je
door jetty Apr 11, 2009 om 18:07
Geldzaken & recht

(aan)betaling keuken

Mijn man en ik hebben bij de Keuken Concurent een keuken gekocht. Deze wordt eind juni geleverd. Nu hebben wij bij de aankoop een contract getekend waarin staat dat het volledige bedrag twee weken voor levering op hun rekening moet zijn gestort. Nu lees ik in jullie laatste nieuwsbrief dat wij pas bij aflevering moeten betalen. Dat dit wettelijk is bepaald. Dit is natuurlijk wat wij ook willen. Zit ik nu toch aan de vooruitbetaling vast omdat wij dit contract hebben getekend?

1027 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jetty,

Je zit niet vast aan dat beding, omdat dit beding onredelijk bezwarend is en niet is toegestaan volgens de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. De verkoper mag bij een consumentenkoop volgens de wet, maximaal 50% voorafbetaling van de totale koopprijs eisen. Als hij daarmee niet accoord gaat, dan kun je de overeenkomst eenzijdig en kosteloos alsnog ontbinden.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt getekend en zit dus vast aan de betaling. Koop=koop en handtekening =handtekening. Jammer voor u dus.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@chris35.

Je schrijft: Je hebt getekend en zit dus vast aan de betaling. Koop=koop en handtekening =handtekening.

Dit is dus onjuist. Als het beding onrechtmatig is, dan is de overeenkomst nietig (d.w.z. er is een status als ware er geen overeenkomst).

Met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer hè Read, dat er nog steeds gasten reageren die de b*llen verstand hebben van consumentenrecht.....

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tp,

Ach, iedereen maakt wel eens een uitglijder. Het belangrijkste is, dat wij samen hier zorgdragen voor een goed advies en korrekte informatie. En ik moet zeggen, dat de laaste maanden de kwaliteit van deze rubriek wel weer wat vooruit is gegaan.

Prettige Paasdagen toegewenst en met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2009 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Als deze winkel bij het C.W.B is aangesloten mag hij niet meer dan 15% aanbetaling vragen, en u hoeft ook niet twee weken voor aflevering het restant te betalen, dat is ook verboden voor C.W.B leden, maar pas naar aflevering, en nog beter is na plaatsing.

En als u, en anderen die een reactie geven ook even het artikel lezen in de Telegraaf bij ''Over geld,'' (Concumenten autoriteit beboed meubelzaak) gaat ook over keuken zaak, dan wordt u, en anderen daar weer wijzer van.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2009 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als (kleine) aanvulling dan nog:Succes met uw voornemen, Gr. Henri

De Centrale Branchevereniging Wonen hanteert bij een aanbetaling op de verkoop van keukens een percentage van 15 procent. Dit is aanzienlijk lager dan het wettelijk vastgestelde 50 procent. Als uw keukenleverancier is aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen dan hebt u ook de zekerheid dat bij een eventueel faillissement van de keukenleverancier een garantie hebt op uw aanbetaling. Als uw keukenleverancier niet is aangesloten bij bovengenoemde vereniging dan loopt u altijd het risico uw aanbetaling kwijt te raken....

ve
door verwijderd - Apr 12, 2009 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog de onderstaande tekst gevonden op de site van deze keuken Concurent:

Annulering
Ondergetekende klant verplicht zich tot de afname van 1 complete keuken inclusief keukenmeubelen, apparatuur, werkbladen en accessoires uiterlijk 12 maanden na ondertekening van deze koopoveréénkomst. Indien u deze koopoveréénkomst wilt annuleren, wordt 30% van het eindtotaal als annuleringskosten in rekening gebracht. Dit percentage is conform de CBW-branchevoorwaarden. De koopoveréénkomst is pas geannuleerd nadat wij dit bedrag op onze bankrekening hebben ontvangen.

______________Voor akkoord paraaf klant

Read?? Of ze houden zich niet aan de CBW voorwaarden, en wijken totaal af van de voorschriften van CBW, of Keuken Concurrent belazerd de boel met geheel afwijkende kontrakten, en vraagsteller moeten inderdaad handelen zoals je aangegeven hebt....

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Apr 12, 2009 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als laatste deze link dan nog maar even, dan kan iedereen hier even lezen, wat de (afwijkende!) voorwaarden zijn van deze Keuken Concurent, ik vind het maar een raar zootje...sorry hoor.

http://www.keukenconcurrent.nl/?page=cbw_voorwaarden#cbw

Jetty, succes! Hoop dat jullie van deze Keuken Concurent vlug verlost zullen zijn....want zoals u schrijft kan/mag gewoonweg niet.

Gr. Henri