elburgzuid
door elburgzuid Nov 22, 2005 om 09:19
Geldzaken & recht

Aflossen of niet?

Ik ben van plan zo'n 15.000 euro af te lossen van mijn aflosvrije hypotheek. Ik krijg nu van div. mensen verschillende adviesen. De 1 zegt moet je doen, de ander zegt , niet doen? Wat is nu het beste. Ik heb een plafond rente van 6%. en die loopt tot 2018

392 3 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Nov 22, 2005 om 09:22
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste inwoner van Elburg-Zuid,

Bedenk jezelf eerst goed, wat je doel is om af te lossen. Is het puur om je maandelijkse lasten te verlagen? Dan zeker doen. Wil je gaan sparen van de lagere lasten? Dan ben je je (hypotheekrente)aftrekpost kwijt.

Brynnar

scroogy
door scroogy - Nov 22, 2005 om 16:36
367 Antwoorden / 20 Vragen

Als u aflost wordt uw schuld minder evenals uw belastingvoordeel. U kunt minder rente aftrekken maar bedenk daarbij wel dat u altijd nog een groot deel van die rente zelf betaald omdat u over de betaalde rente alleen het deel van de loonheffing terug krijgt.

Misschien vind u het wel prettig om minder schuld te hebben en al helemaal als men ooit besluit de hypotheekaftrek af te schaffen. Als u aflost word de overwaarde van uw huis ook meer.

Maar als u straks besluit om een grote aanschaf te doen (bijv. een auto) en u hebt dat geld afgelost moet u misschien weer opnieuw lenen voor die aanschaf.

Het blijft een persoonlijke overweging van voor- en nadelen.

texmark
door texmark - Nov 28, 2005 om 20:23
20 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er van uit dat u naast uw hypotheek ook een soort levensverzekering hebt lopen. De premies hiervoor zijn niet aftrekbaar en hier is dus het meeste voordeel te behalen. Informeer bij uw verzekeraar of u een premiedepot kunt storten waaruit de premie in het vervolg wordt betaald. Bij de meeste verzekeraars kan dat wel. Men kan u dan ook precies voorrekenen hoelang en in hoeverre het depot toereikend is. Deze vorm is aantrekkelijker dan aflossen, immers daardoor gaat u een stukje belastingvoordeel missen en hiermee bereikt u maximaal voordeel.

Succes