fr
door franssie1957 Dec 24, 2011 om 17:12
Computers & telefonie

Reparatie labtop

Ik heb ca. 2 maanden geleden een laptop ter reparatie aangeboden aan Computerland Groningen. Nu blijkt dat reparatie niet mogelijk is en heb ik een nieuwe laptop onder garantie ontvangen. Echter de data van mijn oude laptop wil ik graag weer gebruiken maar nu blijkt dat mijn oude laptop zonder mijn toestemming is vernietigd. Mag dit?
Met vriendelijke groet,

Frans Scheper.

2430 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 24, 2011 om 17:27
842 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het is nu te laat, maar als je je laptop ter reparatie aanbiedt moet je altijd een backup van je data maken. Zelfs als je laptop wel gerepareerd had kunnen worden, was de kans groot geweest dat je hem terug kreeg met een "verse" installatie, dus met alle data verwijdert.

De reparateur biedt garantie op een goed werkende laptop, en die heb je nu. Hij biedt geen garantie op je data...

jo
door jozu - Dec 24, 2011 om 18:35
72 Antwoorden / 2 Vragen
0

Vernietigd,waarschijnlijk niet wel gedemonteerd of retour naar de fabrikant.

Je kan vragen naar de harde schijf oude laptop of je die kan krijgen of kopen ?

Data moet je onder alle omstandigheden back-uppen,moet je trouwens altijd doen,
computers en software zijn nogal storing gevoelig.

erik9472
door erik9472 - Dec 28, 2011 om 12:29
50 Antwoorden / 1 Vragen
0

Altijd jammer dat de mensen niet op de hoogte zijn van het feit dat als ze de computer/laptop ter reparatie aanbieden ze groot kans hebben dat de data na tijd verdwenen is. Ook personeel van een computerzaak zouden hier meer aandacht aan moeten schenken. Een waarschuwing richting de klant bij het aanbieden van een computer/laptop zou heel wat ellende kunnen voorkomen.

wildy
door wildy - Dec 28, 2011 om 15:44
27 Antwoorden / 2 Vragen
0

Ieder bedrijf en/of reparateur moet weten, dat een klant echt niet altijd op de hoogte is van hun klakkeloos vernietigen van de data op een reparatie PC. Trouwens mochten ze aan deze stelling twijfelen, wil ik ze wel eens zien in een ander vakgebied. Daar bakken ze er ook niets van. Ik zou eens langs een wet-winkel gaan, om een flinke schadevergoedings-claim te onderzoeken, misschien leren ze, na een financiële aderlating, hun arroganrte gedrag af.( trouwens hun kennis is meestal twijfelachtig )

ti
door timfelix - Dec 28, 2011 om 16:19
270 Antwoorden / 13 Vragen
0

Helaas, altijd een backup maken van je belangrijke bestanden. Zoals al gezegd heeft de winkelier alleen een verplichting om jou een goed werkend product aan te bieden, niet de verplichting om je data te redden. Erg jammer, maar het is niet anders. Volgende keer dus maar een backup maken.

@Wildy, naar een wetwinkel gaan heeft totaal geen zin, ze zullen je precies hetzelfde vertellen als wij hier. Eigen schuld, dikke bult

luky1951
door luky1951 - Dec 28, 2011 om 16:54
48 Antwoorden / 5 Vragen
0

Men hoort je te vertellen dat je data verloren kan gaan.
Al zolang ik in de automatisering (1970) zit en zodra je een back-up kan maken, hoor je te back-uppen. Toen men nog met Word-perfect werkte, hamerde de docent er regelmatig op, back-uppen. want toen die tijd liep een systeem regelmatig vast!
Je kon zelfs bij een latere versie van Word-Perfect kon je zelfs instellen op auto-save, na elk kwartier een automatische back-up. En dit laatste bestaat nog steeds als auto-save is met word (onderdeel van Office) staat al auto herstel
Voor iedereen een welgemeend advies: schaf een externe HDD aan, voor min €50,00 heb je al een leuke kleine back-up b.v. van WD (mijn voorkeur) met USB aansluiting, en zet je data zoals foto's documenten, en andere belangrijke files. Back-up ze minimaal 1x per week, voorkomt voor weinig geld een heleboel ergernis. Desnoods een 2e Back-up. Want geen enkele HDD heeft het eeuwige leven, ongeveer zo'n 5 jaar continue speeltijd, heb ik ergens gelezen

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

petra gerritse
petra gerritse - May 20, 2024 om 09:45
Geldzaken & recht

Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE

na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau. Lees meer

Bol heeft mijn koffie apparaat zoek gemaakt. had volgens bol naar philips, gemoeten, en wil het niet vergoeden

Aan Bol.com Pakketweg 2 5145NG Waalwijk     Mijn Koffiemachine lekte van onderen . Philips Saeco Grand Aroma sm 6585/00. Gekocht 3 Januari 2024 met 2 j garantie. Volgens u had het naar Philips reparateur gemoeten !, maar van hun nooit geen label met adresgegevens gekregen. De antwoorden van jullie service en contact staan hieronder Volgens hun wordt het als verloren beschouwd. Wat h ... Lees meer

re
reuben748 - May 20, 2024 om 15:19
Huishouden & energie

Koken op gas of inductie

Dear forum members,

A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible). 
Intellectually I  should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an ... Lees meer