oversteek
door oversteek Jun 28, 2013 om 17:56
Geldzaken & recht

Bijstand en eigen vermogen

Hallo,ik ben nu 53 jaar sinds een jaar zit ik in de ww ( €800,00 p.m) en heb nog tot februari 2015 recht op ww, daarna moet ik bijstand aanvragen maar ik heb redelijk veel geld op bank staan ( goed gespaard en dit is mijn pensioen) en krijg dus geen bijstand tot ik alles heb opgemaakt tot een bedrag van ca. €5000. Ik woon in het huis van mijn vader die nu in verpleeghuis zit, mocht hij overlijden dan is het huis van mij en mijn zus. Als het huis verkocht wordt komt er weer geld op de rekening bij en zal iets moeten gaan huren maar krijg ook geen huursubsidie omdat ik teveel spaargeld heb. Nu opperde mensen in mijn omgeving om per maand een X bedrag van de rekening te halen en dat in een oude sok onder je matras te leggen en om zo toch een bijstand uitkering en huursubsidie te krijgen, zodat ik later tot mijn dood nog redelijk kan rondkomen van het geld in mijn oude sok, want mijn pensioen is nihil. Mijn vraag is in hoeverre kijkt UWV en gemeente in 2015 terug om te zien hoeveel geld je voor 2 jaar had en waar dat gebleven is {veel dure feestjes en elke avond uit eten}. Of is toch wijzer om niks te doen en al het geld op te maken tot die ca. €5000.00 bijstands niveau en daarna op een stokje te bijten tot mijn dood.

15361 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mis ik de keuze om gewoon een baan te zoeken, of lees ik daar nou overheen???

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het geld op de bank staat of in de oude sok zit, het is van u. Op het moment dat u dit niet meldt, pleegt u fraude. Dit kan grote gevolgen hebben. Tegenwoordig is veel inzichtelijk mbt uw vermogen en inkomen dus ik zou geen rare dingen doen. Bijstand is een vangnet voor mensen die echt niets hebben. U heeft genoeg dus zal eerst dit op moeten maken.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

14peter, als dat nog zal lukken in deze k.t tijd dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de gemeente van mening is dat u uw vermogen heeft verkwanselt en dus aanspraak moet maken op de bijstand terwijl dit eigenlijk niet had gehoeven, kan de gemeente de bijstand overigens gewoon weigeren.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

In deze tijd zegt u? U praat in uw eerste zin over 2015, het is nu juni 2013?!

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus je vraagt hier advies hoe je de Bijstands kunt oplichten, zodat je op kosten van de gemeenschap (lees: de belastingbetaler) kunt gaan teren. Zou me doodschamen.

Sociale Dienst heeft gekoppelde bestanden met de Belastingdienst, dus die ouwe sok gaat niet werken. O, en 'zogenaamd' de erfenis weigeren, mag ook niet.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

*het is inderdaad zo, dat een groot aantal gemeenten onderzoek doen naar zogenoemd "onverklaarbaar verdwenen" geld, als zij het vermoeden hebben/krijgen dat je deze truc toepast

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

schandelijk, beetje de maatschappij willen tillen omdat u geen zin heeft in een andere baan volgens mij. Door mensen zoals u is er geen geld voor de mensen die het WEL nodig hebben.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat geld wat u gespaard hebt echt voor uw pensioen bestemd is, zou u kunnen overwegen een (deel) op een bankspaarproduct te storten, wat tot uitkering gaat komen als u AOW krijgt. Het voordeel daarvan is ook, dat als u onverhoopt voor die tijd komt te overlijden, het geld niet weg is, maar voor de erfgenamen is.

Ik weet natuurlijk niet hoe groot de verwachte erfenis van uw vader zal zijn, maar u zult uw huurhuis ook moeten inrichten.

In de tijd dat u op uw eigen vermogen moet leven, mag u 1,5 keer uw norm per maand daarop interen, dus die tijd is echt niet op bijstandsniveau.

Als u een simpel huisje zou kopen, is uw vrijstelling nog veel groter.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In principe vraagt de bijstand de laatste drie maanden van uw rekening ter inzage, maar als u nu al een flink bedrag hebt, is dat bij de belastingdienst bekend. Dus dat moet dan al "weg" zijn voor 1 januari 2014.

Ik weet natuurlijk niet of u al iets geregeld hebt voor de kosten ivm uw overlijden, maar u kunt ook een koopsom storten ter dekking van die kosten.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien wordt je dan later flink aangepakt voor bijstandsfraude, zullen veel mensen niet om treuren denk ik....

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen, ik werd vanmiddag overdondert door verschillende mensen om geld in een kluis c.q. sok te doen, ik stribbelde nog tegen en daarom heb ik jullie gevraagd hoe het zit, het is mij duidelijk, ik ga het niet doen, geen fraude en geen geld opmaken die andere mensen hard nodig hebben.
Dank

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt gerust de boel bedonderen. De Nederlandse overheid is veel te lui om fraudeurs aan te passen.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijstand isvoor mensen die anders niets hebben of te weinig om van te leven. En is dus niet voor mensen die de kans of de moed hebben gehad om voor cde toekomst te kijken en daar voor geld hebben gespaart, of dat via de een of andere reden krijgen.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier nog een toevoeging voor. Ik den k dat het grootste gedeelte van de bijstand trekkers in u schoennen wil staan en graag ruilen met u. Zodat zij hier niet meer afhankelijk van de bijstand zullen zijn.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ts hoeft de boel helemaal niet te bedonderen, hij mag gebruik maken van de regels.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op vrijdag 28 jun 2013, 19:18: Ik heb hier nog een toevoeging voor. Ik den k dat het grootste gedeelte van de bijstand trekkers in u schoennen wil staan en graag ruilen met u. Zodat zij hier niet meer afhankelijk van de bijstand zullen zijn.

Wat is dat nou weer voor dooddoener? Natuurlijk wil een bijstandsgerechtigde zonder eigen vermogen graag ruilen met iemand die wel een flink vermogen heeft om zo niet meer afhankelijk te zijn van de bijstand.

Zebravink, inderdaad zoals hier geopperd, bijstand is een vangnetregeling en dus niet voor iemand die voldoende eigen vermogen heeft. Hoe zuur het ook is dat je dat eerst moet "op eten", zo is het nu eenmaal. En dat is natuurlijk ook terecht. Kijk eens wat u kunt met de hier gegeven adviezen die wel binnen de regels zijn om wat geld opzij te zetten en luister niet al te veel naar de slechte adviezen om uw eigen geld te verduisteren.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2013 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er geldt een vrijstelling van het vermogen als alleenstaande en voor echtparen die u niet op te teren. Met of zonder kinderen etc. (lees de link voor fijne van de vrijstelling).

Vrijstellingsgrens