k.
door k.schoots Feb 16, 2016 om 11:47
Geldzaken & recht

Controle betaling plastic tasjes

Voor een plastic tasje in een winkel moet je betalen. Geen probleem. Maar hoe controleert de overheid deze betaling? Boekhouding aankoop-voorraad- betaling - btw - ministerie belasting/ milieu?
of worden we bedot met een kat in de plastic zak?

8316 18 Rapporteer

marita567
door marita567 - Feb 16, 2016 om 11:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen
tenormin
door tenormin Feb 16, 2016 om 12:33
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lees op jouw link dat men winkeliers dan ook kunt "verraden" door het door te geven. Jasses, die zin had er wat mij betreft uitgelaten kunnen worden. Zullen altijd fatsoensrakkers zijn die "die winkelier wel eens een poepie zullen laten ruiken". Gaf me bijna een flits van in en na de oorlog.

marita567
door marita567 Feb 16, 2016 om 12:38
1576 Antwoorden / 17 Vragen

dat was mij al bekend , ik zou me de moeite nog niet nemen om een winkelier te verraden en dat voor een plastic zakje .
Er zijn wel ergere dingen , maar zoals altijd uitzonderingen bevestigen de regels .

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2016 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kan het u schelen? Als u vijf cent moet betalen, staat het op de bon. Heel simpel.

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2016 om 11:53
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat nu zo belangrijk ?? Maar om u op weg te helpen er worden steeksproefgewijze controles uitgevoerd. En hoe ze dat doen zal mij een worst wezen. Gevolg is wel dat er minder plastic tassen in omloop komen en daar gaat het tenslotte om. En aangezien veel mensen nog barsten van de platic tasjes, gewoon zelf een mee nemen.

sy
door sylvia_71 - Feb 16, 2016 om 11:54
288 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad wat kan het u schelen of de overheid dit controleert? Betalen moet je toch áls je een tasje koopt. Dus daarom gewoon zelf een tasje meenemen.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2016 om 12:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop zelf dat meer mensen hun voorraad eigen plastic tassen, de stevige, weer gaan gebruiken. En wie het controleert zal ook mij een sausijs zijn.

hansje klein
door hansje klein - Feb 16, 2016 om 12:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn klikspanen onder ons die winkeliers melden op een daarvoor ingerichte KLIKLIJN, die ik hier niet ga promoten. Tevens is het de vraag of de nederlandse regenten hier achterstaan of Brussel moeten loven.

De veroorzakers bevinden zich in al die landen, die gewoon hun huisvuil dagelijks in zeeën en oceanen kiepen. Het is symboolpolitiek en niemand zal hier iets aan gaan verdienen, er zijn alleen maar verliezers.

Zoals een voorgangster al aangaf: Doorademen, er zijn belangrijkere dingen in onze maatschappij.

pi
door pieterwolters Feb 17, 2016 om 09:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Oh ja, het zijn "de anderen". Wel eens in gekeken wat volbloed nederlanders allemaal zomaar op straat flikkeren terwijl er een vuilnisbak op 5 meter afstand staat.

hansje klein
door hansje klein Feb 17, 2016 om 09:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Klopt. Maar met het verkopen van plastic-tasjes los je dit aso-gedrag niet op. 'De anderen' zijn momenteel de beschaafde consumenten. die de troep van de straat opruimen en uit de grachten vissen. Ik heb ooit een jonge vrouw haar net weggesmeten lege sigarettenpakje achterna gebracht en gezegd, dat ze iets had laten vallen. Meteen greep ze agressief naar haar telefoon, waarschijnlojk haar aso-vriendjes te roepen......en gooide het lege pakje wéér op straat!

ma
door manwijf Feb 18, 2016 om 09:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zou me er niet zo druk om maken. Kinderen leren nauwelijks meer om troep op te ruimen en gooien inderdaad vaak hun vuil op straat. Net als veel moeders. Krijg soms de neiging om er de brui aan te geven aan al dat scheiden. Waarom zou ik nog zo mn best doen, terwijl het juist jonge mensen niet lijkt te deren? Het zal mijn tijd wel uitduren.

Maar kijk inderdaad eens om je heen en dan bedoel ik vooral over de grens en je weet, dat wat wij hier doen, nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat is.

Wie veel reist weet ook, dat er slechts in een handje vol landen in de wereld aan het milieu gedacht wordt. Dit is Europese wetgeving, nou dan kunnen ze in het oostblok, Griekenland, in Spanje, op Sicilie (om maar eens iets te noemen) hun lol nog op. Zolang ze daar alles nog op straat gooien, tm witgoed aan toe, moeten we niet denken, dat het zoden aan de dijk zal zetten als wij in NL heel goed ons best doen om plastic te scheiden en om een tasje minder te nemen in de winkel. Zo reeël moet je ook zijn. Over der rest van de wereld zullen we het helemaal maar niet hebben.

besseldekker
door besseldekker - Feb 16, 2016 om 13:22
123 Antwoorden / 0 Vragen

De betaling is ten gunste van het milieu: het gaat niet om betaling, het gaat om het ontmoedigen van plasticgebruik. Want dat vervuilt moedermelk (uiteindelijk), het vervuilt de oceanen, en zo nog meer. Wie wil daar nu aan meewerken? Wie wil onze kinderen, en het leven op aarde, belasten?

Koop eenmaal een jute tas, en besef dat die bijna oneindig lang meegaat. Opgelost!

En maak u niet druk over wat andere landen doen: daar gáát u niet over, wel over uw eigen goede gedrag. De overheid is niet de eerst aangewezene om iets te controleren; dat bent u toch zelf? Neem uw verantwoordelijkheid. Wilt u toch een klacht indienen die u terecht vindt, neem dan contact op met https://www.ilent.nl/contact/melden/index.aspx.

Maar vooral: mijd plastic als het even kan. Het kan heel vaak.

pi
door pieterwolters Feb 17, 2016 om 09:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de reacties op veel fora zal het veel Nederlander een rotzorg zijn hoe onze kinderen en kleinkinderen opgroeien. Zolang wij maar een gratis tasje krijgen! Oftewel: ons land zit vol vervelende egoisten die totaal niet nadenken.

akkerdistel
door akkerdistel Feb 17, 2016 om 16:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Tip; kijk eens wat minder naar de NPsO..

ma
door marie47 Feb 18, 2016 om 11:31
40 Antwoorden / 0 Vragen

Weten we dan onderhand niet hoe schadelijk plastic is?
Ik had en heb altijd een tas bij me en ik wil nu ook zo min mogelijk produkten in plastic kopen. Laten de winkeliers over gaan in papieren en/of stoffen tasjes, diegene die geen tas wenst mee te nemen en dus zo'n tas nodig heeft moet dan maar voor betalen en geen 10 cent of zo maar flink, zodat men eindelijk beseft waar men mee bezig is.

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2016 om 16:48
7373 Antwoorden / 14 Vragen

De betaling is ten gunste van het milieu: het gaat niet om betaling, het gaat om het ontmoedigen van plasticgebruik. Want dat vervuilt moedermelk (uiteindelijk), ????????????? Het ontmoedigen van plasticgebruik vervuilt moedermelk, mag ik het ff niet snappen wat dit met elkaar te maken heeft.

akkerdistel
door akkerdistel Feb 17, 2016 om 16:43
1790 Antwoorden / 3 Vragen

In vrijwel alles wat je eet/drinkt zit micro- en nanoplastic.

me
door mein33 - Feb 16, 2016 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En nu ook nog een (wereldomvattend) verbod op de "grastis" uitgifte en/of verkoop van plasctictasjes en dan ook maar gelijk een enorme vermindering afdwingen op het overmatige gebruik van verpakkingsplastic.
De "aardkloot" en alle bewoners naast de mens, zowel op land als in de zee, zullen de grote en ongeremde vervuiler genaamd "mens" er dankbaar voor zijn.

En de overheid die controleert, maar kans op een controle is zeer waarschijnlijk kleiner dan het winnen van de hoofdprijs in de Staatsloterij.

hutch
door hutch - Feb 16, 2016 om 20:03
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Natuurlijk is dit volksverlakkerij.

Hoe kan men iets verbieden wat niet te controleren is.....?!? Een heel simpel voorbeeld, waarbij de winkelier wel een gratis tasje wil geven, maar dat niet mag:
- Dag klant, u moet voor dat plastic tasje wel betalen hoor! Die kost u €0,25. Maar omdat u zo'n aardige klant bent, krijgt u van mij €0,25 korting op de boodschappen.

Niemand kan die verkoper verbieden om iemand, of zelfs iedereen, een korting te geven. Alles staat keurig vermeld op de kassabon.
En een alternatief is de papieren tas. Gelukkig brengt dat totaal geen verontreiniging, op welke wijze dan ook, met zich mee.............
De winkelier mag ook voor een plastic tasje 1 (één !) cent rekenen: "Winkeliers mogen zelf een prijs vaststellen voor een plastic tas. De overheid stelt geen minimumprijs of maximumprijs vast."

Welke zot heeft deze wet bedacht? Echt weer zo'n idiote Europese verplichting....... zoals er vele zijn.

ha
door halex - Feb 16, 2016 om 21:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Handhaving is in deze niet belangrijk. De wetgever wilde met deze maatregel een gedragsverandering bewerkstelligen. En dat is gelukt, als ik diverse winkeliers moet geloven die ik gesproken heb. Sinds dit jaar nemen kopers veel vaker eigen tassen mee dan vorig jaar.
Voor verkopers is het ook niet slecht. Gaven ze eerder plastic tassen weg (waarvan ze zelf de aanschaf wel betaalden), kunnen ze zich nu mooi verschuilen achter de wetgeving om dit niet meer gratis te geven. Niet dat dit nu een enorme winstpakker is, maar in deze tijden is elke besparing er één. Mede daarom is handhaving helemaal niet zo belangrijk. De wetgever verbied een dienst die de winkelier geld kost, de winkelier mag een bepaalde service niet meer bieden omdat er wetgeving is. Deze win-win situatie zorgt voor natuurlijk evenwicht.

be
door bertdoof - Feb 17, 2016 om 13:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dit een van de meest zotte regelingen welke zijn uitgevonden, sommige winkeliers bieden de tasjes voor minder dan € 0,05 aan, waardoor het gebruik niet minder zal worden, omdat dit eigenlijk geen verschil maakt op je boodschappen prijs, en bijna in de afronding valt.

simon55
door simon55 - Feb 17, 2016 om 13:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien n leuk klusje voor de oudere werkloze V en D -er

to
door tojac - Feb 17, 2016 om 14:18
7 Antwoorden / 16 Vragen

ik ben bang voor de kat in de zak

djfox741
door djfox741 - Feb 17, 2016 om 14:22
41 Antwoorden / 3 Vragen

Fijn die loze maatregel, nu is het zo dat de tasjes vroeger gratis werden gegeven omdat dit ook makkelijke raclame voor de winkelier was, nu echter moet je daar een bedrag voor betalen.

Alleen heb ik geen zin om reclame te lopen maken voor een winkel, ja wil ik wel maar als ik dan vraag wat de vergoeding is dat ik buiten reclame voor hun loopt te maken kijken ze je gek aan.

Zo is het natuurlijk ook nog een keer, toch? (Jammer dat dit programma er niet meer is)

Ook ik gebruik de zakjes voor mijn dagelijkse afval, dus hergebruik en het vreemde/gekke is, ben nog nooit naar de zee gegaan om daar mijn plastic tasje in de zee te gooien

besseldekker
door besseldekker - Feb 17, 2016 om 16:05
123 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk: het staat Gerbera vrij het niet te snappen. "Het ontmoedigen van plasticgebruik" vervuilt dan ook de moedermelk niet (uiteraard): het plasticgebruik vervuilt moedermelk. Plastic valt in het milieu uiteen in kleine deeltjes. Dit gebeurt onder invloed van licht. De kleine deeltjes komen in de voedselketen terecht, en uiteindelijk onder andere in moedermelk. In uw voedsel in het algeméén.

Wat de slotopmerking van Difox betreft: zo simpel is het niet. Wat je in het milieu achterlaat, loopt nu eenmaal kans in zee terecht te komen. Daarvoor hoef je niet persoonlijk naar de kust af te reizen; het gebeurt toch wel. Volgens één schatting is de enorme plasticsoep voor 20% van schepen afkomstig. De rest komt dan van het vasteland. Juist, 80%.

Een heldere uitleg staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plasticsoep

Wat is nu precies het probleem? Een maatregel die ernstige milieuvervuiling wil tegengaan, valt toe te juichen. Mij lijkt dat positiever dan klagen.

oo
door ookgoed - Feb 17, 2016 om 18:37
10 Antwoorden / 0 Vragen

Is niet te controleren. Bovendien vraagt de een 10 ct en de ander (Plus) 25 ct.
De supermarkt wordt er dus beter van.

hansje klein
door hansje klein - Feb 18, 2016 om 10:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

(Giftig) afval is tegenwoordig handelsware.

De maffia beheerst in Italië al tientallen jaren de afvalstort-scene. In Duitsland werd onlangs ontdekt, dat gevaarlijk afval niet ontzorgd werd, maar in bakstenen verstopt over het gehele land bij huizenbouw met klinkers, verdeeld wordt. In mijn eigen tuin, met opgebrachte aarde, vind ik constant glasscherven en kunststofdeeltjes die duidelijk eerst geshredderd zijn..........en dus gelijkmatig over honderden bouwkavels verdeeld werden.

Maffia........overal!  Controle.......nergens!