shawnee
door shawnee Dec 22, 2009 om 11:05
Geldzaken & recht

Depot rente van notaris rekening

Als na een erfeniskwestie een schikking heeft plaats gevonden tussen A en B en het geld een half jaar op een depotrekening van een notaris heeft gestaan en er een overeenkomst is dat deze rente dragend is. Dient de notaris deze rente dan per rato uit te betalen aan A en B? Deze notaris weigert dit te doen.

3546 11 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 22, 2009 om 12:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Deze informatie is voor te kort om te kunnen bepalen of de notaris dit moet doen of niet.

Van belang is sowieso wat er in de depotovereenkomst over de rente is afgesproken en de reden van de weigering van de notaris.

Verwacht overigens niet te veel van de rente. Gebruikelijk is op dit moment tussen de 1% en 2%.

shawnee
door shawnee - Dec 22, 2009 om 12:33
16 Antwoorden / 7 Vragen

Er is een depotovereenkomst getekend door beide partijen en opgemaakt door deze notaris waarin staat dat het na 1 maand rentedragend is.
Ik heb ook een brief van deze notaris waar in de bedragen van de rente staan +/- 3,4 %,maar ondanks het toegeven dat dit vergeten is wordt er geweigerd uit te betalen.
Als argument wordt gezegd dat de wettelijke rente over de uitgekeerde erfenis hoger was.
Maar volgens mij heeft dit niets te maken met een depotrekening van een notaris.
vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Dec 22, 2009 om 12:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De redenering komt mij behoorlijk vreemd voor. Dat het pas na 1 maand rentedragend is, komt wel meer voor. Maar de reden dat de wettelijke rente hoger is en er dus geen rente uitgekeerd wordt had ik nog niet eerder gezien/gehoord. Ik zou dan ook per brief aan de notaris verzoeken om alsnog over te gaan tot uitkering van de rente en als dit niet mogelijk is een schriftelijke reactie met opgaaf van reden verlangen.

Mocht de notaris blijven weigeren om de rente uit te keren, dan zou je een klacht kunnen indienen bij de Kamer van Toezicht over Notarissen en Kandidaat-notarissen bij de rechtbank waar je notaris onder valt.

shawnee
door shawnee - Dec 22, 2009 om 13:39
16 Antwoorden / 7 Vragen

De KNB heeft het ook al geprobeerd, deze gaven mij gelijk en hebben deze notaris naar de reden gevraagd maar deze blijft weigeren.
De KNB kon verder niets meer voor mij doen dan het advies geven om een advocaat in te schakelen.
Er zijn tijdens het berekenen van de erfenis door deze notaris ook reken fouten gemaakt in ons nadeel eerst € 2500 en daar na € 900 ik heb ze er opgewezen en kreeg als antwoord dat ze het voortaan beter in Excel konden doen.
Het is een kandidaat notaris uit Lansingerland.
vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Dec 22, 2009 om 13:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De bemiddeling van de KNB heeft dus niet geholpen. Zou ik eerst een klacht indienen bij de Kamer van Toezicht (is gratis). Krijg je daar gelijk, dan kun je altijd nog, als het nodig is, met die beschikking een advocaat inschakelen en een procedure beginnen bij de civiele rechter.

shawnee
door shawnee - Dec 22, 2009 om 14:15
16 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt zo ver, wat is het www.adres of gewoon adres van de Kamer van toezicht?
vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Dec 22, 2009 om 14:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lansingerland valt onder de Rechtbank Rotterdam. Daar is dan ook de Kamer van toezicht. Die kunnen je verder helpen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 28, 2010 om 12:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ shawnee:

Het lijkt op een ontmoedigingstactiek om je gelijk te kunnen halen.
Te gek dat je 600 km moet rijden voor iets wat ook per brief of telefoon afgehandeld moet kunnen worden.

Zelf zou ik er niet bang voor zijn. Voor een depôt moet de notaris gewoon de marktrente betalen die hij ook kan vangen. De wettelijke rente is in sommige gevallen hoger, doch die is niet altijd haalbaar voor korte termijn geld of kleine bedragen.

Van wie komt eigenlijk de uitnodiging om voor dit bedrag met de notaris in kwestie te vergaderen? Toch niet van de Kamer van Toezicht, hoop ik?

Hardware ERror MAN.

shawnee
door shawnee - Apr 28, 2010 om 12:27
16 Antwoorden / 7 Vragen

Ja van de Kamer van Toezicht daarom heb ik zo mijn twijvels.

marcel75
door marcel75 - Apr 28, 2010 om 12:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@HArdware,
Is geen ontmoedingsbeleid van de Kamer van Toezicht. Zal een oproep zijn om bij de zitting aanwezig te zijn. Dat je als klager daarvoor 600 km moet reizen, kan de Kamer niets aan doen. De Kamer van Toezicht houdt namelijk toezicht over de (kandidaat-)notarissen die binnen dat arrondissement werkzaam zijn. Het is niet mogelijk om dit per brief of telefoon af te doen aangezien de voorzitter (een rechter overigens) van de kamer het blijkbaar nodig vindt om hiervoor een zitting in te plannen. Tijdens de zitting kun je als klager je klacht nader toelichten en kan de notaris nader zijn verweer voeren. Vergelijk het met een gewone rechtzaak.

Notaris moet trouwens niet gewone marktrente vergoeden aangezien de notaris niet zomaar iedere willekeurige spaarrekening mag aanhouden. Hij moet namelijk altijd bij dat geld kunnen. Gevolg: laagst mogelijke rente. Wettelijke rente is niet te verlangen omdat notaris niet meteen ingebreke is als hij een depot niet uitkeert. Als niet alle erfgenamen meewerken, kan hij namelijk niet uitkeren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 29, 2010 om 01:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ shawnee:

Tja, wanneer er zo weinig rente gegeven wordt dan kan er niet zoveel bij elkaar komen, of het moet om een zeer groot bedrag gaan.

Ik kan voor €25,- aan brandstof wel 600 km rijden doch dat zal niet voor iedereen gelden. En als je niet gaat zal de zaak wel geskipt worden.

Je schreef:"....dat de wettelijke rente over de uitgekeerde erfenis hoger was...."
Van wie kreeg je die wettelijke rente dan? Heeft de notaris de erfenis dan inclusief wettelijke rente uitgekeerd? Dan heb je toch depôtrente gehad?

H.