ray1967
door ray1967 Jan 18, 2015 om 12:37
Computers & telefonie

Opstarten PC met Windows 7

De PC van mijn zoontje houd de datum en tijd niet vast, dit heb ik opgelost door de batterij op het moederbord te vervangen, maar PC blijft tijdens het op starten geven:
Floppy diskette seek failure
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility.

In de Bios staat de floppy drive op “not present” (zit er ook niet in) en opstart volgorde is:
CD rom drive
Sata Harddrive

Iemand enig idee…

448 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 18, 2015 om 12:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ray1967,

Blijkbaar staat er in de Bios ingesteld dat er eerst naar een floppydrive gezocht moet worden.

Zou toch nog eens je bootdevice controleren.

En anders systeemherstel proberen naar een eerdere datum toen alles nog wel werkte:
Het terugzetten van een herstelpunt kan op meerdere manieren. Als uw computer nog correct opstart, doet u dat gewoon vanuit Windows.

Klik op Start > Configuratiescherm.
Klik op Systeem en beveiliging (ziet u dit niet staan, klik dan eerst rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
Klik op Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad Systeembeveiliging.
Klik op Systeemherstel.
Klik op Volgende en (indien aanwezig) op Meer herstelpunten weergeven.
Windows toont de laatste systeemherstelpunten. Bij elk herstelpunt vindt u de datum/tijd en omschrijving. Klik op het herstelpunt dat u wilt terugzetten.
Klik op Zoeken naar programma's die worden beïnvloed. Windows geeft aan wat de gevolgen zijn voor uw bestanden als u het gekozen herstelpunt terugzet. Lees dit scherm goed door.
Klik op Sluiten.
Bent u er zeker van dat u het herstelpunt wilt terugzetten? Klik dan op Volgende.
Klik op Voltooien.
Klik op Ja. Het systeem wordt herstelt. Dit kan enige tijd duren.
(Bron:seniorweb)

Suc6

ro
door ron530 - Jan 18, 2015 om 13:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het besturingssysteem terugzetten is geen optie want de bios controleert de aanwezige hardware. De Sata schijf als first boot instellen kan een optie zijn.

reflecs
door reflecs - Jan 18, 2015 om 13:06
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het eerste waar ik aan denk is dat tijdens het vervangen van de batterij per ongeluk de aansluiting naar de harde schijf is losgeraakt? Tenminste als de computer daarvoor nog naar behoren werkte, afgezien van datum en tijd.
Succes.

ray1967
door ray1967 - Jan 18, 2015 om 13:15
93 Antwoorden / 38 Vragen

Ik heb het inmiddels opgelost, in de Bios stond de floppy drive op "External" en heb ik op "OFF"gezet.
Geen idee hoe dit gebeurd is, maar probleem is hiermee opgelost.

Bedankt voor de reacties...

edrick3
door edrick3 - Jan 18, 2015 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ray1967,

Mooi zo.
Vermoedde al dat er in de bios iets niet helemaal in orde was.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

crewmember
door crewmember - Jan 19, 2015 om 21:33
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ray1967 schreef op zondag 18 jan 2015, 13:15]Ik heb het inmiddels opgelost, in de Bios stond de floppy drive op "External" en heb ik op "OFF"gezet.
Geen idee hoe dit gebeurd is, maar probleem is hiermee opgelost.

Bedankt voor de reacties...

Als je de batterij vervangt dan wist en reset de bios zich.

Dus ook de instellingen van de leverancier, die de floppy drive functie uit heeft gezet.

ray1967
door ray1967 - Jan 20, 2015 om 16:37
93 Antwoorden / 38 Vragen

Het probleem deed zich al voor voordat ik de batterij had vervangen.
Waarschijnlijk door de zeer zwakke batterij reset de bios zich ook.