kl
door klinkie_1 Apr 22, 2014 om 21:14
Garantie & verzekeringen

Waterschade

Hallo,mijn dochter had laatst waterschade. Haar vriend had de ketel bijgevuld,nadat de verwarmingen er weer aangekoppeld waren. Nou had hij de kraan niet weer dichtgedraaid,met als gevolg geknapte slang. Met alle gevolgen van dien. Nu is de expert geweest, en na twee weken was de conclusie: Geen schadeuitkering vanwege slechte permanente vulslang?? Kan een verzekering zo eenvoudig onder schade uit??

10764 18 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Nee, dat kunnen ze niet. Laat uw dochter officieel een klacht indienen bij de verzekeringsmaatschappij, schriftelijk en aangetekend. Stel daarin een termijn van 14 dagen dat de maatschappij haar standpunt moet herzien en eis een schriftelijke reactie.

Herzien ze hun standpunt niet, of reageren ze helemaal niet, laat haar dan een klacht indienen bij het Kifid, zie Google voor de procedure en het adres.

kl
door klinkie_1 - Apr 22, 2014 om 22:48
29 Antwoorden / 18 Vragen
0

Ze hadden zoiets, in hun algemene voorwaarden staan. Maar dat van een permanente vulslang,had ik nog nooit gehoord

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

En hebt u, of uw dochter dat in die algemene voorwaarden ook gelezen? Normaal gesproken zit de vulslag niet permanent aangesloten. Op de waterleiding zit ca. 3 bar, dus als de kraan open blijft staan, is dat veel te hoog voor een cv.

Maar dat doet er verder niet toe. Ook schade door eigen schuld is verzekerd.

emcede
door emcede - Apr 22, 2014 om 23:33
960 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ja, dat kan. Standaard voorbeeld in de lesstof voor assurantiediploma's.

De meeste oudere polisvoorwaarden bepalen dat er dekking is voor waterschade door een geknapte waterleiding 'of daarop aangesloten apparaten en toestellen'. Een waterslang is géén waterleiding, want niet bedoeld om op druk te blijven.

Om welke verzekeraar en welke polisvoorwaarden gaat het? Dat is van belang om te kunnen bekijken hoe het voor uw dochter in de polisvoorwaarden staat.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2014 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Normaal gesproken zijn vulslangen niet permanent aangesloten.

si
door simonkabelfoon - Apr 23, 2014 om 13:46
72 Antwoorden / 0 Vragen
0

Vreemde afwijzing van verzekeraar. Meestal is gedekt zoiets als:

-Water en/of stoom die onvoorzien zijn gestroomd uit een
waterleiding-, centrale verwarmings-, airconditioning- of
sprinklerinstallatie.
-Water dat onvoorzien is gestroomd uit aan- en afvoerleidingen
en/of toestellen, die zijn aangesloten op deze
installaties.
-Water dat is overgelopen uit deze installaties en/of
toestellen.

Er is niet gedefinieerd wat wordt gezien als aan/afvoerleiding; een slang is een normale aanvoerleiding (ook al hoort die niet permanent open te staan). Beetje vergelijkbaar met de aanvoerleiding van een wasmachine en als die klapt is dat ook normaal verzekerd.

Mogelijk heeft uw verzekeraar afwijkende voorwaarden, maar dan zal ze in haar afwijzingsbericht concreet naar de betreffende polisvoorwaarde dienen te verwijzen (waaruit blijkt dat er dus geen dekking zou bestaan).

Welke verzekeraar betreft het, welke voorwaarden zijn van toepassing en hoe omschrijft zij exact de afwijzing?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2014 om 14:00
16883 Antwoorden / 202 Vragen
0

Welke kraan is niet dichtgedraaid? De kraan aan de CV installatie of de waterleidingkraan?

Een permanente vulslang? Mag c.q. kan m.i. niet. Als er sprake is van een vaste vulaansluiting zou dat geen slang mogen zijn en bovendien mag dat m.i. niet omdat er dan sprake kan zijn van overloop van vuil water uit de CV installatie naar de waterleiding indien kranen geopend blijven en de waterdruk lager wordt dan de druk in de CV ketel.

Bij laten openstaan wordt bij vullen bovendien ook nog de waterdruk in de CV installatie te hoog, bij meer dan twee bar gaat de overloop in werking.

Verder lijkt het mij dat een verzekeraar inderdaad kan stellen dat de slang (te) verouderd was aangezien een slang een normale waterdruk (leidingwater) moet aankunnen die meer is dan 3 bar.

ch
door chrissie1988 - Apr 23, 2014 om 16:13
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het gaat hier om verzekeraar Deltaloyd.
Vandaag heb ik het hele papierwerk aan polis voorwaarden door gelezen en ik kom inderdaad tot de conclusie dat in het artikel "wat is niet verzekerd bij de dekking extra uitgebreid" staat:
Waterschade die ontstaat door het gebruik van een (vul) slang die niet geschikt is om parmanent onder druk op de water leiding aan te sluiten. Nou heeft onze tussenpersoon onze verzekering verzocht om inderdaad hun standpunt te herzien en na bijna 2 weken nog geen reactie.
Verder vind ik sowiso dat ze als verzekeraar erg nalatig zijn geweest.
Toen wij direct belden om de waterschade te melden kregen wij te horen dat er binnen 48 uur contact met ons opgenomen zou worden. nou zat het weekend er tussen dus dat werd iets langer en toen er eindelijk contact met ons opgenomen werd kregen wij te horen dat het erg druk was en dat er niet eerder een schade expert kon langs komen dat 2 weken later. Al met al hadden we dus eigenlijk net zo goed niet verzekerd kunnen zijn. We krijgen niks uitbetaald en we zijn nergens mee geholpen ondanks het feit dat we tijdelijk niet in onze woning konden slapen. Moet ik dit allemaal maar accepteren van deze verkering?

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2014 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Wat u van uw verkering moet accepteren, kan ik niet beoordelen ;-)

Maar als die zinsnede in de voorwaarden staat, is het toch simpel? Het was geen gedekt evenement.

U had natuurlijk ook eerst de polisvoorwaarden kunnen lezen, niet dat er dan iets anders uitgekomen zou zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2014 om 10:25
16883 Antwoorden / 202 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 apr 2014, 16:18]Wat u van uw verkering moet accepteren, kan ik niet beoordelen ;-)

Maar als die zinsnede in de voorwaarden staat, is het toch simpel? Het was geen gedekt evenement.

U had natuurlijk ook eerst de polisvoorwaarden kunnen lezen, niet dat er dan iets anders uitgekomen zou zijn.

Afgaande op het voorgaande is mijn reactie hetzelfde. Schade door gebruik van een vulslang is uitgesloten (zoals ik al dacht). En 'niet nakomen van voorwaarden' door late reactie, ja strikt formeel is dat niet nakomen van een overeenkomst maar zou u daar verder werk van maken, men zal het afdoen met bijv. onmacht (vanwege drukte).

ph
door philip36 - Apr 26, 2014 om 12:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen
0

Wat in de polisvoorwaarden staat, een slang welke niet geschikt is om permanent onder druk op de waterleiding aan te sluiten.
Het punt is, was het een ordinaire tuinslang of toch een slang welke gebruikt wordt om permanent onder waterleidingdruk te kunnen staan.
Als het laatste het geval is en aan de buitenkant is niet te zien dat hij verouderd is, (beschadigingen b.v.) heeft de verzekering naar mijn mening ten onrechte uw claim afgewezen.
Als er speciaal voor de CV een vulkraan is geïnstalleerd ga je de slang tussen deze kraan en Cv ketel niet telkens afkoppelen en blijft de slang onder de druk van de waterleiding staan.
Wel is het zo dat de kraan dicht wordt gedraaid na het vullen, maar dit kan wel eens vergeten worden.


tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0


Als er speciaal voor de CV een vulkraan is geïnstalleerd ga je de slang tussen deze kraan en Cv ketel niet telkens afkoppelen en blijft de slang onder de druk van de waterleiding staan.
Wel is het zo dat de kraan dicht wordt gedraaid na het vullen, maar dit kan wel eens vergeten worden.





En als die slang niet geschikt is om permanent onder druk te staan, is eventuele schade niet gedekt.

kl
door klinkie_1 - Apr 26, 2014 om 21:35
29 Antwoorden / 18 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 23:10]En hebt u, of uw dochter dat in die algemene voorwaarden ook gelezen? Normaal gesproken zit de vulslag niet permanent aangesloten. Op de waterleiding zit ca. 3 bar, dus als de kraan open blijft staan, is dat veel te hoog voor een cv.

Maar dat doet er verder niet toe. Ook schade door eigen schuld is verzekerd.

kl
door klinkie_1 - Apr 26, 2014 om 21:37
29 Antwoorden / 18 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 22 apr 2014, 23:10]En hebt u, of uw dochter dat in die algemene voorwaarden ook gelezen? Normaal gesproken zit de vulslag niet permanent aangesloten. Op de waterleiding zit ca. 3 bar, dus als de kraan open blijft staan, is dat veel te hoog voor een cv.

Maar dat doet er verder niet toe. Ook schade door eigen schuld is verzekerd.
Staat wel een beetje haaks op je laatste melding tijger 1

ge
door gewalo man - Apr 26, 2014 om 23:41
36 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hoi Klinkie

De vul slang mag om veiligheids redenen NOOIT permanent aan de vul kraan gekoppeld blijven (volks gezondheid)..

Groet Gewaloman.

kl
door klinkie_1 - Apr 27, 2014 om 00:01
29 Antwoorden / 18 Vragen
0

De slang was ook helemaal niet permanent! Ze hadden de verwarmingselementen eraf gehad om te laten spuiten. Na het aansluiten moest de ketel weer worden bijgevuld. Ze waren hem gewoon vergeten dicht te draaien. De andere dag toen ze van het werk thuiskwamen stond alles blank. Die slang zat er normaal gesproken niet permanent aan.

who cares
door who cares - Apr 27, 2014 om 09:54
146 Antwoorden / 9 Vragen
0

IK laat altijd de slang zitten, ,dat maakt het bijvullen makkelijker ,de slang is 1 meter lang en als je beide kranen meteen sluit is er niets aan de hand, mocht hij barsten zit er heel weinig water in.

Have a nice day

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2014 om 14:07
16883 Antwoorden / 202 Vragen
0

De slang laten zitten is absoluut niet aan te bevelen om dezelfde reden die ik eerder gaf m.b.t. een eventuele vaste aansluiting.
Belangrijkste reden: o.a. de mogelijke besmetting met veteranenziekte! Er blijft namelijk altijd water in de slang staan en bij het openen van de kranen KAN dat water ik het waterleidingsysteem komen.

Afgezien daarvan, het geleverd zijn van een losse slang heeft ook meer redenen zoals het verouderen van de slang en de kans een breuk op een moment dat u gaat bijvullen. U bent er dan wel bij maar de kans op een waterballet is dan toch aanwezig, ook al bent u er dan (snel) bij.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

JTA
JTA - May 14, 2024 om 12:22
Huishouden & energie

Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???

Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract  heb betaald? 
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!

Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri ... Lees meer

wi
witteke - May 14, 2024 om 10:47
Computers & telefonie

Windows life mail mappen verdwenen

Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer