be
door ben blom Apr 19, 2014 om 19:40
Geldzaken & recht

Bijstandsuitkering en pensioen

Ik ben nu 56 jaar en heb een bijstandsuitkering. Vanaf 60 jaar krijg ik al een deel pensioen. Ik heb 23 jaar pensioen betaald. Is dit gespaard geld waarover ik kan beschikken of moet ik het inleveren omdat ik een bijstandsuitkering geniet. Of wordt mijn pensioenuitkering aangevuld tot bijstandsniveau en ben ik het eigenlijk dus kwijt.

26299 10 Rapporteer

mo
door monica010 - Apr 19, 2014 om 20:03
71 Antwoorden / 0 Vragen

Je inkomen zal worden aangevuld tot bijstandsniveau. Je kunt dat zien als dat je het 'kwijt' bent, je kunt het ook zo zien: je hebt minder geld van de overheid nodig omdat je zelf voor een deel van je inkomen zorgt.

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2014 om 20:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijstand is een vagnetuitkering als men niet in het eigen onderhoud kan voorzien. Zodra u dus pensioen gaat krijgen, krijgt u minder of wellicht geen bijstand meer. Afhankelijk van de hoogte van uw pensioen.

Van die betaalde premie voor het pensioen zal uw voormalige werkgever ook wel tweederde voor zijn rekening hebben genomen.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 20, 2014 om 00:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bijstand is voor mensen die geen of te weinig inkomsten hebben. Dus als de inkomsten omhoog gaan dan zal dit de bijstand verlagen.

ro
door ron530 - Apr 20, 2014 om 08:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Elke vorm van inkomen heeft invloed op de hoogte van een WWB uitkering, u krijgt het pensioen en de uitkering vult het pensioen aan tot bijstandsniveau. Misschien kunt u de pensioenbetaling uitstellen tot zeg 66 jaar maar daar moet u wel toestemming voor hebben.

sw
door swat1500 - Apr 20, 2014 om 11:39
3796 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt er mogelijk ook voor kiezen de uitbetaling uit stellen tot uw daadwerkelijke pensionering. Meestal ontvangt u dan een hoger pensioen.

mo
door monica010 - Apr 21, 2014 om 11:45
71 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 20 apr 2014, 08:24]Elke vorm van inkomen heeft invloed op de hoogte van een WWB uitkering, u krijgt het pensioen en de uitkering vult het pensioen aan tot bijstandsniveau. Misschien kunt u de pensioenbetaling uitstellen tot zeg 66 jaar maar daar moet u wel toestemming voor hebben.
Dat laatste is erg belangrijk, ik zou niet zomaar uitstel organiseren zonder dit met de sociale dienst te bespreken, dat zou nog wel eens vervelend uit kunnen pakken. Als er was vastgelegd dat u het pensioen vanaf uw 60e zou krijgen en u gaat dat zonder overleg veranderen, dan zou de sociale dienst kunnen besluiten uw uitkering toch te verlagen wegens 'tekortschietend besef van verantwoordelijkheid'.

[quote]Het college verlaagt de bijstand (...) ter zake van het niet of onvoldoende nakomen door de belanghebbende van de verplichtingen voortvloeiende uit deze wet (...) indien de belanghebbende naar het oordeel van het college tekortschietend besef van verantwoordelijkheid betoont voor de voorziening in het bestaan. (...)(artikel 18 Wet Werk en Bijstand)

pintje
door pintje - Apr 21, 2014 om 17:14
48 Antwoorden / 25 Vragen

Eigenlijk zou de uitkeringsinstanties, na het einde van het jaar, net als de belastingdienst moeten gaan beoordelen of de uitkering correct is geweest.
Het komt nog voor dat de heffingskorting dubbel wordt toegepast. Twee werkgevers passen de heffingskorting toe. De web wordt vasgd

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2014 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pintje schreef op maandag 21 apr 2014, 17:14]Eigenlijk zou de uitkeringsinstanties, na het einde van het jaar, net als de belastingdienst moeten gaan beoordelen of de uitkering correct is geweest.
Het komt nog voor dat de heffingskorting dubbel wordt toegepast. Twee werkgevers passen de heffingskorting toe. De web wordt vasgd

Wat heeft die heffingskorting van doen met de vraag? Een pensioenfonds past standaard niet de heffingskorting toe. De Sociale Dienst doet dat standaard wel.

pintje
door pintje - Apr 21, 2014 om 17:37
48 Antwoorden / 25 Vragen

Helaas ging er wat fout,
De WWB verrekend niet de heffingskorting(gem.Emmen) De sociale dienst vult aan tot bijstandsniveau. Door toepassing van de heffingskorting heeft men dat jaar een hoger netto inkomenen per saldo, de teveel ontvangen heffingskorting moet terugbetaald worden aan de belastingdienst. De WWB is vastgesteld op dat hoger inkomen. Daardoor is het inkomen minder dan het bijstandsniveau over dat jaar.
De gemeente zou dus de belastingaanslag moeten voldoen. Daarom herberekening aan het einde van het jaar door de gemeente na belastingaangifte.

De sociale dienst doet dat standaard niet, heb ik zwart op wit.
Groetjes,
Pintje

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2014 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pintje

De Ts heeft een bijstanduitkering en uiteraard houdt de Sociale Dienst rekening met de algemene heffingskorting.

Als iemand een beetje inkomen gaat krijgen, moet dat aan de SD worden opgegeven. En zij berekenen , op de correcte wijze, hoeveel aanvulling men krijgt als bijstand.

Men dient ZELF aan de pensioenuitvoerder door te geven dat er GEEN rekening moet worden gehouden met de loonheffingskorting.

Aan het eind van het jaar is er dan voldoende loonheffing ingehouden en ontstaan er geen problemen.