fa
door fayaworong Sep 30, 2014 om 13:54
Elektronica & tv

Geluid

Hallo Allemaal,

Ik heb een nieuwe bosch vrieskast de GSN29VW30 gekocht maar naar mijn mening produceert dat ding veel geluid.
Gelijk de fabrikant gebeld maar die adviseerde mij om 2 maanden te wachten omdat de vloeistoffen goed door leidingen moest stromen waarna het dan minder geluid zou maken.
Na 2 maanden een monteur laten komen na een kwartier zonder enige meting gedaan te hebben wist hij mij te vertellen dat het geluid normaal was en kon niks voor mij betekenen.
Heb een decibel meter gehuurd en een meting gedaan ik kwam uit op 42 DbA in de specificatie de leverancier moet dat ding 42 dB(A) re 1 pW produceren.
Nou lees ik op degrotekeukengids.be het volgende:
Let er dus steeds op dat u de klassieke dB(A) nooit vergelijkt met de dB(A) (re 1 pW)! Voor eenzelfde geluidsniveau liggen de dB(A)-waarden namelijk aanzienlijk lager dan die van dB(A) (re 1 pW). Een vuistregel stelt dat een dB(A)-waarde doorgaans 12 à 14 eenheden lager ligt dan de dB(A) (re 1 pW) voor eenzelfde geluidsniveau.

Dit zou betekenen dat mijn vrieskast maximaal 42 min 12 zou moeten produceren in de oude reguliere decibellen. Ik probeer hierover meer te weten te komen of ik ik het goed heb en zou meerdere bronnen willen raadplegen.
Wie weet hier meer vanaf of waar terecht kan met deze vraag.

Bedankt en groetjes,
Fayaworong