kl
door kloes Mar 29, 2012 om 14:08
Geldzaken & recht

Bijbetalen

Wie kan mij uitleggen waarom ik sinds 3 jaar ineens belasting moet bijbetalen ( zo'n 300 euro!) terwijl de jaren ervoor ik zo'n 500 euro terug kreeg. Er is niets in mijn situatie veranderd, heb alleen een WAO uitkering en een kleine aanvulling voor het WAO gat. Bij de WAO uitkering wordt loonheffingskorting toegepast en bij het aanvullend pensioentje niet. Beide instanties kunnen mij niet uitleggen waarom dit ineens is of wat ik er aan kan doen. Mijn zorgkosten zijn te minimaal om boven de drempel te komen dus dat helpt ook niet. Hebben meer mensen dit?

1282 7 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 29, 2012 om 14:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht is het verschil dat je tot 2009 (meen ik) vaste aftrek chronisch zieken had via de belasting waardoor je Belastbaar inkomen lager was en nu niet meer..........?.

jo
door jorisw - Mar 29, 2012 om 14:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moet je de gedetailleerde print-out van vorig jaar eens naast die van dit jaar leggen. Je kunt dan zien in welke categorie verschillen zitten.

kl
door kloes - Mar 29, 2012 om 14:54
9 Antwoorden / 12 Vragen

Het klopt inderdaad dat de chronische ziektekosten vergoeding is weggevallen maar ik probeer te begrijpen dat, als je geen neveninkomsten hebt, en er bij 1 instantie loonheffingskorting wordt toegepast je dan toch "glad" wegloopt? Als ik vroeger ongeveer 500 terugkreeg en nu 300 euro moet bijbetalen zit daar dus zo'n 800 euro tussen. Vind het nog al een verschil. Bij de gedetailleerde print-out zie je geen verschil alleen kon je inderdaad de chronische ziektekostenvergoeding opvoeren.

fi
door fisbel - Mar 30, 2012 om 08:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

In het overzicht van de aangifte is hetantwoord te vinden. Maar dat vraagt inzicht van cijfers en getallen. Had u vóór 2009 de aftrekpost: ziektekosten? En heeft u die nu niet meer. Dat zou het verschil kunnen verklaren. Het belastbaar inkomen kwam daardoor vóór 2009 lager uit, waardoor er minder belasting te betalen was.

kl
door kloes - Mar 30, 2012 om 10:14
9 Antwoorden / 12 Vragen

Dank allen. Ik had inderdaad toen verscheidene aftrekposten ziektekosten die nu niet meer aftrekbaar zijn. Zal hem daar waarschijnlijk in zitten. Maar blijf het een groot verschil vinde

Cookies
door Cookies - Mar 30, 2012 om 10:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@kloes: Hou er rekening mee dat een hoger verzamelinkomen leidt tot een lagere huur- en zorgtoeslag.

Cookies
door Cookies - Mar 30, 2012 om 10:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

correctie: leidt tot .... moet zijn: kan leiden tot.....