het volgende probeem:

Sinds mei 2007 hebben wij adsl family van orange, nu dos online. Wij waren erg tevreden met dit pakket totdat we gingen verhuizen. Op ons nieuwe adres halen we nog maar een maximale snelheid van 412 kb/s dit terwijl de snelheid op mijn oude adres meer dan 1100 kb/s was. Omdat ik eigenlijk voor een 20 mb verbinding betaal, en ik mijn huidige snelheid niet hoog genoeg vind heb ik contact gezocht met Orange.Zij vertelden mij dat ik verder weg woonde van de centrale en ik daarom een lagere snelheid heb. Wel boden ze aan om een technisch onderzoek te starten omdat mijn huidige snelheid wel heel laag was. Ondanks verschillende vernieuwingen aan mijn huidige ontvanger en verschillende instellingen is mijn snelheid nog steeds te laag. Waarop ik hun verzocht heb mijn abbnement te beeindigen. Hier willen ze echter niet aan beginnen en ik moet dus tot eind mij dit jaar met een te duur betaalde zeer langzame internetvrbinding verder. Wat zijn mijn rechten??

Groetjes Jordy

1097 17 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Feb 9, 2009 om 01:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Veel mensen willen niet begrijpen dat adsl geen gegarandeerde snelheid kent. Je hebt een zgn. TOT 20Mbps abonnement, je betaalt dus helemaal niet "eigenlijk voor 20Mb", je betaalt voor Maximaal 20Mb. Door o.a. het type DSLAM in de wijkcentrale (adsl, adsl2, adsl2+), de kwaliteit van de koperdraad en de afstand tussen de wijkcentrale en je woning is het maximaal haalbare blijkbaar 4Mbps (technische storing even buiten beschouwing gelaten). 4Mbps is ook tót 20Mbps. Tussentijds kosteloos opzeggen is dus niet gegrond.

holpen
door holpen - Feb 9, 2009 om 01:29
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met je eens! Maar vergeet ook niet de rol in deze van de providers die m.i. niet echt duidelijk maken wat ze nu eigenlijk aanbieden. Consumenten hebben geen flauw idee van de techniek en horen alleen maar de kreet 20Mbit. Weten zij veel dat dit een maximum is. Dat verhaal zou eigenlijk veel duidelijker in de advertentie-uitingen van providers vermeld moeten worden.

jvdorst
door jvdorst - Feb 9, 2009 om 13:10
186 Antwoorden / 5 Vragen

De snelheid in het abonnement is inderdaad de maximum snelheid, en je kan dus niet zomaar je abonnement opzeggen. Waarom ga je niet in op hun aanbod om een technisch onderzoek te starten ? Gaat het om de snelheid in de router met een vaste verbinding of alleen draadloos ?

audb
door audb - Feb 9, 2009 om 14:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Om de afstand tot de wijkcentrale te meten:

http://pcdb.bbned.nl/ nou geld dit alleen voor BBnet maar volgens mij is dat bij ONLINE (voormalige Orange) het geval.

Online/Orange kan een lijn test doen maar ook u zelf kan via www.speedtest.nl de snelheid meten.

Ook heb ik ergens op een forum gelezen dat de router het probleem kan zijn.

En wat het stop zetten van uw abonement betreft, als de algemene voorwaarden worden gewijzigd dan kan u zonder kosten het abonement stop zetten eerder niet.

Dit geld trouwens ook als het in uw voordeel zou zijn :) dit is met name voor hen die Telfort (ELENDE!) hebben.....

ni
door nico1096 - Feb 9, 2009 om 17:49
10 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,

I.p.v. speedtest.nl kun je beter www.speedtest.NET gebruiken.

Ooit van een internet-installateur gehoord.....

Suc6

gsm
door gsm - Feb 9, 2009 om 17:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Op ons nieuwe adres halen we nog maar een maximale snelheid van 412
kb/s dit terwijl de snelheid op mijn oude adres meer dan 1100 kb/s was.

Je bedoelt waarschijnlijk:

Op ons nieuwe adres halen we nog maar een maximale snelheid van 412
kB/s dit terwijl de snelheid op mijn oude adres meer dan 1100 kB/s was.
Dus 4120kb (4mb) resp. 11000kb (of 11mb).

De snelheid is inderdaad behoorlijk aan de lage kant. Het kan ook aan de bedrading in het huis op je nieuwe adres liggen.
Zorg wel dat je een korte en degelijke verbinding met het ISRA punt hebt (ronde 4-aderige telefoonkabel gebruiken) met aan het eind een contactdoos voor het twee-aderige korte DSL kabeltje van de modem.

ba
door bassienator - Feb 9, 2009 om 17:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

De bedrading is helemaal in orde. Zij kunnen gewoon geen snellere verbinding realiseren hier.

ba
door bassienator - Feb 9, 2009 om 17:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het technisch onderzoek is al afgerond en nog steeds geen verbetering.

ba
door bassienator - Feb 9, 2009 om 18:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals reeds hierboven vermeld, ik heb met tegenzin meegewerkt aan het technisch onderzoek, en zoals verwacht kwam er geen verbetering uit. Een servicemonteur lijkt me niet nodig daar ik zelf systeembeheerder ben. Het gaat mij er om dat ik nu veel te veel betaal voor een service die men mij niet kan geven. En ze willen me ook niet tegenmoetkomen.

edwardus
door edwardus - Feb 9, 2009 om 19:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Met enige verbazing lees ik dat je systeembeheerder bent. Daarvan had ik wel verwacht dat je weet wat de beperkingen zijn van adsl.
Wat is er wél uit het technische onderzoek naar boven gekomen? Dat het precies zo goed werkt als verwacht mag worden? Of is er een andere conclusie?

holpen
door holpen - Feb 9, 2009 om 19:54
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Met tegenzin meegewerkt? Waarom met tegenzin? Het is in elk geval al
iets dat men een dergelijk onderzoek doet om te kijken of er geen
andere problemen zijn. Je vergeet vervolgens hier te vermelden wat de
uitkomst van het onderzoek is geweest.

Zeker als systeembeheerder mag je toch verwachten dat je weet wat de
beperkingen van een adsl-verbinding zijn? Dan weet je ook wat
bijvoorbeeld attenuation is en wat het effect is van een grote afstand
naar de wijkcentrale. Het is dus heel goed mogelijk dat je gewoon te
ver van deze wijkcentrale woont.
Kijk eens op  http://www.speedtest.nl/ADSL/. Daar kun je zien hoe ver je globaal van diverse wijkcentrales af woont. Ook zie je dan meteen een grafiekje waarin je kunt aflezen hoe snel je maximale internet verbinding zou kunnen zijn.

jvdorst
door jvdorst - Feb 9, 2009 om 20:02
186 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien je antwoorden moet je tot de conclusie komen dat overstappen naar een andere provider je geen snellere verbinding zal geven.

op
door oph1309 - Feb 9, 2009 om 21:40
7 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb dezelfde soort problemen gehad met mijn provider. Snelheid liep dramatisch terug. Oorzaak was grote afstand tot centrale maar ook belasting door andere gebruikers. Om niet meer afhankelijk te zijn van de afstand tot de centrale (via tel. kabel) ben ik tot grote tevredenheid overgestapt op UPC via de TV kabel. Hierbij ben je tenminste niet meer afhankelijk van de afstand doch hoogstens van het aantal mede gebruikers in je straat.

frits
door frits - Feb 9, 2009 om 21:44
146 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals werd vermeld is de snelheid sterk afhankelijk van de afstand tot de wijk centrale hoeverder hoe langzamer, ik heb het geluk dat ik er maar 500 mtr vanaf zit en een zeer hoge snelheid haal, maar mijn zoon die op 1600 mtr is beduidend langzamer, als je op meer dan 4 km zit is er bijna niets meer van over.
De verbinding van ONLINE loopt inderdaad via BBNed, en wisselen van provider heeft geen zin want de centrale staat toch op dezelfde plaats. (al eens geinformeerd naar glasvezel ?)

gsm
door gsm - Feb 12, 2009 om 23:43
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb zelf sinds kort UPC met 6Mb/sec.
Eerste dag: Slechts 0.4Mb/sec
Daarna 6Mb/sec

Surprise:
Paar dagen later, na modem power off/on: 8 à 10Mb/sec !!
(gemeten op www.speedtest.net).

UPC verhoogde de download snelheid!!
Dit schijnt over een paar dagen officieel te worden, zie:
adsl-nieuws/33_upc-verhoogt-snelheid-internetabonnementen/

gsm
door gsm - Feb 13, 2009 om 19:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zet dan ook eens je UPC modem uit en weer aan! Grote kans dat je internet daarna sneller is. UPC verhoogt de snelheden.
Ik zit nu op 10 Mb i.p.v. de beloofde 6Mb.

wong
door wong - Feb 18, 2009 om 18:44
33 Antwoorden / 0 Vragen

@bassienator,

Je moet eerst een aangetekende brief sturen naar Orange. Als het antwoord je niet bevalt, moet je zorgen dat je een schriftelijk document hebt van Orange waarin staat dat jouw abonnement een 20 Mb-verbinding betreft. Vervolgens kun je via www.sgc.nl een kalcht indienen bij de geschillencommissie Electronische Communicatiemiddelen. Het kost wel een paar pegels, ik dacht 60 euro inschrijfgeld.

Veel succes.

Wong