pi
door pieterdina Oct 26, 2021 om 13:20
Computers & telefonie
Spam ongewenste mail

hallo, heb iphone 8, krijg nu sinds een paar weken irritante ongewenste mails in mij gmail account, heb mijn iphone al in instellingen bij privacy op bescherm gezet, maar krijg ze nog steeds, wat kan je het beste hieraan doen, gewoon verwijderen, of iedere keer blokkeren?
de mails komen wel binnen in reclame map, maar vind het wel irritant het is zgn van Lidl, bol.com,centerparcs enz enz, wie weet wat je hier het beste aan kan doen, alvast bedankt!

6260 9 Rapporteer

ju
door juliomariner - Oct 26, 2021 om 13:26
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Negeren, adressen blokkeren heeft geen enkele zin omdat elke keer nieuwe mailadressen worden gegenereerd waarvan spam verstuurd wordt.
1 keer in de zoveel tijd de hele spam map in 1 keer leegmaken.

Donuts
door Donuts - Oct 26, 2021 om 13:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het voorbeeld van je afbeelding is inderdaad spam. Mails van Bol.com, Lidl enz. zijn geen spam, maar gewoon reclame. Van deze legitieme bedrijven staat onderaan de mail altijd een afmeldbutton die je kunt gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 26, 2021 om 16:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als dat nu ook echt waar was! ook daar is het een kwestie van goed kijken wie de afzender is en dat geldt vooral als er sprake is van z.g. in aanmering komen voor een boodschappenbon ad. €500,00.  En bij die spam is het juist vragen om problemen om dan op de afmeldknop te klikken.

(Ik krijg o.a. ook wel dgelijk nepmails die z.g van BOL.COM zouden zijn maar waarvoor ik mij nooit en te nimmer heb aangemeld en dan is het adres ook vaak volsterkt onbekend. )

Donuts
door Donuts Oct 26, 2021 om 22:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zucht... Ja dat is echt waar, maar ik heb het vanzelfsprekend NIET over fakemails van Bol.com enz. Dan moet je idd niet op de afmeldbutton klikken. En spaar u vooral de moeite om mij dingen te vertellen die ik zelf beter weet dan u. Note: ik ontvang NOOIT spam en gebruik ook geen spamfilter. Maar dat zal dan wel komen omdat ik er de ballen verstand van heb...

Be
door Bessel Dekker Oct 27, 2021 om 21:05
24 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij dat wij hier dingen vertellen aan de TS! Verdere reactie hieronder.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 26, 2021 om 14:04
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Verwijderen is het beste maar wel nog even nagaan of er iets tussen zit dat van belang is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 26, 2021 om 14:08
2096 Antwoorden / Vragen

U kunt mensen niet verhinderen u mail te sturen u kunt alleen hopen dat Gmail er zoveel mogelijk rommel uitfiltert en de rest in de Spam bak gooit. Mocht dit tussen uw reguliere mail staan geef dan aan Gmail dat dit spam is. Verder kunt u niet veel doen.

panter22
door panter22 - Oct 26, 2021 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 26, 2021 om 16:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Naast de al gegeven tips: doorzenden aan valse-email@fraudehelpdesk.nl. Alles waarvan u vindt dat het spam is, vooral dan gelet op de 'vreemde' afzender: blokkeren en verwijderen.

Ter info: ik zie zojuist weer een verheugende melding dat ik ben geselecteerd voor Sottify, zie het adres van de afzender (niet benutten dus!) <98aYrdbnuNB0hjHvVe@0tgep1pl16zmm02kggq5.4xqfaxwxi09beeg.vhqkcndpsfgnhc9zm8.co.com>.  Dit als aanduiding van veel van dit soort afzenderadressen. Dus alle alarmbellen rood!

ju
door juliomariner Oct 26, 2021 om 19:26
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Fraudehelpdesk is niet bedoelt voor Spam maar voor Phishingmail.
Dus alle mail over Viagra, datingsites enz. horen niet thuis bij de fraudehelpdesk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 26, 2021 om 21:13
2096 Antwoorden / Vragen

Spam, phishing, het melden van dat soort mail is ongeveer zo nuttig als op een brand spugen.

ju
door juliomariner Oct 26, 2021 om 22:04
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Door de Phishingmails te melden bij de Fraudehelpdesk kunnen deze een waarschuwing doen uitgaan die alleen gelezen worden door mensen die er toch niet ingetrapt zouden zijn. Tenminste door alle waarschuwingen overal zou je denken dat geen mens er meer intrapt. Maar blijkbaar wel want de phishing en spam wordt alleen maar erger.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2021 om 11:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER, zie deze info https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ en wat is dan volgens u het verschil tussen spam en phishing indien u een bericht ziet met een afzender zoals ik gisteren noemde? Vooral berichten waarin u wordt uitgenodigd om te reageren dat u een prijs zou hebben geonnen of gesectecteerd bent voor bijv. een -phone en dat bericht van meer dan 5 afzenders komt? Zou dat niet frauduleus kunnen zijn? Ten overvloede: https://www.seniorweb.nl/onderwerp/spam-en-phishing

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 26, 2021 om 22:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik dit soort rommel verwijderde blijven ze inderdaad komen.

Maar onder G mail als Spam melden, dan leren ze bij Google dit ook en stopt dit eerder.

Als G mail gelijkwaardige eigenschappen ziet na  meerdere meldingen zal die wel beter worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2021 om 11:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zosls ook ik al wel een eerder heb aangegegevn: bij Google is in deze nog niets geleerd! Identieke 'berichten'zoals bijv. geselecteerd zijn voor een boodschappenbon (bij een winkel waar ik nooi kom!) of i-pod etc. van soms meer dan 6 verscillende afzenders? Het blijft komen. Vooral bij g-mail.

En dus maar steeds verwijderen (na wel altijd kijjken of er toevallig iets bij zit dat geen spam is.) Zowaar zojuist ben ik de gelukkige die een jaar lang gratis spotify kan krijgen: Spotify 98aY...@...xi09beeg.vhqkcndpsfgnhc9zm8.co.com via rpqhivxam.onqomkppsmub.kpgtwwetaw-------------------------.com

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2021 om 21:31
2096 Antwoorden / Vragen

Op het gevaar af weer op een paar tenen te gaan staan maar ik ondersteun het advies van @PC van harte.
Even voor alle duidelijkheid @HK, als je zegt het blijft komen dan bedoel je hopelijk de inbak en niet de spam bak toch? Je denkt toch niet echt dat je spam bak spam vrij moet zijn?

Be
door Bessel Dekker - Oct 27, 2021 om 21:04
24 Antwoorden / Vragen

Helemaal met Heremietkreeft eens! Bij spam NIET op de afmeldknop klikken, en trouwens op geen enkele knop. Dit kan averechts werken.

Dat reclame van legitieme bedrijven inderdaad reclame is, tja, dat weten we. Het gaat er nu juist om goed te onderscheiden tussen deze vorm van communicatie en spam.

O, en de waarschuwing om niet zomaar te klikken is aan de TS gericht, hoor, en niet aan Tutje. Eerstgenoemde stelde de vraag.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 28, 2021 om 11:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze heeft niets met jou telefoon te maken.

G mail via  laptop ophalen en via Spam knop blijven drukken.

Als je op gewoon verwijderen  klikte zal Google ook niets leren.

Maar nooit  op dergelijke mail een afmeld knop gebruiken!

Dat lijkt leuk maar is juist bevestiging van gelezen  dus blijven sturen!