ra
door ravdhout May 3, 2014 om 12:16
Garantie & verzekeringen

Tandartskosten

In het verleden was ik verzekerd bij Menzis (o.a. voor tandartskosten).Echter, sinds anderhalf jaar ben ik nu verzekerd bij VGZ.
Ik krijg nu alsnog een rekening voor tandartskosten gepresenteerd van Menzis voor een tandartsbehandeling die ca. 2 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Het betreft weliswaar geen hoog bedrag, maar het gaat mij meer om het principe. Moet ik deze nota na zo'n lange tijd alsnog betalen of kan ik dat weigeren? Graag reactie van verzekerden die daar soortgelijke ervaringen mee hebben. Alvast bedankt voor reacties.

1169 12 Rapporteer

alfaromeo164
door alfaromeo164 - May 3, 2014 om 12:20
174 Antwoorden / 1 Vragen

U dient de rekening gewoon te voldoen.

tenormin
door tenormin - May 3, 2014 om 12:26
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@ravdhout, pas na 5 jaar is een rekening verjaart, dus zal er moeten worden betaald. Ik heb het niet zelf meegemaakt, domweg omdat men op internet kan lezen wanneer rekeningen e.a. zaken verjaren.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - May 3, 2014 om 12:27
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ravdhout schreef op zaterdag 3 mei 2014, 12:16]In het verleden was ik verzekerd bij Menzis (o.a. voor tandartskosten).Echter, sinds anderhalf jaar ben ik nu verzekerd bij VGZ.
Ik krijg nu alsnog een rekening voor tandartskosten gepresenteerd van Menzis voor een tandartsbehandeling die ca. 2 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Het betreft weliswaar geen hoog bedrag, maar het gaat mij meer om het principe. Moet ik deze nota na zo'n lange tijd alsnog betalen of kan ik dat weigeren? Graag reactie van verzekerden die daar soortgelijke ervaringen mee hebben. Alvast bedankt voor reacties.

Zoals ik het lees heeft u een behandeling gehad bij de tandarts en hij/zij stuurt de rekening door naar uw zorgverzekeraar. Nu is het zo dat een tandarts ervoor kan kiezen voor een bepaalde periode rekeningen op te sparen en deze na verloop van tijd te declareren bij de zorgverzekeraar. Wellicht dekt u verzekering niet alle tandartskosten en blijft er een deel over wat u zelf dient te betalen. Op dat moment ontstaat er vanuit de verzekeraar een vordering op u en deze dient u nu te betalen.

Wellicht dat dit de geschetste situatie is?

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent bij de tandarts geweest, dus dan weet u dat er een rekening moet komen. U had ook zelf eens bij de tandarts kunnen informeren waar die bleef.

En ja, dat moet gewoon betaald worden.

mahadma
door mahadma - May 3, 2014 om 12:56
11572 Antwoorden / 51 Vragen

Als u zo principieel bent, had u eigenlijk zelf al zich af moeten vragen waar dat de rekening bleef.

ro
door ron530 - May 3, 2014 om 13:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tandartsen besteden de declaraties vaak uit aan externe bedrijven, dit doen ze om vooral tandarts te blijven en er geen boekhouders taken bij kunnen doen. De declaratie's gaan eens in de zoveel tijd als bulk naar dat externe bedrijf waar ze verwerkt worden. Voor niet aanvullend verzekerden gaat er een nota uit, de rest wordt bij de verzekeraar ingediend. De verzekeraar gaat vervolgens beslissen of de declaratie terecht is en gaat dan over tot vergoeding. Het hele proces is tijdrovend en kan er toe leiden dat u pas na een jaar of langer de rekening alsnog krijgt.

me
door mein33 - May 3, 2014 om 13:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ravdhout schreef op zaterdag 3 mei 2014, 12:16
het gaat mij meer om het principe. Moet ik deze nota na zo'n lange tijd alsnog betalen .

U heeft zorg genoten en moet dat deel van de zorg dat voor uw eigen rekening is ook gewoon betalen. Met principes heeft dat niets van doen.
Dat de afrekening later komt en u inmiddels bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar doet hier niets aan af.
Weigeren is geen optie, maar zou u dat wel doen ondanks dat er geen enkele geldige reden voor is, dan komt u alleen maar in een probleemsituatie terecht die u liever niet wil.

zoekster
door zoekster - May 3, 2014 om 13:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De meeste zorgverzekeraars houden een verjaringstermijn van 3 jaar aan, niet omdat ze dat moeten (de wettelijke verjaringstermijn is inderdaad 5 jaar), maar uit een soort rechtvaardigheidsgevoel, omdat de klant ook 3 jaar de tijd heeft om zijn declaraties in te dienen.

edrick3
door edrick3 - May 3, 2014 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ravdhout,

.....Moet ik deze nota na zo'n lange tijd alsnog betalen of kan ik dat weigeren? ....
Ja, die moet je betalen en nee, dat kun je niet weigeren.

Met vr.gr.

pi
door pieterwolters - May 3, 2014 om 16:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Stel dat je nog een oud bonnetje vindt dat je bij je werkgever kunt declareren, zou je het er dan ook bij laten omdat het al oud is? Of ga je die ook gewoon indienen?

jo
door joentje1978 - May 3, 2014 om 21:15
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een rekening krijgt voor iets wat heeft plaatsgevonden in de tijd dat u nog bij Menzis verzekerd was dan moet u deze gewoon betalen.

ra
door ravdhout - May 5, 2014 om 00:10
27 Antwoorden / 21 Vragen

Dank voor alle reacties