il
door iljaha May 20, 2016 om 00:38
Garantie & verzekeringen

Afspraak verzekeraar/fabrikant wordt niet nagekomen: wie is aansprakelijk?

Mijn ziektekostenverzekeraar IZA heeft afspraken met pharmaceuten over het leveren van medicijnen. De kosten van de medicijnen die onder deze afspraken vallen worden niet verhaald op het eigen risico van de verzekeringsnemers, de apothekerskosten (ca € 6,-- per recept) wel.

Nu wil het feit dat ik medicijnen nodig had, maar dat de fabrikant niet kon leveren. Mijn apotheker leverde mij dus (ook volgens afspraak) het medicijn van een andere fabrikant, maar de goedkoopste variant. Prima.

Nu zegt IZA: u heeft niet de medicijnen afgenomen vanuit de lijst van preferente middelen, dus gaan de kosten van uw eigen risico af.

Ik zeg: IZA heeft afspraken met een fabrikant gemaakt, de fabrikant komt zijn deel van de afspraak niet na (hij kon niet leveren), daar hoef IK dus niet financieel de dupe van te worden. De kosten verrekent IZA maar met de fabrikant.

Er is nu al 4 maanden heen-en-weer gemail. Het gaat maar om een kleine € 5,--, maar mijn vraag aan u is: wie staat er in zijn recht?

1165 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 00:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die fabrikant niet kan leveren, houdt het gewoon op. De meeste verzekeraars brengen medicijnen, preferent of niet, gewoon ten laste van het eigen risico.

Dus mijns inziens staat IZA in zijn recht.

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 01:35
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ILiaha ,

Lees deze informatie eens door klik op de rode regel .

https://www.izagezondsamen.nl/vergoedingen/preferentiebeleid-geneesmiddelen

ha
door halex - May 20, 2016 om 08:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat IZA een leveringsverplichting heeft afgesproken met de fabrikant van merk A. Dus het is zeer onwaarschijnlijk dat de fabrikant zich niet aan de overeenkomst met IZA heeft gehouden.
IZA heeft afspraken met u gemaakt, namelijk dat als u merk A gebruikt de vergoeding niet ten laste gaat van uw eigen risico. U wist dit toen u, noodgedwongen, koos voor merk B. Als ik de voorwaarden van IZA lees, vergoeden ze in dit geval ook merk B. Maar kan dat ten koste gaan van uw eigen risico.
Hebt u nog gecontroleerd of merk A elders niet meer te verkrijgen was? Misschien was het op bij uw eigen apotheker, maar had een andere apotheek het nog op voorraad.
Of u er financieel de dupe van wordt, is verder nog afhankelijk van wat u de rest van het jaar aan medische kosten hebt. Als u dit jaar uiteindelijk uw eigen risico van 385 euro geheel opmaakt, maakt het geen verschil dat dit nu ten laste hiervan komt.