A.
door A.H. de Vries Feb 9, 2024 om 13:43
Garantie & verzekeringen

Vergoeding medische behandeling in Belgie

Mijn schoonzoon woont in Zeeland en is vanwege acute hartproblemen geopereerd in Gent. Zeeuwse ziekenhuizen sturen alle ernstige hartpatiënten meteen naar België. 7 dagen voor zijn opname wist hij dat hij in Gent geopereerd zou worden en heeft meteen zijn verzekering Menzis ingeseind en alles opgestuurd. Bij Menzis moet je 15 werkdagen van tevoren toestemming vragen voor behandeling in België. Menzis weigert tot nu toe vergoeding vanwege de te laat ingediende aanvraag. Kunt u wat voor hem doen?

4217 11 Rapporteer
1paul
door 1paul - Feb 9, 2024 om 13:49
3149 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kunnen wij niet als forum lezers/vrijwilligers en accuut, wat is accuut als je 7 dagen kunt wachten??

daar zal de verzekering dus ook zijn vraagtekens bij hebben!!

enigste wat je nog kunt doen is de verwijzende dokter vragen hoe accuut het was en de verzekeraar vragen om coulance, werkt dit niet bezwaar indienen bij de geschillencommissie..

sira
door sira - Feb 9, 2024 om 14:24
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Omdat het door Menzis meteen werd afgewezen, had u misschien beter met uw huisarts kunnen overleggen om naar Breda of eventueel naar Den Haag te gaan.

In Breda heb je het Amphia Hartcentrum en in Den Haag het Haga Ziekenhuis (Hart Long Centrum).

Helaas is dit achteraf, volg daarom het advies van 1Paul.

ju
door juliomariner - Feb 9, 2024 om 14:27
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Beetje flauwe reactie van Menzis. Ze weten ook wel dat de zware hartpatienten uit Zeeland direct naar Belgie worden doorgestuurd.

rj
door rjw Feb 9, 2024 om 15:39
3263 Antwoorden / 5 Vragen

De crux zal zitten in de 7 dagen. Dan is er geen sprake meer van "een spoedje".

ju
door juliomariner Feb 9, 2024 om 15:43
1328 Antwoorden / 2 Vragen

nee maar als standaard de hartpatienten vanuit Zeeland naar Gent worden gebracht moet die 7 dagen toch ook niet uitmaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2024 om 15:03
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een onjuiste reactie van Menzis. Bij hartprblemendie tot een noodzaak leiden is er normaliter altijd sprakew van spoed. Het lijkt mij uitermate zinvol dat u met betrekking tot die afwijzing de Geschillencommissie zorg genaderen: https://www.skgz.nl/klacht-indienen/ . M.i. handelt men bij Menzis wel heel erg formeel en herhaald ook onterecht!  In deze is sprake van spoed omdat een en ander dan als levensbedrijgend wordt beschouwd.

rj
door rjw Feb 9, 2024 om 15:39
3263 Antwoorden / 5 Vragen

7 dagen is geen spoed. Spoed bij hartproblemen is NU. En ik vind het prima dat een verzekeraar formeel handelt. Het gaat wel om geld van ons allemaal. Nu kijken we naar 1 specifieke casus, maar zo zijn er duizenden, zo niet meer, per week. Dan is het goed dat er een beetje op het geld wordt gelet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2024 om 15:57
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, laat ik nu zelf redelijk recent m.b.t.  een vergelijkbaar probleem binnen 3 dagen opgenomen te zijn. En absoluut niet vervoerd met een ambulance. Afgezien daarvan, het is een arts/medicus die bepaalt of er sprake is van spoed en waar er dan ook snel ruimte is. Ik herhaal, de weg om dit na te gaan etc. is. Ook kan een rol spelem welk ziekenhuis dat ook snel kan doen en Gent is dichtbij. Dat in ieder geval indien er sporake is van Zuid Beveland, Walcheren of Zeeuws Vlaanderen. Een arts bepaald of er sprake is van levensbedrijging resp. spoed!

Mabelle
door Mabelle - Feb 9, 2024 om 15:23
425 Antwoorden / 1 Vragen

Als het echt acuut was (dus rechtstreeks van SEH naar de OK) dan had Menzis het wel vergoed. Maar het was dus niet acuut, dus had hij ook naar een ziekenhuis kunnen gaan waar Menzis wel een contract mee heeft. O.a. inderdaad Breda of Erasmus MC Rotterdam.

Ervan uitgaande dat je het over een bypass operatie hebt (en niet dotteren, dat is geen operatie maar een behandeling) dan is dat voor een normaal mens natuurlijk niet te betalen.

Je schoonzoon kan een klacht indienen bij https://www.skgz.nl/ , lees wel goed de benodigde informatie onder klacht indienen door.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2024 om 16:04
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ook hier, een arts bepaalt of er sprake is van spoed situatie en is het goed mogelijk dat in Gent ook het snelst geopereerd kon worden. Daarbij is Gent vanuit Zeeland zeer goed en snel per auto te bereike. En in een sitatie als genoemd is een ambulance helemaal niet nodig en zou ambulance vervoer heel veel meer kosten. Ik gaf al aan : https://www.skgz.nl/klacht-indienen/  En men zal dit bij de skgz ook goed behandelen.

Mabelle
door Mabelle Feb 9, 2024 om 18:11
425 Antwoorden / 1 Vragen

Die link van je stond er nog niet toen ik reageerde. En om je eigen woorden aan te halen, het is hier geen discussieforum, mijn antwoord is voor de vragensteller bestemd. En alleen jij hebt het over een ambulance, ik niet.

ju
door juliomariner - Feb 9, 2024 om 15:45
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien kunt u een aantal andere verzekeringen bellen of mailen hoe zij met zo'n situatie omgaan. Als ze allemaal het zelfde antwoord geven en niet vergoeden weet u dat een klacht weinig kans maakt. In het andere geval en ze wel vergoeden kunt u Menzis hier mee confronteren.

ne
door neodutchio - Feb 9, 2024 om 16:03
5153 Antwoorden / 12 Vragen

7 dagen voor zijn opname, maar hoe lang van te voren wist uw schoonzoon dat hij een operatie moest ondergaan?

A.
door A.H. de Vries - Feb 9, 2024 om 17:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties. Menzis heeft inderdaad Breda of Rotterdam aanbevolen, maar daar zou hij 3 maanden moeten wachten totdat zijn kapotte hartklep gerepareerd kon worden. Die tijd had hij niet volgens de hartspecialist, omdat zij hart al flink beschadigd was. Daarom moest het binnen 7 dagen geregeld zijn.
Met jullie advies over de geschillencommissie kunnen we wel wat. Dank daarvoor.

Mabelle
door Mabelle - Feb 9, 2024 om 18:10
425 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties. Menzis heeft inderdaad Breda of Rotterdam aanbevolen, maar daar zou hij 3 maanden moeten wachten totdat zijn kapotte hartklep gerepareerd kon worden. Die tijd had hij niet volgens de hartspecialist, omdat zij hart al flink beschadigd was. Daarom moest het binnen 7 dagen geregeld zijn.
Met jullie advies over de geschillencommissie kunnen we wel wat. Dank daarvoor.

Als de wachttijd in andere ziekenhuizen te lang was, dan zou ik zeker eerst aankloppen bij de specialist met de vraag of hij zwart op wit voor Menzis wil zetten dat zijn gezondheid al te slecht was om nog eens 3 maanden te wachten. En dat dit de dringende reden was om naar Gent te gaan.

jewee
door jewee - Feb 12, 2024 om 12:01
61 Antwoorden / Vragen

Mag toch aannemen dat uw schoonzoon is doorgestuurd door Huisarts/ specialist uit een perifeer ziekenhuis.
Kunnen zij dan geen doorverwijzing/ brief voor Menzis schrijven dat het een redelijk dringende ingreep was waardoor de 14 dagen niet haalbaar waren.
Acuut was wat minder aan de orde want er zat nog tijd tussen....

ma
door marleenvanh - Feb 12, 2024 om 13:15
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad bekend dat zeker in Zeeuws-Vlaanderen er heel veel patiënten worden doorgestuurd naar het UZG. Mijn man heeft er al 2x gelegen. Gelukkig was dat voor zijn verzekering geen probleem, daar stond zelfs dat voor patiënten wonend in Zeeuws-Vlaanderen behandeling in Gent of Antwerpen altijd gedekt was, aangezien dat dichterbij was dan een groter ziekenhuis elders in Nederland. Het is soms (vaak) niet eens een kwestie van spoed dan wel van niet voorhanden zijnde expertise of apparatuur in het regionale ziekenhuis. Dat Menzis zo strak reageert is op zijn zachtst gezegd vreemd, gezien de woonplaats van de patiënt. Ik zou maar eens de belbus opzoeken.