jo
door jolanda1970 Dec 10, 2012 om 09:23
Geldzaken & recht

Boeterente bij verkoop woning

In 2007 hebben wij een hypotheek afgesloten bij ASR. Nu hebben wij door scheiding de woning moeten verkopen en kregen in oktober te horen dat wij daarom boeterente moeten betalen tbv € 4.500,00 maar dat dit bedrag afhankelijk was van de rente van dat moment. Op 7 december is de overdracht geweest en toen bleek de boete ruim € 8.500.00 te zijn. ASR geeft niet thuis want zij hebben de hypotheek overgedragen aan Direktbank en die zeggen dat bij verkoop een boeterente wordt berekend en ook de verhoging van bijna 100% in 2 maanden is heel normaal. Kan dit allemaal zomaar? Ik heb wel vaker een woning verkocht maar nog nooit boeterente hoeven te betalen omdat op dat moment de hypotheek werd afgelost.
Het gaat om een hoop geld, kan iemand mij helpen

9838 4 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 10, 2012 om 17:22
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat kan niet "zomaar".

De regels staan beschreven in de door u ondertekende hypotheekakte. Daarin kunt u dus lezen hoe de boete wordt berekend bij vervroegde aflossing.

Dat is geen algemene regel en het bedrag is afhankelijk van de actuele rente, restant looptijd etc etc. Er is dus geen algemene regel te geven.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 10, 2012 om 17:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat zit er nu eenmaal in degene die hem heeft over genomen wil ook zijn aandeel.

ru
door ruitenheer - Dec 10, 2012 om 19:04
120 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk even in de hypotheekakte of je bij aflossing in combinatie van verkoop wel een boete verschuldigd bent. Vaak staat in de akte een tekst als:
"De schuldenaar is geen boete over het bedrag van de vervroegde aflossing verschuldigd bij bij verkoop van het Verbondene direkt gevolgd door juridische levering en verhuizing".

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2012 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u ook boeterente moet betalen bij verkoop, staat in uw hypotheekakte. Een paar jaar geleden kwamen deze hypotheken in zwang en hadden door die regel een iets lagere rente. Dus uw hypotheekakte nalezen.

Dat ASR de boel heeft overgedragen aan een ander, doet niet ter zake. Uw hypotheekvoorwaarden blijven in stand.

En waarom hebt u in oktober niet geprotesteerd als het onjuist zou zijn?

Hebt u van dat eerste bedrag een berekening gehad, of was het gewoon een telefonische mededeling? Hebt u wel van het tweede bedrag een berekening gehad?