gratisrijden
door gratisrijden Dec 14, 2009 om 12:28
Computers & telefonie

Wat is er aan de hand met KPN routers?

Steeds vaker zie ik bij abonnees van KPN, dat de geleverde Thomson routers geen gebruikers in het thuisnetwerk weergeven. De verbindingen zijn soms plotseling traag, terwijl er eigenlijk geen traffic te verwachten is en op rustige tijden.

De toegang tot de routers is zeer beperkt. Het is wel mogelijk om de router opnieuw te flashen met herstelsoftware, die bij KPN gedownload kan worden, waarmee je ook de volledige toegang krijgt, maar dat ga ik natuurlijk niet zomaar bij andere mensen doen, als dat niet dringend noodzakelijk is.

Ik vraag me af of er een bug in de firmware zit, of dat er van buiten met hogere toegangsrechten mee gekloot wordt. Bijvoorbeeld zouden de routers dan als Proxyservers misbruikt kunnen worden.
Weet iemand hier meer van?

4232 12 Rapporteer

freya
door freya - Dec 14, 2009 om 12:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gratisrijden,

Dat sommige providers hun modem/routers leveren met beperkte instelmogelijkheden is om te voorkomen dat 'ondeskundigen' gaan liggen klooien met instellingen waar ze niet aan moeten zitten. Dit om te voorkomen dat die gebruiker vervolgens gaat bellen om te melden dat de boel niet goed werkt. Laten we zeggen, een stukje zelfbescherming.

Maar als een modem/router niet goed werkt zou ik zeggen, contact opnemen met de provider en het betreffende apparaat laten omruilen.

m.vr.gr. Freya

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 14, 2009 om 13:22
226 Antwoorden / 8 Vragen

Het probleem is dat de routers wel werken, maar zich af en toe wat vreemd gedragen. Je ziet geen actieve gebruikers in het thuisnetwerk en hebt vertraagde verbindingen. Met name de nieuwe exemplaren hebben dit.

De traagheid van verbindingen kan natuurlijk gewoon te maken hebben met werkzaamheden. Overbelasting lijkt mij in de nachturen onwaarschijnlijk. Maar op zich zijn tragere snelheden niets bijzonders.

Wat vooral vragen bij mij laat opkomen en (terecht of onterecht) alarmklokken laat luiden, is dat er geen gebruikers in het thuisnetwerk verschijnen. Na het herstarten komen die meestal even terug en zijn na een dag ineens weer weg.

Ook de IP-toewijzingen van de DHCP-server laten vermoeden dat er meer gebruikers (tientallen!) zijn dan computers in de omgeving, ondanks WPA2 beveiliging, met een sterk wachtwoord.

Het gaat dus niet om problemen met de routers, die zijn voor de gebruikers nauwelijks merkbaar, maar om het verdacht dat ze vanuit een hogere gerbruikers-account misbruikt worden.

gsm
door gsm - Dec 14, 2009 om 14:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Modems/routers vertonen af en toe kuren die je vaak kunt verhelpen door ze minstens 5 minuten uit te zetten (stroom er af).
Nadat ze weer aangezet zijn werkt de modem/router dan weer helemaal goed.

De oorzaak ligt in dat geval zeker niet altijd bij de modem zelf, maar des te vaker bij KPN, die onderhoud aan het netwerk heeft gedaan. De modem/router werkt dan pas weer goed na het uitzetten (5 minuten) en opnieuw inschakelen.

erik008
door erik008 - Dec 14, 2009 om 14:20
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Er zijn ook series geweest met slechte elco's
Modem wordt dan langzaam slechter.
Soms kun je het zien dat ze bol gaan staan.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 14, 2009 om 14:54
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 14 dec 2009, 14:11]De oorzaak ligt in dat geval zeker niet altijd bij de modem zelf, maar des te vaker bij KPN, die onderhoud aan het netwerk heeft gedaan. De modem/router werkt dan pas weer goed na het uitzetten (5 minuten) en opnieuw inschakelen.Waar je die 5 minuten vandaan haalt is mij een raadsel. In die tijd kan ik de modem geheel nieuw flashen met firmware.

Wat dat onderhoud betreft:
Dat is dus precies wat ik bedoel, want KPN heeft ongetwijfeld op afstand een Root-toegang tot je modem, maar wie zegt mij dat er geen zwart schaap tussen zit, die meer doet dan alleen zijn werk bij KPN.

Ik wil hier geen paniek zaaien, maar iemand die met routers zit te klooien, kan bijvoorbeeld IP-aliassen aanleggen, om Verisign certificaten te faken en als 'Man in the middle' een beveiligde bankverbinding aan te tappen.

Gezien deze mogelijkheden kunnen er zeer grote financieele belangen bij zijn om dergelijke toegangsdata te verkrijgen.

Het vreemde gedrag van de ADSL routers kan een eenvoudige bug in de firmware zijn, maar het kan ook zijn dat hier een grootschalige georganiseerde criminele activiteit gaande is, die ieder moment de oogst binnen gaat halen, met een enorme schade als gevolg.

Het lijkt mij verstandig om die oorzaak zo snel mogelijk te achterhalen, voordat er duizenden bankrekeningen worden geplunderd. De verschijnselen op meerdere KPN-routers vind ik zeer alarmerend.

gsm
door gsm - Dec 14, 2009 om 19:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op maandag 14 dec 2009, 14:54]Waar je die 5 minuten vandaan haalt is mij een raadsel. In die tijd kan ik de modem geheel nieuw flashen met firmware.

Ik heb bij sommige modellen gemerkt dat 1 minuut zonder stroom nog te kort is.
5 minuten komt dus niet geheel rechtstreeks uit mijn duim, maar is in elk geval wel lang genoeg.

Feit is dat wanneer KPN op het netwerk iets veranderd heeft en er verder niets met het modem is gebeurd, dat de verbinding dan niet goed werkt. Ik denk in de richting van foute afhandeling van DNS. Wanneer de modem lang genoeg uitgezet is om bepaalde instellingen te moeten herladen dan werkt alles vaak weer goed.

Daarnaast heb ik een keer meegemaakt dat een modem van HetNet geflashed waar ik bij stond. Als ik mij goed herinner knipperde de power led daarbij oranje...

be
door beforethedaw - Jan 9, 2010 om 13:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het nog veel mooier maken.
Bij gaat tijdens het gebruik van internet de modem gewoon op reset als ik bezig ben. 20 seconde er na springt hij wel weer aan maar dit is zeer storend en ik word er niet goed van.
Heeft iemand een idee of kpn de modems op afstand kan resetten ofzo?

edwardus
door edwardus - Jan 9, 2010 om 14:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ook in routers en netvoedingen daarvan komen condensatoren voor die lek kunnen zijn.
Dat kan een heleboel rare verschijnselen verklaren.

dirck
door dirck - Jan 9, 2010 om 15:41
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=beforethedaw schreef op zaterdag 9 jan 2010, 13:39]Ik kan het nog veel mooier maken.
Bij gaat tijdens het gebruik van internet de modem gewoon op reset als ik bezig ben. 20 seconde er na springt hij wel weer aan maar dit is zeer storend en ik word er niet goed van.
Heeft iemand een idee of kpn de modems op afstand kan resetten ofzo?
Hallo beforethedaw,
KPN voert inderdaad geregeld updates of andere zaken uit op de Experiabox en daarna resetten ze de modems, dit gebeurt inderdaad allemaal op afstand.

Als dit gebeurt, dan is het raadzaam om het modem niet uit te schakelen!

Groet, Dirck

be
door beforethedaw - Jan 9, 2010 om 15:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Dirck

Het lijkt me sterk dat dit bijna elke dag gebeurd en ik heb een speedtouch modem.
ik vind het een rare bedoeling...

dirck
door dirck - Jan 9, 2010 om 15:57
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=beforethedaw schreef op zaterdag 9 jan 2010, 15:43]Hey Dirck

Het lijkt me sterk dat dit bijna elke dag gebeurd en ik heb een speedtouch modem.
ik vind het een rare bedoeling...
Een Experiabox is een Speedtouch modem.
Waarschijnlijk heb je een Speedtouch 780 en maak je gebruik van Internet Plus Bellen van KPN.
Ik weet niet of KPN dit elke dag doet, maar ze doen dit in ieder geval wel geregeld.

www.computerhandleiding.nl/netwerk/experiabox-speedtouch-780.html

gratisrijden
door gratisrijden - Jan 9, 2010 om 23:33
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=beforethedaw schreef op zaterdag 9 jan 2010, 13:39]Ik kan het nog veel mooier maken.
Bij gaat tijdens het gebruik van internet de modem gewoon op reset als ik bezig ben. 20 seconde er na springt hij wel weer aan maar dit is zeer storend en ik word er niet goed van.
Heeft iemand een idee of kpn de modems op afstand kan resetten ofzo?Vandaag is er een grote landelijke storing bij KPN.

KPN kan op afstand inderdaad veel meer dan u thuis met het apparaat kunt doen. Tenzij u het apparaat via de bootloader gaat flashen, maar dat is echt aan experts voorbehouden. Anderen moeten daar absolut niet aan beginnen!

Het probleem is dat de modems met een zeer beperkte toegan geleverd worden, die het onmogelijk maakt de Activiteiten van de modem te controleren.

Het is zonder meer denkbaar dat een kwaadwillende KPN medewerker toegangsgegevens verkoopt, waarmee misbruik van de modems wordt gemaakt. Dat kan spam verzenden zijn en zelfs gaan tot het spoofen van veiligheidscertificaten en het omleiden van dataverkeer tussen u en uw bank.