ch
door chloe09 Dec 3, 2013 om 16:53
Geldzaken & recht

Compensatie kosten woekerpolis belast of niet?

Na jaren heb ik eindelijk compensatie voor teveel betaalde kosten gestort gekregen van een oude woekerpolis die 1 1/2 jaar geleden vanaf mijn 65e in een bankspaarproduct tot uitkering is gekomen.
Ik heb de belastingtelefoon gebeld met de vraag of, en zo ja waar, ik daarvan aangifte moet doen. Het zijn immers inkomsten over 2013, maar geen loon e.d. Maar na 20 minuten wachten, doorverbinden en weer in de wacht zetten om na te vragen, kon men daar geen sluitend antwoord op geven. Wie weet het wel?

7075 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u de premie voor die polis in mindering gebracht op uw aangifte? Zo ja, dan is deze compensatie nu belast.

Is dat niet het geval, dan uiteraard niet.

U geeft het aan bij lijfrente uitkeringen.

ch
door chloe09 - Dec 3, 2013 om 20:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het was geen doorlopende premie, maar een bedrag ineens van voor 1992. Dus geen premie in mindering op de aangifte gebracht.
Nu gestort bedrag is GEEN lijfrenteuitkering, maar een vergoeding van de toenmaals teveel in rekening gebrachte kosten. Dat is juist waarom ze zo vaag deden bij de belastingtelefoon.
Omdat de polis is omgezet in een uitkerend bankspaarproduct, is de rekening geblokkeerd en kon de compensatie niet meer worden bijgestort, wat mijn voorkeur had.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u dan vóór 1992 een koopsom gestort met aftrekmogelijkheid?

Ik weet dat het geen lijfrente uitkering is maar een compensatie van de kosten. Maar als er meteen minder kosten in rekening waren gebracht, was het uit te keren bedrag hoger geweest. Dus dit bedrag nu, wordt hetzelfde behandeld door de fiscus als het bedrag wat u in het banspaarproduct hebt gestopt.

1paul
door 1paul - Dec 4, 2013 om 11:03
3174 Antwoorden / 0 Vragen

u hebt over dit bedrag al belasting betaald simpel omdat het inkomsten waren toen en NIET afgetrokken van de belasting dan hoeft u nu geen belasting meer te betalen...

ro
door rodanos - Dec 4, 2013 om 14:16
48 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo chloe09,

Wij hadden ook een zogenaamde beleggingsverzekering,woekerpolis,die liep van 2002 tot 2017.
Wij hebben de beleggingsverzekering,woekerpolis,in 2012 afgekocht en hebben,omdat wij de inleg(premie) nooit in mindering hebben gebracht bij de jaarlijkse aangifte,was het afgekochte bedrag belastingvrij.
Wij hebben in deze navraag gedaan bij de belastingdienst en bij onze vakbond.

Wij hoefden het afgekochte bedrag ook niet op te geven in de aangifte van 2012,als inkomen!
Hopelijk heeft U wat aan dit gegeven!
Met vriendelijke groet,

rodanos
Willem.

el
door elianverbetert - Dec 4, 2013 om 17:09
29 Antwoorden / 13 Vragen

bij de belastingdienst zijn formulieren waarmee je eenmalige bedragen kunt laten vallen onder :
bijzondere regelingen . dit is een verzoek bijzondere situatie ! misschien dat dat een uitkomst biedt !
succes ermee !
elian

fi
door fisbel - Dec 4, 2013 om 17:43
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=elianverbetert schreef op woensdag 4 dec 2013, 17:09]bij de belastingdienst zijn formulieren waarmee je eenmalige bedragen kunt laten vallen onder :
bijzondere regelingen . dit is een verzoek bijzondere situatie ! misschien dat dat een uitkomst biedt !
succes ermee !
elian
Het verzoek bijzondere situatie (huurtoeslag) betreft een totaal andere situatie.
Wat het antwoord van chloe9 ook moge zijn, uw antwoord is niet van toepassing.

Een koopsompolis is een lijfrenteverzekering. Aangezien de
betaalde koopsom destijds kon worden afgetrokken, zullen de uitkeringen nu belast worden en
wel als inkomen uit werk en woning (Box 1). Koopsompolissen afgesloten voor 1992 hebben bepaalde fiscale voordelen. Dat is de hoofdregel.

Als de koopsompolis destijds niet is afgetrokken, hoeft er geen belasting te worden betaald over de periodieke uitkeringen. Maar bewijs dat maar eens. Wie heeft zijn aangiften nog van voor 1992? Bij de Belastingdienst zal je vergeefs aankloppen om deze aangiten boven water te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt ook compleet voor de hand dat de koopsom is afgetrokken, omdat de uitkering in een bankspaarproduct is gestort. En koopsomstortingen hadden als opzet een fiscale aftrek mogelijkheid te creëren.

ha
door hatido - Dec 4, 2013 om 23:48
10 Antwoorden / 5 Vragen

Als de storting niet is afgetrokken van de belasting en u minimaal 15 jaar heeft gespaard cq opgebouwd hoeft u dit niet op te geven dus ook de compensatie niet.