ja
door jans77 Aug 18, 2014 om 13:40
Geldzaken & recht

Credit kaart

Onlangs las ik, dat er geen extra kosten meer in rekening mogen worden gebracht, als je met een credit kaart betaald. Toch wordt het nog steeds gedaan als je online een vliegticket wil boeken. Er komt dan 10 euro extra bij. Weet iemand hoe het zit?

219 3 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2014 om 13:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als je met een creditcard (als voorbeeld) € 100 betaalt, dan krijgt de ontvangen geen € 100 maar waarschijnlijk € 95 o.i.d. Op jaarbasis is dat een heleboel euri's. Dus omdat de prijzen "uitgekleed zijn" worden de transactiekosten doorberekend aan de klant.

Cookies
door Cookies - Aug 18, 2014 om 13:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe, Europese regels op dit vlak. De extra kosten moeten tijdig en duidelijk worden vermeld, dus niet pas op het moment van afrekenen. Bovendien mogen de kosten niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf ook daadwerkelijk maakt. Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoeft u deze niet betalen.

Sommige aanbieders nemen de Europese regels ter harte. Zo rekent NS International sinds 16 juni geen creditcardtoeslag meer. Tot die datum kende het vervoersbedrijf een toeslag van € 2,50. Die is tijdelijk afgeschaft, zowel bij nsinternational.nl als bij de verkoopbalies. Op termijn komt er een nieuwe toeslag, maar dat wordt geen vast bedrag maar een percentage van de prijs. Dat is voor zover bekend ook de manier waarop creditcardbedrijven kosten in rekening brengen.

Volledig artikel KLIK

Cookies
door Cookies - Aug 18, 2014 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voorzover ik het begrijp, heeft dit meer betrekking op webwinkels dan op reisorganisaties.