tr
door tram12 May 24, 2012 om 11:14
Garantie & verzekeringen

Rechtsbijstandsverzekering ? ja of nee.

In het geval ik mijn recht wil halen kom ik in aanmerking voor een toevoeging. Dat was tenminste zo bij mijn scheiding. Heeft een rechtsbijstandsverzekering dan nog zin? Of krijg je voor bepaalde dingen wel juridische hulp via zo'n verzekering die je niet via een toevoeging krijgt?

1305 6 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - May 24, 2012 om 11:28
376 Antwoorden / 8 Vragen

alleen in bepaalde en zwaarwichtige gevallen krijgt - veelal gebaseerd op uw inkomen - nog recht op een gratis ( of boven een bepaalde drempel) toevoeging. dit geldt bij echtscheiding of in geval er kinderen(toewijzing) mee in beeld komt. De overheid heeft deze hulp al aardig teruggedraaid en veelal dient u toch een eigen bijdrage te betalen. Alle andere gevallen zoals problemen met leveranciers, met buren of gemeente en er geen rechtszaak gaat spelen moet u het zelf zien te regelen en dan kan een rechtsbijstandverzekering veel nut hebben bv bij advies, het opstellen van juridische brieven of verweerschriften. Wel dient deze zaak dan een bepaalde waarde te bezitten (beneden een bepaald bedrag wordt de zaak niet behandeld een zgn. eigen risico) Dan bent u blij met zon verzekering en vaak heeft u dan de abonnementskosten bij een kwestie er al uit. Het geeft u toch een gevoel van rechtszekerheid en dat is in deze tijd toch een hoop waard.

fr
door frintens - May 24, 2012 om 23:26
2 Antwoorden / 2 Vragen

Echtscheidingsperikelen worden niet vergoed, door geen enkele rechtsbijstandsverzekering. Een rechtsbeschikking om de advocaatkosten te betalen kan alleen bij een laag inkomen en als je niet meer vermogen hebt dan de norm (nier meer dan ongeveer 21.675 euro dacht ik)

ni
door nico w. - May 25, 2012 om 20:00
142 Antwoorden / 4 Vragen

Rechtsbijstandverzekeringen behoren tot de categorie van meest bekritiseerde verzekeringen. Al jaren. Kort door de bocht: verzekeraars zijn er als de kippen bij om de premie te innen, maar als het op rechthulp aankomt, geven ze niet thuis.
Hetzij door te wijzen van op de spreekwoordelijke ''kleine lettertjes'', danwel door te beweren dat u zogenaamd ''juridisch geen poot heeft om op te staan'' bij een claim. Dat laatste kunt u natuurlijk niet beoordelen, daarvoor heeft u nu juist die rechtsbijstandverzekeringen afgesloten.

Laat je gewoon je zoon of dochter rechten studeren, dan heb je geen rechtbijstand verzekeringen nodig !

zoekster
door zoekster - May 25, 2012 om 20:11
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=nico w. schreef op vrijdag 25 mei 2012, 20:00]Laat je gewoon je zoon of dochter rechten studeren, dan heb je geen rechtbijstand verzekeringen nodig !

Misschien heeft tram12 geen kinderen, of heel jonge kinderen, of kinderen die dat nivo niet kunnen halen.

Met de rest van je 'pleidooi' was ik het overigens roerend eens, misschien zelf rechten gestudeerd?

tr
door tram12 - May 28, 2012 om 12:59
11 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn kinderen hebben geen rechten gestudeerd. Ze hebben een studierichting gekozen die bij ze past en niet persé één die 'handig' voor hun ouders is.Dank voor de antwoorden!

ro
door ron530 - May 28, 2012 om 15:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

een rechtsbijstandverzekering kan handig zijn bij geschillen zoals een verkoper die afspraken niet nakomt of anderszins. Vaak gaat het om eenvoudige hulp. Nadeel van een rechtsbijstandverzekering is wel dat de verzekeraar eigen "advocaten" in dienst heeft en veelal op een schikking aandringt. Veel verder dan advies en brieven versturen gaat het niet.