ou
door oudheusden Jun 3, 2013 om 13:46
Computers & telefonie

Windows 8

Bij een crash alle documenten kwijt. \kan ik die nog terugvinden?

4008 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 3, 2013 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo oudheusden,

Dat ligt er aan wat je na die 'crash' gedaan hebt.

Wellicht systeemherstel proberen?

Of kijk eens of er iets is terug te vinden met recuva.

Suc6

alexishoop
door alexishoop - Jun 3, 2013 om 14:37
562 Antwoorden / 6 Vragen

wat voor soort crash is het ? gewoon een stroom onderbreking ? veel office programma's hebben een auto-herstel functie maar soms moet die aan staan. documenten waar je mee bezig was of die nog niet bewaard waren worden tijdens het werken opgeslagen in tijdelijke files.

als het gaat om een hardware crash, waarbij de hardeschijf niet meer toegangelijk is, kan de controller (printplaatje) defect zijn en dan helpt alleen professionele data recovery nog, dan moet er fysiek onderdelen vervangen worden.

meeste opgeslagen documenten worden bewaard C\users\\documenten

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 3, 2013 om 16:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=alexishoop schreef op maandag 3 jun 2013, 14:37]meeste opgeslagen documenten worden bewaard C\users\\documenten
Dat is nog wel het grootste probleem dat dat standaard op c opgeslagen wordt, snap nog altijd niet dat ze dit niet anders doen.

gsm
door gsm - Jun 3, 2013 om 19:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met een linux live-CD, bijvoorbeeld van Ubuntu, kun je er altijd bij, om de te bewaren documenten op een externe schijf of stick te zetten. De schijf zelf en de andere PC-hardware moeten dan natuurlijk nog wel functioneren.

abraracourcix
door abraracourcix - Jun 5, 2013 om 11:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Met een Ubuntu Linux Live CD/DVD is het inderdaad mogelijk om de bestanden op de harde schijf te back-uppen. U start daarvoor Ubuntu op, en kiest voor uitproberen. Aan de linkerkant van de Unity-shell vindt u de bestandsbeheerder. Deze kunt u gebruiken om uw bestanden weer op te sporen.

Tip: Zelf ben ik ook door schade en schande wijzer geworden. U kunt overwegen om een externe harde schijf (bijvoorbeeld een passport) aan te schaffen. Het gebruik van een goed backup-programma dat de werkbestanden van uw harde schijf op vaste tijden (automatisch) kopieert en bijwerkt kan later veel ergernis voorkomen.

gwbonline
door gwbonline - Jun 5, 2013 om 12:03
25 Antwoorden / 1 Vragen

Een alternatief voor de externe schijf is Dropbox of SkyDrive. Je hebt met deze (gratis) diensten weliswaar minder ruimte, maar zo heb je wel altijd de belangrijkste bestanden bij de hand op iedere computer met internet. Ook een soort back-up dus.

aa
door aad piraat - Jun 5, 2013 om 12:03
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste oudheusden

Kijk eens op deze link http://www.ontrackdatarecovery.nl/verloren-bestanden-terughalen/doe-het-zelf/ succes.

labren
door labren - Jun 5, 2013 om 12:34
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat ben je kwijt

rberkers
door rberkers - Jun 5, 2013 om 13:13
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gwbonline schreef op woensdag 5 jun 2013, 12:03]Een alternatief voor de externe schijf is Dropbox of SkyDrive. Je hebt met deze (gratis) diensten weliswaar minder ruimte, maar zo heb je wel altijd de belangrijkste bestanden bij de hand op iedere computer met internet. Ook een soort back-up dus.

Ik zou nooit voor vertrouwelijke gegevens iets als Dropbox gebruiken. Zeker Dropbox heeft al een paar flinke beveiligingsproblemen gehad.

Gewoon een goede backup procedure opzetten, bijvoorbeeld met encrypted externe hardschijven (als voorbeeld).

adko
door adko - Jun 9, 2013 om 19:13
24 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat het achteraf praten is, maar met een Apple computer kun je dit soort zaken heel eenvoudig voorkomen.
Apple heeft Time Machine, waarmee je vrijwel continu een backup maakt naar een andere schijf.
Daar hoef je helemaal niets voor te doen.
Ik ben heel blij dat ik dat heb, want door een domme fout van mezelf, gooide ik onlangs een hele map met documenten per ongeluk weg. Ik kon ze keurig terughalen uit de backup.
Een crash heb ik in de meer dan 25 jaar dat ik met Apple werk, gelukkig nog niet meegemaakt.
Dat komt helaas bij kennissen en vrienden die met Windows werken heel wat vaker voor.
Misschien komt Microsoft ook nog wel eens met een oplossing, maar bij mijn weten is die er momenteel nog niet.

ha
door hans911 - Aug 6, 2013 om 23:29
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou het ook met Ubuntu proberen, is sneller dan windows en ziet meteen als je bv een usb stick aansluit.
Mijn laptop startte bijna niet meer op en tijdens de hete dagen afgrelopen weken leek het erop dat hij ter ziele was.
Ubuntu geïnstalleerd en ik kon weer alles lezen. Ging ook weer heel snel.
Nog een voordeel van Ubuntu, naast het feit dat het gratis is, is het ook nog eens onmogelijk om virussen te krijgen.
Ik ga straks, over enkele maanden, Ubuntu op mijn pc, laptop, tablet en smartphone installeren, heb ik overal dezelfde functionaliteit.

ikbenik
door ikbenik - Aug 7, 2013 om 04:28
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=adkoster schreef op zondag 9 jun 2013, 19:13]
Apple heeft Time Machine, waarmee je vrijwel continu een backup maakt naar een andere schijf.
Daar hoef je helemaal niets voor te doen.
Onder Windows is dat ook mogelijk.

Trouwens: mijn grote ergernis is toch wel mensen die Apple zo superieur vinden.

abraracourcix
door abraracourcix - Aug 7, 2013 om 09:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

Welk besturingssysteem je ook kiest, er zijn altijd voors en tegens te noemen. Persoonlijk werk ik liever met Linux (Ubuntu) dan met Windows. Laatstgenoemde systeem is relatief traag in vergelijking met Linux, onveilig en vraagt ontzettend veel capaciteit van de computer.

Het maken van een backup onder Linux is, afhankelijk van de hoeveelheid data, sneller gebeurd dan onder Windows. Linux is veel ongevoeliger voor virussen en malware dan Windows, waardoor de bestanden direct, zonder scannen, ingepakt en op dvd of externe harde schijf gekopieerd kunnen worden. Natuurlijk is het aan te bevelen om wel een virusscanner mee te laten draaien onder Linux (bijv. Clam-AV), hoewel de risico's op besmetting beduidend lager zijn dan onder Windows.

ikbenik
door ikbenik - Aug 7, 2013 om 09:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=abraracourcix schreef op woensdag 7 aug 2013, 09:28]Welk besturingssysteem je ook kiest, er zijn altijd voors en tegens te noemen. Persoonlijk werk ik liever met Linux (Ubuntu) dan met Windows. Laatstgenoemde systeem is relatief traag in vergelijking met Linux, onveilig en vraagt ontzettend veel capaciteit van de computer.
Dan wil ik je eraan herinneren dat Android helemaal niet veilig is. En laat Android nu een Linux variant zijn.

Het maakt niet uit welk besturingssysteem gebruikt wordt, maar als een bepaald besturingssysteem zeer veel gebruikt wordt is die per definitie "onveilig".
Dat komt doordat kwaadwillenden de totale controle over een computer over willen nemen. Ongeacht het soort OS dat er op staat.

Welk OS waar men voor kiest is tegenwoordig een kwestie van smaak.