Ontbinding koopovereenkomst onkosten
Afgelopen jaar heb ik in twee bestellingen een audioset besteld. Toen ik de versterker en de luidsprekers combineerde bleek dat de tweeters kraakten. Nu heb ik een tweeter vervangen gekregen, maar het kraken zit er nog steeds. Ik ben gaan mailen met de verkoper en die zei op een gegeven moment dat ik de apparatuur moest retourneren. Puntje bij paaltje stribbelde hij tegen en kreeg ik een mail dat omruilen van de speakers geen zin heeft, omdat ik te veel eisen zou stellen aan 'een eenvoudige set'.
Nu las ik dus dat ik nu recht heb op ontbinding van de koopovereenkomst. De brief is bijna af, maar ik vroeg me af of de verkoper ook de onkosten van de verzending hoort te vergoeden. Ook heb ik geen verpakkingsmateriaal om de artikelen in te verzenden, de luidsprekers zijn ongeveer 120 cm hoog. Zou ik naar verpakkingsmateriaal mogen vragen bij de verkoper of is dat voor eigen rekening.
Alvast bedankt!
(Ik weet niet zeker of deze categorie de goede is om dit te vragen)
Recht is een groot woord. Je kan je vertrouwen in de verkopende partij opzeggen en de koopovereenkomst ontbinden, na een aantal reparatie pogingen. Hoeveel dit is is vaag.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen
Mag ik vragen welk merk en type set het is en wanneer hij kraakt?
Het recht op ontbinding ontstaat op het moment dat de verkoper niet binnen een redelijke termijn (ik houd zelf altijd 4 tot 6 weken aan) of zonder ernstige overlast niet door -naar keuze van de koper- heeft gezorgd voor herstel of vervanging ALS het product ondeugdelijk is. Als de verkoper hieraan zijn medewerking niet verleent dan moet je naar de rechter. En de rechter moet je dan overtuigen van jouw stelling dat het product (al dan niet bij aflevering) niet over alle eigenschappen bezit die jij op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten.
Als je recht hebt op ontbinding dan moet de verkoper ook je kosten vergoeden.
U kunt de winkel middels een aangetekende brief in gebreke (laten) stellen en sommeren om alsnog binnen 14 dagen het probleem op te lossen door vervanging of reparatie.
En kondig in de brief ook aan: Bij gebreke daarvan ontbind ik reeds nu voor alsdan de overeenkomst, maak ik aanspraak op terugbetaling en zo nodig de wettelijke rente. En zo nodig zal ik rechtsmaatregelen laten nemen, waarvan de kosten ook op u verhaald worden.
Omdat het een consumentenkoop betreft (dus als u als particulier hebt gekocht) ligt de bewijslast de eerste zes maanden bovendien niet bij u, maar bij de verkoper.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Bij een ondeugdelijk product zijn de retourkosten overigens voor rekening van de winkelier.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dank voor uw antwoorden. De verkoper heeft in het laatste mailtje aan mij gemeld dat omruilen geen zin heeft, omdat de set volgens de verkoper technisch in orde is. Hij heeft dus al toegegeven niet meer te willen ruilen. Ik ben echter nog steeds niet tevreden, dus als ik het goed begrijp mag ik nu de koop te ontbinden.
Het gaat om de LTC V7B-BL speakers in combinatie met de Koda 1305bl, die de verkoper mij aangeraden heeft bij de speakers.
[quote=progfan schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 14:23]Dank voor uw antwoorden. De verkoper heeft in het laatste mailtje aan mij gemeld dat omruilen geen zin heeft, omdat de set volgens de verkoper technisch in orde is. Hij heeft dus al toegegeven niet meer te willen ruilen. Ik ben echter nog steeds niet tevreden, dus als ik het goed begrijp mag ik nu de koop te ontbinden.
Het gaat om de LTC V7B-BL speakers in combinatie met de Koda 1305bl, die de verkoper mij aangeraden heeft bij de speakers.
Nee dit mag niet. Als er niks kapot is en de verkoper je ook niet voorgelogen heeft is het je eigen probleem als je iets koopt wat niet aan je verwachtingen voldoet. Je hebt zelf een onderzoeks plicht.
Dus de vraag is of hij kapot is, of dat dit zo hoort en je verwachtingen te hoog zijn. Wanneer kraakt hij precies? Bij hoog volume met veel bas?
Voor speakers en een versterker van deze prijs kan je ook niet veel verwachten.
Het lijkt op een goedkope kopie van B&W speakers trouwens:
http://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/bowers-wilkins-cm8
(prijs per stuk)
[quote=progfan schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 14:23]Dank voor uw antwoorden. De verkoper heeft in het laatste mailtje aan mij gemeld dat omruilen geen zin heeft, omdat de set volgens de verkoper technisch in orde is. Hij heeft dus al toegegeven niet meer te willen ruilen. Ik ben echter nog steeds niet tevreden, dus als ik het goed begrijp mag ik nu de koop te ontbinden.
Het gaat om de LTC V7B-BL speakers in combinatie met de Koda 1305bl, die de verkoper mij aangeraden heeft bij de speakers.
Zo te lezen, wil je voor een dubbeltje op de 1e rij zitten. Niet vervelend bedoeld, maar je kunt met dergelijke prijzen nauwelijks fatsoenlijke kwaliteit verwachten. Alle waar naar zijn geld, nietwaar.
Als er niets aan mankeert, heb je ook niet het recht de koop te ontbinden.
En welke muziek wordt er ten gehore gebracht qua bron? Een slechte MP3 komt gewoon slecht over, een goede cd dient onder "normale omstandigheden" met een goede cd speler met een schone lens enz. normaal weer te geven.
Kan de vraagsteller verteller wanneer er "een slecht geluid" is, welke speler, welke geluidsdrager (mp3, wav, cd, lp), zijn de kabel en VOORAL de stekkers (qua solderingen) in orde?
Wat de vraagsteller schrijft, een slecht geluid, is het gevolg ergens van, maar dat hoeft niet per sé aan de versterker of boxen te liggen.
Met niet tevreden bedoel ik dus dat de tweeters kraken wanneer ik muziek afspeel, je merkt het vooral aan de synthesizers en de percussie. Ik mag toch verwachten dat de speakers niet kraken of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb via de aux- en mp3-poort laptop, tablet en telefoon geprobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. Het gekke is dat de linker tweeter meer kraakt dan de rechter, als dat allebei gelijkwaardig was, geloof ik best dat het aan de kwaliteit van de speakers ligt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer