Ro
door Rob30-06 May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om geld te gaan betalen als het de energie leverancier uitkomt bij veel zon.
De vraag dus is kan ik gedwongen worden die in mijn ogen waardeloze meter te accepteren of is het nog inafwachting van ?

4152 27 Rapporteer
ne
door neodutchio - May 8, 2024 om 21:33
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ze kunnen u niet dwingen om een meter in het algemeen te laten vervangen, maar dat betekend wel dat u straks niet meer kan terugleveren of salderen. Dat is al jarenlang bekend.
In uw geval hebt u een oude afgekeurde meter. Dat het bij u nog wel goed werkt wil niet zeggen dat dezelfde meters elders ook goed werken. Deze worden in partij gekeurd (en dus ook afgekeurd) en vervangen.
U kunt niet kiezen welke nieuwe meter u krijgt, u kunt wel kiezen om het automatisch doorgeven van standen uit te zetten. Maar daardoor verliest u veel mogelijkheden omtrent terugleveren.

gerbera
door gerbera - May 8, 2024 om 21:45
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Hangt geheel af van de situatie, is uw meter aan vervanging toe zal u een slimme meter worden aangeboden. Draaistroommeters hebben ook niet het eeuwige leven en worden dan vervangen. U kunt natuurlijk weigeren uw meter te laten vervangen door een slimme meter maar is de huidige meter afgekeurd wordt er een digitale meter geplaatst en dat kunt u niet weigeren. Overigens heeft u een dubbele meter dan heeft u geen laag tarief meer, dat is na de komst van de slimme meter stop gezet omdat het omschakelsignaal niet meer wordt gestuurd.

Mabelle
door Mabelle - May 8, 2024 om 22:11
455 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de 2e keer dat je deze vraag stelt. Het is wel de bedoeling dat je de antwoorden leest.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/liander-wil-mijn-meter-vervangen?id=607981

mahadma
door mahadma - May 8, 2024 om 22:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als de einde keurings datum bereikt is moet u mee werken aan of een domme digitale of een slimme meter te laten plaatsen. Naar uw keuze.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 8, 2024 om 23:06
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rob,

Ik snap nu uw vraag beter.

In de link hieronder leest u dat het niet verplicht is :

https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/slimme-meter/slimme-meter-verplicht

hereistom
door hereistom May 9, 2024 om 00:13
740 Antwoorden / 1 Vragen

Eem ‘slimme’ meter is niet verplicht, een digitale meter wel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 9, 2024 om 05:58
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tom,

Ik lees het anders: zolang de analoge energiemeter het doet, mag je deze gebruiken, zie ook de volgende link:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren#:~:text=Wilt%20u%20geen%20slimme%20meter,toepassingen%20om%20energie%20te%20besparen.

hereistom
door hereistom - May 9, 2024 om 00:10
740 Antwoorden / 1 Vragen

U bent niet verplicht om een slimme meter te gebruiken of af te nemen. Als u een slimme meter heeft, mag u die uit laten zetten zodat deze niet uitgelezen wordt. U kunt ook kiezen voor een digitale meter die niet op afstand uitgelezen kan worden.

Uiteindelijk verdwijnen terugdraaimeters en oude digitale meters. Het is verplicht om een digitale meter te gebruiken zodra u zelf stroom opwekt en aan het net teruglevert. Zoals bij zonnepanelen. Dit mag een digitale meter zijn die niet op afstand uitleesbaar is.

Wilt u geen slimme meter en gaat uw meter gaat kapot of is die niet meer toegestaan? Dan krijgt u automatisch een digitale meter aangeboden.

Janzegt
door Janzegt May 9, 2024 om 09:55
134 Antwoorden / Vragen

Geborenn Amsterdammer
Copy/paste uit uw link: "Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is."
Van draaischijfmeters is bekend dat deze na 20-25 jaar een afwijking gaan vertonen. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken voor de gebruiker. Dus is de meter na x aantal jaren aan vervanging toe en er worden geen nieuwe draaischijf meters meer gemaakt.
Hereistom heeft dus gelijk Er zijn elektronische meters die niet de mogelijkheid hebben om op afstand uitgelezen te worden, Dus dan kun je die kiezen. Maar het meetcircuit van een meter waarbij je op afstand uitlezen kunt aan of uit laten zetten, heeft hetzelfde meetprincipe.

hereistom
door hereistom May 9, 2024 om 10:32
740 Antwoorden / 1 Vragen

@Amsterdammer, staat op diverse sites, een 'slimme' meter is niet verplicht een digitale meter wel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 9, 2024 om 06:01
1781 Antwoorden / 31 Vragen
hereistom
door hereistom May 9, 2024 om 10:34
740 Antwoorden / 1 Vragen

Een ‘slimme’ meter is niet verplicht, een digitale meter wel.

1paul
door 1paul - May 9, 2024 om 07:54
3173 Antwoorden / 0 Vragen

men kan je alleen "dwingen" als de oude meter is afgekeurd en anders niet!

afgekeurde meters

ro
door ronny530 - May 9, 2024 om 08:31
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Independer schrijft er het volgende over.
"Heb je zonnepanelen? Dan is het goed om te weten dat een slimme meter in dat geval vanaf 2023 wel verplicht is. Heb je op dat moment nog geen slimme meter, maar wel zonnepanelen? Dan moet je alsnog een slimme meter laten installeren.".
Blijkbaar is bovenstaande die vage wet waar u in een vorige vraag op doelde.
U kunt wel stellen dat de oude draaischijf meter perfect werkt maar is dat wel zo want de meter is voor het terugdraaien niet geijkt dus kan het zijn dat u meer terugleverd dan dat de meter registreert.

1paul
door 1paul May 9, 2024 om 15:17
3173 Antwoorden / 0 Vragen

niet verplicht, zowel de overheid als de ACM zijn hier duidelijk over.

men kan je wel een digitale meter aanbieden..

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/ik-wil-geen-slimme-meter

Rienvh
door Rienvh May 10, 2024 om 09:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Ronny530

Het is niet vanaf 2023 verplicht om een digitale meter te laten plaatsen!!!
Essent heeft mij wel gevraagd of ze mijn ferrarismeter (draaischijfmeter) mochten vervangen, dit heb ik geweigerd!!
Essent weet dat ik zonnepanelen op mijn dak heb en ze kunnen mij volgens de wet niet verplichten de meter te vervangen voor een digitale meter.

Mag je de slimme meter weigeren?

Ja. Wettelijk gezien heb je recht om de slimme meter te weigeren. Alleen als meer dan 20% van de mensen van dat recht gebruik maken, handelt Nederland in strijd met de Europese afspraken.

ro
door ronny530 May 10, 2024 om 13:42
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Mijn informatie komt zoals ik ook schreef van Independer af en is alleen van toepassing als er sprake van teruglevering is.
Vraagsteller levert terug dus kan die verplichting van toepassing zijn.

marita5
door marita5 - May 9, 2024 om 09:27
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rob30-06 ,

Mag ik mijn oude meter houden ?

Nee, u bent verplicht om uw oude meter om te ruilen als hij afgekeurd of kapot is. Uw netbeheerder houdt bij wanneer hij de meters moet vervangen. Een oude meter werkt misschien niet goed meer. U krijgt dan een slimme meter of een digitale meter. De oude analoge meters verdwijnen.

Hebt u een slimme meter gekregen? Dan kunt u kiezen of de netbeheerder de meterstanden automatisch uitleest of niet. Neem contact op met uw netbeheerder als u niet wilt dat hij uw meterstanden uitleest

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter

Re
door Reinier182 - May 9, 2024 om 09:38
169 Antwoorden / Vragen

Als de meter afgekeurd wordt wel. Dan komt er een nieuwe. Je kan wel aangeven wat voor meter je wil. Hoe weet je dat het een waardeloze meter wordt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2024 om 15:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als ook op uw vraag van 6 mei al gezegd, u ben niets verplicht. Let er wel op dat nu Liander u heeft geïnfomeerd dat uw oude meter niet meet voldoet aan de wettelijke eisen qua nauwkeurigheid u 'geen poot heeft om op te staan'indien er hierma zich toch onverhoopt problemen voordoen.

En helaas zult ook u voor de terulevering moeten gaan betalen indien u geen risico wilt lopen dat uw qua terug kunnen leveren wordt afgesloten resp. de betaling daarvan niet correct zou blijken.

1paul
door 1paul May 10, 2024 om 07:48
3173 Antwoorden / 0 Vragen

hoe zie je dat voor je, betalen voor teruglevering??

Meter draait terug of niet, met als gevolg de meterstand loopt terug of niet wat weer als gevolg heeft dat je gewoon minder betaald omdat de meter minder verbruik aangeeft!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 9, 2024 om 16:02
2096 Antwoorden / Vragen

Ik heb er een paar gekend, de mensen die vijftien jaar geleden al riepen dat ze hun Ferraris meter nooit weg zouden doen want dat ding was een potentiële goudmijn, salderen op de meter. Je zou wel gek zijn als je dat ding weg zou doen!
Maar aan alle oneerlijke voordeeltjes komt een eind,.met zonnepanelen had u al een moderne meter moeten hebben en vermoedelijk zult u niet de enige zijn "die nog dapper weerstand biedt" hoewel ik niet weet hoe ver u hiermee wil gaan. Gewoon de deur niet opendoen en dan merkt u het wel.

CP
door CPV - May 10, 2024 om 11:56
22 Antwoorden / Vragen

" en werkt perfect "
Hoe weet je dat? Het feit dat een serie meters vervangen gaat worden, is omdat ze niet meer gegarandeerd goed werken.

Iv
door Ivo W - May 11, 2024 om 15:36
734 Antwoorden / Vragen

De elektriciteits- en gasmeter zijn eigendom van de netbeheerder. Wanneer zij het nodig achten om die meter(s) te vervangen, dan mogen zij dat.

U bent verplicht mee te werken aan onderhoud of renovatie van de eigendommen van de netbeheerder die in uw woning zijn gemonteerd. De netbeheerder dient wel minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak met u te maken. Ook heeft u het recht om een slimme meter te weigeren. Indien u geen slimme meter in uw woning wenst, dan kan een "domme" digitale meter worden geplaatst.

In een ultiem geval kan het weigeren van de door de netbeheerder gewenste werkzaamheden er (theoretisch) toe leiden dat u wordt afgesloten van energie, omdat de netbeheerder de algehele veiligheid van de installatie niet meer kan garanderen en niet in kan staan voor de juiste facturatie van uw energieverbruik.
En andere optie is dat de netbeheerder via de rechtbank toegang tot uw woning vordert om de door hen noodzakelijk geachte werkzaamheden uit te voeren. De kosten van zo'n zaak worden uiteraard aan de weigeraar doorberekend.

Ce
door CeVanne - May 18, 2024 om 14:16
2 Antwoorden / Vragen

Alleen als de feraris meter is afgekeurd moet je die laten vervangen door een digitale meter.
Op internet cirkelt een lijst rond met meters die wel of niet vervangen moeten worden.
Als de regering gaat verplichten dat iedereen aan zo'n "slimme" meter moet dan moet je daaraan meewerken, als het nog niet verplicht is dan moet je dus wel meewerken als je oude meter aan vervanging toe is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 18, 2024 om 18:21
2096 Antwoorden / Vragen

Aangezien geen enkele Ferraris meter is gekeurd om terug te draaien lijkt mij dat geen enkele Ferraris meter is goedgekeurd in een situatie met zonnepanelen. Niet goedgekeurd is afgekeurd en dat lijkt mij voldoende grond om bij mensen met zonnepanelen de meter te vervangen door een moderne meter met gescheiden loopwerk (al dan niet slim, dat mag iedereen zelf kiezen)